  • 1. Data: 2004-08-05 07:46:53
    Temat: Wzór podpisu na karcie - średnio długie
    Od: "bwwald" <b...@p...onet.pl>

    Ostatnio miałem następująca przygodę. Płacąc kartą kasjerka stwierdziła, że
    podpis na slipie może i się zgadza lecz jest niepełny i mam napisać
    wszystko, co jest napisane na pasku karty. Oprócz numeru karty były tam
    zapisane przeze mnie 4 ciągi po 4 cyfry z zakodowanym kodem pin, których
    oczywiście nie pamiętam. Odmówiłem wiec pani kasjerce ;) Dla ciekawskich
    cyferki te napisałem, aby w razie kradzieży "inteligentnemu" złodziejowi
    kartę zatrzymał bankomat, jak również po to aby nie musieć pamiętać pinów do
    wielu kart. ;)

    Pani z nieukrywanym sarkazmem spytała, co ma w takiej sytuacji zrobić
    (autoryzacja z bankiem przebiegła już pomyślnie). Zaproponowałem aby podała
    mi kartę, to jej te cyferki przepiszę, albo niech zatrzyma kartę, choć
    zasugerowałem, że tego chyba nie chce zrobić ;)

    Doszło do tego, że poprosiła o dowód osobisty, którego nie miałem. Poprosiła
    o inny dokument tożsamości. Podałem więc prawo jazdy. I tu mnie zaskoczyła:
    spisała moje dane osobowe na odwrotnej stronie podpisanego slipu. W związku
    z tym mam pytania:

    1) Czy było to zgodne z ustawą o ochronie danych osobowych (spisywanie
    danych na świstku papieru, do których nie mam wglądu).

    2) Jeśli jest to legalne, to mogła przecież sama coś dopisać i w ten sposób
    wyłudzić ode mnie dane osobowe. Jak wówczas miałbym się zachować.

    W zależności od Waszej interpretacji, może dopiszę coś małymi literkami na
    karcie ("zadzwoń na policje" :)) i sprawdzę wówczas reakcję gorliwej
    kasjerki ;)

    Waldek

    PS. Jak często się Wam zdarza, że na slipie jest zapisany cały numer karty
    kredytowej i data jej ważności?

  • 2. Data: 2004-08-05 09:29:25
    Temat: Re: Wzór podpisu na karcie - ?rednio długie
    Od: Jurgen <n...@s...me>

    On Thu, 5 Aug 2004 09:46:53 +0200, "bwwald"
    <b...@p...onet.pl> wrote:

    >PS. Jak często się Wam zdarza, że na slipie jest zapisany cały numer karty
    >kredytowej i data jej ważności?

    zawsze ? :)

    --
    pozdrawiam
    Jurek

  • 3. Data: 2004-08-05 12:05:00
    Od: "m23m" <m...@o...pl>

    > zawsze ? :)

    Tak. Ale nie zawsze na tym egzemplarzu, który dostaje klient. :-)
    Niektóre czytniki drukują inny pierwszy kwitek (ten, na którym się
    podpisujesz), a inny drugi (ten dla Ciebie). Na pierwszym jest cały numer
    karty, a na drugim tylko kilka pierwszych i kilka ostatnich cyfr (reszta jest
    wygwiazdkowana)...

    m23m

  • 4. Data: 2004-08-05 12:14:17
    Temat: Re: Wzór podpisu na karcie - średnio długie
    Od: "janke" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "bwwald"

> [...]
    > podpis na slipie może i się zgadza lecz jest niepełny i mam napisać
    > wszystko, co jest napisane na pasku karty. Oprócz numeru karty były tam

    jeśli dobrze rozumiem: ciągi cyfr znajdowały się w miejscu na podpis.
    kasjer więc uznał, że to jest część wzoru podpisu, i wymagał, byś podpisał
    się zgodnie z tym wzorem. słusznie.

    >może dopiszę coś małymi literkami na
    >karcie ("zadzwoń na policje" :)) i sprawdzę wówczas reakcję gorliwej
    >kasjerki ;)

    jeśli "zadzwoń na policje" także umieścisz w miejscu na podpis, to i to
    powinno być wymagane podczas podpisywania się. i wcale nie będzie kasjerka
    nadgorliwa wymagając tego dodatku podczas podpisywania slipa.

    ... jeśli dobrze zrozumiałem :)

    zbyszko janke

  • 5. Data: 2004-08-05 16:23:11
    Od: "flash" <f...@o...pl>

    Użytkownik "bwwald" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Ostatnio miałem następująca przygodę. Płacąc kartą kasjerka stwierdziła,
    że
    [.....]

    Każdego akceptanta kart płatniczych obowiązują pewne standardy postępowania.
    Jednym z nich jest sprawdzenie zgodności podpisu na karcie i tego na slipie.
    Zazwyczaj karte podpisuje się w obecności pracownika banku, zgodnie z wzorem
    podpisu pozostawionym na umowie dotyczącej karty płatniczej,
    dlatego pracownicza mogła pomyśleć, iż identyczny podpis jest w banku, i
    wymagać dokładnego podpisania slipa.

