  • 21. Data: 2009-03-11 21:29:43
    Temat: Re: Samodzielne odkładanie na emeryturę - jak?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "MarekZ" <m...@i...pl> writes:

    > Kto chce może się dawać ubierać w bajeczki o złocie po 2 tysiące
    > dolarów i że zawsze znajdzie sie kupiec, który je będzie chciał
    > odkupić. Mam wrażenie, że różnice pomiędzy złotem a papierowymi
    > banknotami są znacznie mniejsze niż się to powszechnie sądzi.

    Generalnie zloto nie straci 99% wartosci, chyba ze nastapilby jakis
    przelom w fizyce.
    Pieniadze tez raczej nie straca tyle. W sumie roznice moga byc
    niewielkie.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 22. Data: 2009-03-11 22:02:35
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Użytkownik "Jacek Midura" <j...@...krakow.pl> napisał w wiadomości
    > Witam,
    >
    > Jest przypadek następujący - zamiar regularnego odkładania na emeryturę,
    > kilkaset zł/miesiąc, samodzielnie (bez żadnych III filarów). Jeszcze około
    > 30 lat pracy.

    Wiadomo, że głównie liczy się bezpieczeństwo i jak najmniejsza utrata
    kapitału spowodowana inflacją, a nie maksymalizacja zysku.

    No więc zrób tak:

    70% w bezpieczne środki, 30% w ryzykowne.

    Bezpieczne podziel tak: 30%obligacje skarbowe polskie, 20% zagraniczne w
    walucie, 20% złoto fizycznie, 30% nieruchomości, grunt, ale przyszłościowe.

    Ryzykowne: 70% akcje firm fundamentalnie dobrych, które co roku wypłacają
    dywidendę w wysokości conajmniej 10-15% wartości akcji, 30% akcje firm,
    które są fundamentalnie dobre i przynoszą zyski, ale jeszcze nie wypłacają
    dywidendy.

    Co kwartał czy półrocze dokupujesz kolejne porcje. Nie patrzysz na ich
    wartość, ani trendy cenowe, tylko dokładasz. Musisz być twardy.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 23. Data: 2009-03-12 06:54:16
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-03-11, Jan Werbiński <j...@j...com> wrote:

    [...]

> [...]
    >
    > Co kwartał czy półrocze dokupujesz kolejne porcje. Nie patrzysz na ich
    > wartość, ani trendy cenowe, tylko dokładasz. Musisz być twardy.

    Mhm. To jeszcze określ minimalne wartości, żeby to się opłacało, bo jak
    on chce 100-200 zł miesięcznie odkładać, to się z tymi procentami nie
    wyrobi a i prowizje będzie miał przezajebiste. :-P

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 24. Data: 2009-03-12 08:22:35
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

> [...]
    > on chce 100-200 zł miesięcznie odkładać, to się z tymi procentami nie
    > wyrobi a i prowizje będzie miał przezajebiste. :-P

    Inwestuje w perspektywie 30 lat.
    Zakładając 1000 miesięcznie daje nam to 360 000 zł bez odsetek.
    30% z 80% w nieruchomościach to 90000. To znaczy, że co 5 lat ma kupić
    działkę za 15 tysięcy, albo raz w życiu wybudować dom za 100 000 (tak, da
    się za te pieniądze).

    Przy tym akcje, to są już bardzo płynne. Np mamy przeznaczyć na akcje 3600
    zł co roku. Wystarczy kupować je w okresach, kiedy ceny są znacznie poniżej
    średniej wieloletniej, co wypada co kilka lat. Np teraz jest taki okres. W
    2001 był. Następna okazja może być za kilka lat. Minimalna kwota, przy
    której prowizja wynosi minimalne 0,39 zł w Mbanku to 770 zł.

  • 25. Data: 2009-03-12 15:11:22
    Od: Pete <n...@n...com>

    Jan Werbiński pisze:
> [...]
    > 30% z 80% w nieruchomościach to 90000. To znaczy, że co 5 lat ma kupić
    > działkę za 15 tysięcy, albo raz w życiu wybudować dom za 100 000 (tak,

    Po pierwsze, wybudowanie go za 30 lat spowoduje, ze tuz po zbudowaniu
    bedziesz musial go sprzedac.
    Poza tym, za 30 lat chcesz budowac dom za 100 tys? LOL
    Chyba z makulatury, albo na Bialorusi.

