  • 31. Data: 2019-12-09 12:38:50
    Temat: Re: Zachód dostaje wiecej ze Wschodu Europy niz wplaca do unijnej kasy na jego wsparcie
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2019-12-09 o 12:15, cef pisze:
    > Jak nie ma wrotki, to dopasowałem
    > najgłupszą wypowiedź i się nie pomyliłem.

    Z czym masz jeszcze problem oprócz wrotek?

  • 32. Data: 2019-12-09 12:39:37
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2019-12-09 o 09:00, J.F. pisze:
    > Probowalem.
    > IMO - za duzo demagogii, za malo liczb.

    Krytykujesz biurwę brukselską? PRZYJACIELU ;-)

  • 33. Data: 2019-12-09 12:42:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik japanizer napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    On Sunday, December 8, 2019 at 4:52:22 AM UTC+9, ąćęłńóśźż wrote:
> [...]
    -europy-ukrywaja-jak-wielkie-maja-zyski-ze-wspierani
    a-krajow-na/sedw6z6

    >W artykule jest moim zdaniem brak logiki i konsekwencji:

    >1) z jednej strony liczy, ile dotacji dostały nowe kraje UE z
    >_budżetu UE_

    >2) zestawia to z zyskami firm _zagranicznych_ w nowych krajach UE - a
    >więc nie tylko pochodzących z Unii Europejskiej, ale także tych
    >amerykańskich, japońskich, norweskich czy szwajcarskich

    Norwegia i Szwajcaria nam cos doplacaja. Maja preferencyjne warunki
    celne w Unii, ale musza za to zaplacic.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Norweski_Mechanizm_Fin
    ansowy
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Szwajcarsko-Polski_Pro
    gram_Wsp%C3%B3%C5%82pracy

    Co nam dofinansowali, to trzeba by sie doszukac - mozliwe, ze
    fotoradary :-(
    https://www.programszwajcarski.gov.pl/
    https://www.eog.gov.pl/strony/zapoznaj-sie-z-fundusz
    ami/cel-i-zasady-dzialania/

    >3) nie wskazuje, ile z tych zysków zostaje w kraju jako reinwestycje
    >4) nie wskazuje, ile firmy zagraniczne rokrocznie inwestują nowych
    >środków (pochodzących spoza kraju)

    Co by nie mowic - inwestuja, zeby zarobic. Wiecej wywioza, niz
    przywioza.

    Ale ... nie wiadomo - psioczyc, ze nas wykorzystuja, czy cieszyc sie,
    ze daja nam prace :-)

    J.

  • 34. Data: 2019-12-09 12:46:09
    Od: z <...@...pl>

    - Kiedy kraje Europy Wschodniej weszły do Unii, zawarto układ: ich rządy
    zgodziły się znieść bariery handlowe, tak by zachodnie firmy zyskały
    dostęp do ogromnych rzesz konsumentów
    - W zamian za to zachodnie rządy obiecały transferować unijne pieniądze
    na wschód, tak by były blok sowiecki mógł zbudować pilnie potrzebną mu
    infrastrukturę
    - Unijna "polityka spójności" miała działać jak magiczna różdżka: Wschód
    zaczął nadrabiać dystans dzielący go od reszty klubu
    - Największymi "wygranymi" takiego obrotu sprawy okazały się kraje
    zachodnioeuropejskie, które teraz chcą przykręcić kurek twierdząc, że
    nie mogą dłużej "wpłacać do kasy UE znacząco więcej niż otrzymują"
    - Pomysł, że w unijnej grze budżetowej są "przegrani" i "zwycięzcy" jest
    ekonomicznie błędny - wszyscy jesteśmy beneficjentami netto unijnego
    wspólnego rynku

    Jakich chcesz liczb na poparcie tych punktów?

  • 35. Data: 2019-12-09 12:54:44
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2019-12-09 o 12:42, J.F. pisze:
    > Ale ... nie wiadomo - psioczyc, ze nas wykorzystuja, czy cieszyc sie, ze
    > daja nam prace :-)

    Są tacy co będą robić za miskę ryżu i wychwalać pod niebiosa dobrego
    pana co wynosi im graty z mieszkania.
    NIE szanujemy ich ;-)

  • 36. Data: 2019-12-09 12:55:36
    Temat: Nie sądzę.
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    .

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 37. Data: 2019-12-09 13:12:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    >- Kiedy kraje Europy Wschodniej weszły do Unii, zawarto układ: ich
    >rządy zgodziły się znieść bariery handlowe, tak by zachodnie firmy
    >zyskały dostęp do ogromnych rzesz konsumentów

    A gdybysmy tego nie zrobili, i wprowadzili niewielkie, 10% clo ... to
    kto by za to zaplacil ?

    Poza tym clo dziala w dwie strony - wiec jakbys cos sprzedal, gdy na
    granicy trzeba 10% cla zaplacic ?

    To clo to akurat bylo, wiec nie ma co gdybac.
    Gdybac mozna, co by bylo, gdyby dalej bylo...

