  • 51. Data: 2008-05-25 09:28:21
    Temat: Re: kradzież karty kredytowej - Raiffeisen Bank (POMOCY !!)
    Od: "Z" <a...@o...pl>

    "Mithos" <f...@a...pl> wrote in message
    news:g1bb84$50m$1@nemesis.news.neostrada.pl...

    > Zdjecie moze byc niewyrazne, moze wyblaknac itp. Jak udowodnisz, ze bylo
    > czytelne i dokladne ?

    Jesli zdjecie uniemozliwia identyfikacje to taka karta powinna byc niewazna.

    > Problem w tym, ze teraz karte mozna podpisac dowolnie i to niezgodnie ze
    > wzorem podpisu zlozonym w banku. Jakakolwiek weryfikacja mozliwa jest
    > jedynie przy ewentualnej reklamacji, a i to porownywac bedziemy wzor
    > podpisu z tym podpisem jaki ma sprzedawca, bo skoro karta zostala utracona
    > to nie mozna wykazac jaki podpis na niej byl.

    No w takiej sytuacji jak teraz to nie do wykazania.

    > Zastanawia mnie jednak czy w przedmiotowym przypadku (kradziez karty) i
    > takiej postawie banku jaka tu jest prezentowana lepszym zabezpieczeniem
    > dla posiadacza nie jest PIN.

    Po posiadaczu, ktory zostawia karte w kurtce w szatni mozna sie spodziewac,
    ze trzyma pin na kartce razem z karta... wiec nie byloby lepszym
    zabezpieczniem ;)

    > Oczywiscie IMO posiadacz karty, autoryzowanej podpisem, w przypadku jej
    > utraty moze sie latwo wybronic od odpowiedzialnosci, byle tylko nie
    > tlumaczyl sie tak jak watkotworca (a wystarczylo powiedziec "utracilem
    > karte, nie wiem gdzie i w jaki sposob ale 5h temu mialem ja jeszcze ze
    > soba").

    Zgadzam sie. Dzwoni sie i mowi "chce zastrzec karte, wlasnie zauwazylem jej
    brak, mam pewnosc, ze ostatnio ja mialem 5h temu, wiec mogla zaginac/zostac
    ukradziona w dowolnym momencie od tego czasu". Tlumaczenie watkotworcy
    podchodzi pod "dalem komus karte, tylko nie wiem komu" ;)

    pozdr

  • 52. Data: 2008-05-26 07:57:42
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    info pisze:

    > Gdyby zginal plaszcz, czy np. pioro wieczne z plaszcza za 300 zl, mysle, ze
    > restauracja musialaby zaplacic. Ale jesli ktos zostawia w plaszczu karte z
    > limitem kilkunastutysiecy zlotych, sprawa nie jest oczywista. Rownie dobrze
    > mozna bylo zostawic np. kolie brytalntowa za 300 tys. dolcow. Restauracja
    > prawdopodobnie wybroni sie tym, ze w szatni nie nalezy zostawiac rzeczy o
    > szczegolnie wysokiej wartosci.

    Jesli uznajesz karte "szczegolnie wysokiej wartosci" to chyba sobei
    robisz jaja. Rozumiem ze samochod tez jest duzej wartosci i z
    dozorowanego parkingu NALEZACEGO do restauracji tez moga zwinac ?

    --
    Portal edukacyjny o inwestowaniu - http://www.inwestowanie.org.pl/

  • 53. Data: 2008-05-26 07:59:58
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    info pisze:

    > Jak sama nazwa sugeruje, parking sluzy do "przechowywania" samochodow,
    > natomiast szatnia do przechowywania ubran, a nie kosztownosci.

    Tiaaa klientów z Porsche nie obslugujemy.

    > Nie wiem jak bedzie w tej konkretnej sytuacji, nie jestem specem od takich
    > spraw. ;) Wiem, ze np. w przypadku hoteli odpowiedzialnosc jest ograniczona
    > ustawowo, jako wielokrotnosc dziennej stawki za pokoj. Do pewnej kwoty hotel
    > odpowiada za rzeczy zostawione w pokoju (zdaje sie, ze dziesieciokrotnosc
    > stawki dziennej, juz nie pamietam)

    No to zawsze te kilka tysiecy

    --
    Portal edukacyjny o inwestowaniu - http://www.inwestowanie.org.pl/

  • 54. Data: 2008-05-26 11:38:01
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Z" <a...@o...pl> writes:

    > Albo karta ma zapewniac jakies bezpieczenstwo (w koncu po to jest na niej
    > nazwisko i podpis), albo niech banki przestana reklamowac karty pod haslem
    > "bezpieczenstwa".

