    From: Cyneq <c...@s...poczta.fm>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: zle wpisane numer konta...
    Date: Thu, 07 Oct 2004 12:04:33 +0200

    Bogdan <Dreptak wrote:

    > Ludkowie moi mili.
    > Cyfry kontrolne są 2. Czyli zakodować nimi można 100 liczb. Algorytm
    > liczenia cyfry kontrolnej jest tak skonstruowany, że omyłka w jednej
    > cyfrze w numerze zmienia liczbę kontrolną. Dopiero zmiana dwu cyfr może
    > nie zmienić liczby kontrolnej z prawdopodobieństwem 1/99.
    > Czyli jeżeli ludzie w Polsce wykonają 100 tysięcy omyłek, to około
    > tysiąca z nich przejdzie.

    Czyli znowu rozwiązałeś poprawnie zadanie o sarnie, gratuluje.

    STATYSTYCZNIE masz (prawie) całkowitą rację, i nigdy nikt nie twierdził
    inaczej.
    I STATYSTYCZNIE można przyjąć że jest jedna szansa na 100 żeby napisany
    rachunek był poprawny.(Nie biorąc pod uwagę faktu, że numer
    rozliczeniowy banku jest dodatkowo zabezpieczony sumą kontrolną).

    Aczkolwiek żebyś miał całkowitą rację, WSZYSTKIE RODZAJE OMYŁEK
    musiałyby być jednakowo prawdopodobne.
    W tym wypadku ten warunek NIE JEST spełniony, a wpłymu na to nie ma
    żaden czynnik czysto matematyczny, tylko specyfika pewnych mechanizmów w
    ludzkim mózgu.
    Daltego żeczywiste prawdopodobieństwo pomylenia się przy wpisywaniu
    numeru jest znacznie mniejsze niż 1%.
    Zupełnie sprawa ma się inaczej jeśli masz gdzieśtam na komputerze
    zapisane ileśtam numerów bankowych, i do ich wpisywania używasz
    copy-paste. wtedy prawdopodobieństwo wpisania innego, poprawnego numeru
    IBAN jest bardzo wysokie. Aczkolwiek nie poddaje się tak łatwo
    matematyce (no bo jak? mam 5 numerów zapisanych w pliku tekstowym,
    wysyłam przelew do kogośtam. To prawdopodobieństwo że wybiorę zły jest
    ile? 80% ??? No bez jaj ;)

    A co do głownego wątku:
    Brak walidacji danych osobowych odbiorcy, obecnie nagminny wśród banków,
    stawia osobę która się pomyliła w mało korzystnej sytuacji.

    Pozdr

    --
    Cyneq

    "Ja nie twierdze ze robie dobrze, twierdze ze robie zle, ale za
    to bezpieczniej."

    (c) shinX-Underground