    From: A_Zet <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Splaszczenie materii ;-)
    Date: Tue, 14 Oct 2003 00:26:45 +0200
    Sender: s...@p...onet.pl@adek.88net.trzepak.pl

    Tak sie zastanawiam nad pewnym zjawiskiem. Nie bardzo umiem
    go zakwalifikowac, ale troche mnie to zastanawia.

    Otoz pamietam doskonale kampanie reklamowa mBanku. I uzyte
    instrumenty dla zachety, czyli razaco :-) wysokie oprocentowanie.
    Do elementow a raczej glownego elementu kampanii reklamowej nalezalo
    swoiste tlumaczenie sie z tego faktu, czyli wysokiego oprocentowania
    skladanych pieniedzy. O ile mnie pamiec nie myli, to chyba poczatek
    wynosil >17% przy raczej nizszych wartosciach dla lokat terminowych
    w innych bankach. Tlumaczenie polegalo glownie na tlumaczeniu :-)
    sie z faktu, ze przeciez bank ten nie ma placowek, zatem nie ponosi
    kosztow z tym zwiazanych.

    Dzis sytuacja ulegla zmianie. Placowek niby nadal nie ma, za to sa
    kioski. Kioski same w sobie dosc kosztowne chyba (pewno, nie jest
    to palac w marmurach, ale troche inwestycji jednak jest, i w dodatku
    w dosc chyba drogie powierzchnie w centrach handlowych. Zawsze
    to troche ludzi tez w takich kioskach pracuje. Moze to nie sa duze
    koszty, ale jednak...

    Koszty, ktore ida wbrew obietnicom reklamowym. Oczywiscie, ktos powie
    ze rachunek ekonomiczny poparty zwiekszonymi z tego powodu zyskami dla
    banku powoduje takie dzialania. A ja z natury jestem przekorny i ide
    sie zalozyc o dolary przeciwko orzechom, ze gdyby bank utrzymywal
    konsekwentnie polityke wysokich stop, to w efekcie uzyskalby lepsze
    wyniki. Bo po prostu wykolegowalby konkurencje, ktora na moje oko
    zjadla zyski mBanku. I slyszy sie nawet, ze eMAX jest juz
    nierentowny. A dlaczego niby ma byc rentowny, skoro ludzie stali sie
    mobilni, i pieniadze odeszly z mBanku. Moze nie tak mobilni jak w
    Ameryce, gdzie przenosza sie ze stanu jednego w drugi (na mapie, a nie
    ze stanu swiadomosci, czego my doswiadczamy po paru piwach...), ale
    zwyczajnie, zaczyna nalezec do normalnosci posiadanie kilku, niedlugo
    moze kilkunastu kont, i przenoszenie nawet skromnych zasobow z jednego
    banku do drugiego. Do drugiego, oferujacego wieksze zyski. Jeden
    z malo realnych analitykow na tej liscie (wedlug mnie oczywiscie...)
    dowodzil roznicy miedzy oprocentowaniami i zyskiem kilku groszy.
    Formalnie prawda, ale ja na przyklad takiego rachunku nie prowadze,
    i przenosze swoje skromne grosze nawet dla sportu. :-) Tam gdzie
    'daja' wiecej. A dlaczego niby mam byc charytatywny w stosunku
    do bankow, ktore to firmy chatrytatywne na mily Bog nie sa wcale to
    a wcale. Jestem przekonany, ze stosunkowo niewielka ilosc bankow
    wirtualnych o porownywalnych p o d s t a w o w y c h walorach
    (darmowa obsluga, darmowe przelewy, darmowe karty) skutecznie
    rywalizuje miedzy soba wylacznie groszowymi roznicami
    w oprocentowaniu. I gdyby zamiast splaszczac, mBank w pore
    zareagowal, swego czasu LG nie wyjal by im duzej ilosci klientow,
    teraz ta fala przeszla do VW, a nie chcialbym robic za wrozbite, lecz
    ciekaw jestem, czy fala sie nie przeniesie w listopadzie do Eurobanku,
    gdy ten otworzy obsluge internetowa z wyzszym o dziesiate czesci
    procenta zyskami dla kont wirtualnych. Bo wyczuwam (byc moze
    niewlasciwie, nie pretenduje do roli znawcy) w dzialaniu wlascicieli
    jakis zamysl w dzialaniach, jakas preznosc, i byc moze opoznienie
    wejscia internetowego jest zamyslem co do sposobu ustawienia
    szczebelkow zachet.

    Bo wedlug mnie zadzialalo domino: z mBanku odeszli ludzie do LG,
    dzieki glupocie Nordei i wlasciwej reakcji VW fala przeszla do niego.
    Ciekaw jestem, co bedzie dalej. Bo wracajac do tezy wyjsciowej -
    mBank postawil na zlego konia, to znaczy niepotrzebnie zmienil zaprząg
    podczas przeprawy przez rzeke. :-)

    --
    Adek (na adres z newsow nie odpowiadam z uwagi na
    rozprzestrzenianie sie wirusow poprzez skanowanie