    Co do druku całego nr karty, jest to opcja zależna tylko od terminala. Coraz
    więcej nowych modeli terminali zastępują część nr katy symbolami XXX.
    Zazwyczaj jest to środkowa część nr. , ponieważ początek identyfikuje bank,
    a ostatnie cyfry klienta, i te dane wystarczają bankowi do przyjęcia takiego
    slipa.
    Jednocześnie taki wydruk jest bezpieczny dla klienta, gdyż ma pewność, że
    nikt nie wykożysta nr jego karty ( szczególnie w przypadku kart wypukłych).

    Co do zapisania danych z dok. na odwrocie slipa, nie wiem w jakim celu
    zostało to zrobione. Zazwyczaj wystarczy sprawdzenie danych na karcie i w
    dokumencie identyfikacyjnym ( zawierającym imię i nazwisko, oraz zdjęcie),
    jeżeli są identyczne jak na karcie , wszystko jest ok.

  • 6. Data: 2004-08-05 20:41:16
    Od: " " <p...@g...pl>

    bwwald <b...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    >

    > Waldek
    >

    > PS. Jak często się Wam zdarza, że na slipie jest zapisany cały numer karty

    A JA OBOK PODPISU NA KARCIE UMIESCILEM NAPIS: POPROS O DOWOD.
    Ktory złodziej bedzie probowal zaplacic taka karta ???

  • 7. Data: 2004-08-05 22:10:57
    Od: "janke" <j...@p...onet.pl>

    > A JA OBOK PODPISU NA KARCIE UMIESCILEM NAPIS: POPROS O DOWOD.
    > Ktory złodziej bedzie probowal zaplacic taka karta ???

    1. co to da? złodziej podpisze się, a kasjerka będzie oczekiwała podpisu wraz
    ze słowami "popros o dowod" :-)))

    2. nie krzycz (wyłącz CapsLock)

    3. tnij cytaty

    janke

  • 8. Data: 2004-08-06 06:21:52
    Od: "bwwald" <b...@p...onet.pl>

    Użytkownik "janke" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > jeśli dobrze rozumiem: ciągi cyfr znajdowały się w miejscu na podpis.
    > kasjer więc uznał, że to jest część wzoru podpisu, i wymagał, byś podpisał
    > się zgodnie z tym wzorem. słusznie.

    No nie zupełnie IMHO słusznie. Przeciez wiele kart (wiekszość?) w tym samym
    miejscu ma nadrukowany między innymi numer karty. Idąc Twoim tokiem
    rozumowania powinienem również znać i podpisywać się numerem karty, bo
    charakter cyfr, które napisałem były identyczny z cyframi karty :) Jak
    udowodnisz kasjerce, że to nie Ty umieściłes numeru karty na pasku do
    podpisu?

    >jeśli "zadzwoń na policje" także umieścisz w miejscu na podpis, to i to
    >powinno być wymagane podczas podpisywania się. i wcale nie będzie kasjerka
    >nadgorliwa wymagając tego dodatku podczas podpisywania slipa.

    Tu się już mogę zgodzić bardziej.
    :)

    Waldek

  • 9. Data: 2004-08-06 06:41:15
    Od: "bwwald" <b...@p...onet.pl>

    Użytkownik "flash" <f...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    zdjęcie),
    > jeżeli są identyczne jak na karcie , wszystko jest ok

    Dane były identyczne (za wyjątkiem podpisu, bo na karcie były jeszcze
    cyfry), ale dla kasjera widoczne nie było OK. Nadal nie rozumiem dlaczego
    moje dane spisała na slipie ;( Nadal nie wiem również, co miałbym zrobic,
    gdyby te cyfry dopisał akceptant a nie ja, celem np. wyłudzenia
    danychosobowych (dobra wiem, że to śmieszny cel, ale pomyśle nad bardziej
    sensownym ;).

    Waldek

  • 10. Data: 2004-08-06 10:14:55
    Od: "flash" <f...@o...pl>

    > Użytkownik "flash" <f...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Waldek

    Jeżeli była to karta kredytowa to zalecam ostrożność, może okazać się, że
    dzięki nr karty i danym które zostały spisane z dokumentu będzie ktoś
    próbował dokonać płatności, np. w sklepie internetowym. O ile się orientuje
    to akceptant może sprawdzić dokument posiadacza karty, ale nigdy nie
    słyszałem o możliwości spisywania jakichkolwiek danych z takich dokumentów.
    Zawsze w takim przypadku można zrezygnować z zakupów w takim sklepie i
    zostawić towar kasierce, niech poukłada go sobie na miejsce :) (dlatego
    najlepiej mieć pełny koszyk)