    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: wroclawskie biletomaty
    Date: Mon, 07 Sep 2020 00:27:44 +0200

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Te systemy platnosci i tak zmierzaja do tego, zeby odleglosc pomijac.
    > A przesiadki mozna wykryc po czasie wejscia.

    Szczerze mówiąc to nie wiem, czy wprowadzenie darmowego transportu
    publicznego nie jest najlepszym wyjściem. W końcu to jest korzystne
    (praktycznie) dla wszystkich - niech wszyscy za to płacą w podatkach.
    BTW w tej chwili jest tak przynajmniej w dużej części (zdaje się, że
    gdzieś miejski transport publiczny jest bezpłatny).

    Tyle że, niestety, jak to w podatkach - zaraz pojawia się pokusa do
    podnoszenia obciążeń oraz pogarszania jakości usługi. W rezultacie
    i tak wszyscy muszą dostać w d* i kolejny raz musi okazać się, że
    ludzkość jest głupia.
    Ale może nie?

    Jakąś tam receptą może być jawność wszystkich rozliczeń. Wtedy byłoby
    wiadomo, czy 90% kosztów to są prawdziwe koszty, czy raczej defraudacja
    w świetle prawa. Ale tak sobie myślę, że to byłoby zbyt proste.

    > Wroclaw wprowadzil swoja Urbancard, tak raczej bez wiekszych sukcesow
    > :-)
    >
    > Bilety okresowe tam sa, ale okreslane przez klienta i platne z gory.

    Pomijając wersję płatną w podatkach, wydaje się to rozsądne. Jeśli nie
    ma biletu okresowego, powinno "kasować" bilet jednorazowy. Plus ładne
    rozliczenie i możliwość zasilenia jak w prepaidach GSM.

    Swoją drogą, mam wątpliwości co do potrzeby istnienia biletów
    okresowych. Że niby jeśli ktoś częściej używa, to musi mieć taniej?
    To jest usługa masowa - powinna być dostępna w tej samej cenie, ale
    dostępna dla każdego. Z tym, że to oczywiście prowadzi do ceny 0.

    Podobnie bilety ulgowe. Właściwie dlaczego istnieją bilety ulgowe?
    Przecież koszt przewiezienia "ulgowicza" jest praktycznie taki sam.
    Jeśli to ma być ukryta dotacja dla np. dzieci (emerytów itd), to może
    zdecydowanie prościej można ją dać w sposób jawny? Zwłaszcza, że i tak
    się ją daje.

    Tak, wiem że w polityce (i ogólnie w odgórnie narzuconym zarządzaniu
    czyimiś pieniędzmi) prostota to zło.
    --
    Krzysztof Hałasa