> [...]
    >zachodnioeuropejskie, które teraz chcą przykręcić kurek twierdząc, że
    >nie mogą dłużej "wpłacać do kasy UE znacząco więcej niż otrzymują"

    Oni tez maja swoich wyborcow. Ktorzy sie pytaja, dlaczego mamy cos
    dawac Polakom, Rumunom, Grekom ... a tak ogolnie, to po wyrownaniu
    poziomow dlaczego mieliby doplacac ?
    Razem bedziemy doplacac do Ukrainy, Bialorusi :-)

    >- Pomysł, że w unijnej grze budżetowej są "przegrani" i "zwycięzcy"
    >jest ekonomicznie błędny - wszyscy jesteśmy beneficjentami netto
    >unijnego wspólnego rynku
    >Jakich chcesz liczb na poparcie tych punktów?

    Cos na poparcie tego "Największymi "wygranymi" takiego obrotu sprawy
    okazały się kraje
    zachodnioeuropejskie" by sie przydalo.

    Bo na razie ... w Polsce mamy trzy pakownie Amazona, kto na tym
    zarobil, kto stracil, biorac pod uwage, ze ciezarowki jezdza po
    autostradzie zbudowanej za polskie i unijne pieniadze ...

    J.

  • 38. Data: 2019-12-09 13:14:51
    Od: j...@j...org

    On Monday, December 9, 2019 at 8:46:12 PM UTC+9, z wrote:
> [...]
    > wspólnego rynku
    >
    > Jakich chcesz liczb na poparcie tych punktów?

    Autor artykułu zestawia z jednej strony wypłaty z budżetu UE (WYPŁATY Z BUDŻETU UE),
    a z drugiej - zyski firm zagranicznych - tych z UE, z Japonii, USA, Norwegii,
    Szwajcarii i innych krajów świata (ZYSKI FIRM ZAGRANICZNYCH) w nowych krajach UE.

    I słusznie mu wychodzi, że:

    WYPŁATY Z BUDŻETU UE < ZYSKI FIRM ZAGRANICZNYCH

    Ale to jest za mało, żeby stwierdzić, że więcej pieniędzy płynie ze wschodu UE na
    zachód, czy na odwrót. Sugeruje, że zyski firm zagranicznych w całości poszły na
    zachód Europy - to jest nieprawda (przykładowo, całość zysku Volkswagena za kilka
    ostatnich lat w Polsce została zainwestowana w nową fabrykę aut w naszym kraju itd.).

    Niektórzy powiedzieliby - manipulacja.

    Aby jego twierdzenie było prawidłowe (lub nie), należałoby zestawić, najlepiej w
    rozbiciu na lata:

    1) po stronie "pieniądze płyną DO nowych krajów UE"

    - wypłaty z budżetu UE
    - inwestycje firm UE (niemieckich, holenderskich itd. w Polsce, Czechach)
    - reinwestycje firm starych krajów UE
    - zyski firm nowych krajów UE w starych krajach UE transferowane do kraju
    macierzystego (Polski, Czech itd.)

    2) po stronie "pieniądze płyną Z nowych krajów UE"

    - wpłaty do budżetu UE
    - inwestycje firm nowych krajów UE w starych krajach UE (polskich, czeskich itd. w
    Niemczech, Holandii itd.)
    - reinwestycje firm nowych krajów UE
    - zyski firm starych krajów UE w nowych krajach UE transferowane do kraju
    macierzystego (Niemiec, Holandii itd.)

    A dane na ten temat publikuje np. NBP lub PAIH:

    - napływ netto inwestycji zagranicznych do Polski

    - większość (jakieś 60%?) zysków jest reinwestowana, a więc zostaje w Polsce i jest
    wydana na kolejne inwestycje

    - polskie inwestycje poza granicami kraju rosną w ostatnich latach

    - polski wkład do budżetu UE rośnie, wypłaty maleją (duża w tym zasługa nowej ekipy
    rządowej - doradcy z wcześniejszym doświadczeniem na kasie w KFC itd.)

  • 39. Data: 2019-12-09 14:20:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik japanizer napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    On Monday, December 9, 2019 at 8:46:12 PM UTC+9, z wrote:
    [...]
> [...]

    >Europy - to jest nieprawda (przykładowo, całość zysku Volkswagena za
    >kilka ostatnich lat w Polsce została zainwestowana w nową fabrykę aut

    A z kolei fabryki Opla i Fiata byc moze zostana bez produktu ... i bez
    produkcji :-)

    >Niektórzy powiedzieliby - manipulacja.

    Ale teraz bedzie kolejna - po ile ta nowa fabryka bedzie dostarczac
    Niemcom samochody ? :-)

    J.

  • 40. Data: 2019-12-09 14:23:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

    >Są tacy co będą robić za miskę ryżu i wychwalać pod niebiosa dobrego
    >pana co wynosi im graty z mieszkania.
    >NIE szanujemy ich ;-)

    Wiesz, duzo zalezy od tego, czy sie te miske ryzu ma.
    Jak jej nie ma ... to sie chwali i takiego pana.

    A graty z mieszkania ... warte tyle, co graty ?

    W kazdym badz razie - slabo szlo nam w latach 60-tych, slabo w
    70-tych, slabo w 80-tych, 90-tych ... i dopiero ten zagraniczy kapital
    nam pomogl - jeszcze nie unijny.

    J.