    Juz teraz za 100 tys nie zbudujesz, pomijajac fakt, ze w ciagu ostatnich
    5 lat koszt budowy wzrosl ok. dwukrotnie.

    --
    Pete

  • 26. Data: 2009-03-12 15:37:53
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Użytkownik "Pete" <n...@n...com> napisał w wiadomości

    > Po pierwsze, wybudowanie go za 30 lat spowoduje, ze tuz po zbudowaniu
    > bedziesz musial go sprzedac.
    > Poza tym, za 30 lat chcesz budowac dom za 100 tys? LOL
    > Chyba z makulatury, albo na Bialorusi.

    Kolega chyba nie zna cen. Polecam forum Muratora,gdzie znajdziesz sporo na
    ten temat. Wpisz te słowa w wyszukiwarkę. To całkiem realne i za tyle ludzie
    budują.
    Oczywiście, jak się wzięło pół roku temu CHF na 30 lat i się spłaca
    mieszkanie za 300 tys, to trudno w to uwierzyć...

    > Juz teraz za 100 tys nie zbudujesz, pomijajac fakt, ze w ciagu ostatnich 5
    > lat koszt budowy wzrosl ok. dwukrotnie.

    Wzrósł spekulacyjnie... i zaraz spadnie, ale trzykrotnie.
    Walec już przyjechał i wyrównuje...

  • 27. Data: 2009-03-12 15:46:55
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-03-12, Jan Werbiński <j...@j...com> wrote:

    [...]

    > Kolega chyba nie zna cen. Polecam forum Muratora,gdzie znajdziesz sporo na
    > ten temat. Wpisz te słowa w wyszukiwarkę. To całkiem realne i za tyle ludzie
    > budują.

    Tia. 50km od miejsca pracy i dojazd wyłącznie blachosmrodem?

    > Oczywiście, jak się wzięło pół roku temu CHF na 30 lat i się spłaca
    > mieszkanie za 300 tys, to trudno w to uwierzyć...

    W dużym mieście i w dobrej lokalizacji, to domu też nie wybudujesz za 100 tyś.
    chyba że liczysz ceny samej budowy, a grunt dostajesz np. od Św. Mikołaja. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 28. Data: 2009-03-12 15:53:47
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    > On 2009-03-12, Jan Werbiński <j...@j...com> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Tia. 50km od miejsca pracy i dojazd wyłącznie blachosmrodem?

    Piszę o inwestycji, a nie o miejscu do zamieszkania. Da się? Da się. Zauważ
    że kwoty i procenty były przykładowe. Dla niektórych będą one odpowiadać
    działce za 30 tys, a dla innych domkowi za 500 tys.
    Jak chcesz się kłócić ile kosztuje wybudowanie domu, to nie jest ta grupa.

> [...]
    > tyś.
    > chyba że liczysz ceny samej budowy, a grunt dostajesz np. od Św. Mikołaja.

    Ręce opadają.
    Napisz jeszcze, że za 15 tys to nie kupie działki na Times Square, bo
    przecież nikt nie wie o takich oczywistych oczywistościach.

  • 29. Data: 2009-03-12 16:10:57
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-03-12, Jan Werbiński <j...@j...com> wrote:

    [...]

> [...]
    > działce za 30 tys, a dla innych domkowi za 500 tys.
    > Jak chcesz się kłócić ile kosztuje wybudowanie domu, to nie jest ta grupa.

    No to jeszcze trzeba oszacować, czy taka "inwestycja" w dom na
    Zapiździewie Dolnym koło Białoruskiej granicy ma sens. Potem się może
    okazać, że pies z kulawą nogą tam mieszkać nie będzie chciał, i co to
    będzie za inwestycja?

    [...]

    > Ręce opadają.
    > Napisz jeszcze, że za 15 tys to nie kupie działki na Times Square, bo
    > przecież nikt nie wie o takich oczywistych oczywistościach.

    Generalnie po prostu mam *zastrzeżenia* do Twojej zbyt ogólnej porady.
    Ktoś sobie może krzywdę zrobić jak Cię posłucha i się nie rozezna
    prawidłowo w tych sprawach, a potem wtopi.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 30. Data: 2009-03-12 16:18:41