    Karta zapewnia jakies bezpieczenstwo, ale to dziala nieco inaczej.
    Jest jakis tam procent fraudow, placa za to klienci, banki i
    sprzedawcy (zaleznie od ukladu i dzialan tych, ktorzy maja placic),
    i to jest jakis tam koszt (dla sprzedawcow i bankow przynajmniej, bo
    klienci raczej patrza na to nieco inaczej). Ten koszt musi zostac
    pokryty z zyskow, jakie wygeneruja karty (ogol kart), i tyle.

    > Sprzedawca jest elementem lancucha majacego na celu
    > zapewnienie bezpieczenstwa pieniedzy wlasciciela karty.

    W pewnym sensie tak, ale to tylko przy okazji. Inaczej to wygladaloby
    w przypadku sklepu zajmujacego sie "zawodowo" przekretami, ale jesli
    zlodziej placi karta i dostaje autoryzacje to o ile nie jest glupi to
    sklep tego nie moze stwierdzic.

    Ale na szczescie bezpieczenstwo kart sie na tym nie opiera.
    Poza tym karty PINowe mocno to zmieniaja.

    > A w przypadku karty ze zdjeciem? Tu chyba latwo wykazac dzialanie w zlej
    > wierze sklepu?

    Nie. Zdjecie jest tylko elementem, ktory moze ulatwic namierzenie
    zlodzieja, ale czasem moze nie ulatwic. Sprzedawca nie musi porownywac
    zdjecia z klientem (choc zapewne czesto to robi). BTW: mozna miec na
    karcie zdjecie innej osoby (aczkolwiek raczej nie polecam) albo w
    ogole czegokolwiek. Formalnie to tylko element grafiki.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 55. Data: 2008-05-26 11:47:22
    Od: "Z" <a...@o...pl>

    "Krzysztof Halasa" <k...@p...waw.pl> wrote in message

> [...]
    > karcie zdjecie innej osoby (aczkolwiek raczej nie polecam) albo w
    > ogole czegokolwiek. Formalnie to tylko element grafiki.

    A o tym nie wiedzialem. Dzieki za wyjasnienie. Moze faktycznie rozwiazaniem
    by byl po prostu identyfikator elektroniczny jako dowod osobisty +
    wprogramowane funkcjonalnosci roznych kart. Czyli jedna karta, a uzytkownik
    wybiera na ekranie terminala, czy uzywa VISA PKO, MC PKO, VISA Citi, etc....
    technicznie jest to chyba wykonalne?
    Z jednej strony utrudniloby to fraudy, z drugiej strony latwiej by bylo
    namierzyc przestepce a do tego wieksze konsekwencje prawne za taki czyn.

    pozdr

  • 56. Data: 2008-05-26 12:35:50
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Z" <a...@o...pl> writes:

> [...]
    > wybiera na ekranie terminala, czy uzywa VISA PKO, MC PKO, VISA Citi, etc....

    Tak, ale to powoduje same problemy. Lepiej jest tak jak jest, + scalak
    na karcie.

    > Z jednej strony utrudniloby to fraudy,

    Watpie.

    > z drugiej strony latwiej by bylo
    > namierzyc przestepce a do tego wieksze konsekwencje prawne za taki czyn.

    Obawiam sie ze wysokosc kary nie odstrasza przestepcow. To co jest
    istotne to nieuchronnosc kary, albo przynajmniej duze jej
    prawdopodobienstwo.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 57. Data: 2008-05-26 12:39:25
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Krzysztof Halasa pisze:

    > Obawiam sie ze wysokosc kary nie odstrasza przestepcow. To co jest
    > istotne to nieuchronnosc kary, albo przynajmniej duze jej
    > prawdopodobienstwo.

    Ważna jest kombinacja wysokości kary oraz prawdopodobieństwa
    wykrycia. Tezę, że wysokość kary nie ma wpływu na ilość przestępstw
    bardzo łatwo obalić.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 58. Data: 2008-05-26 12:59:15
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> writes:

    > Ważna jest kombinacja wysokości kary oraz prawdopodobieństwa
    > wykrycia. Tezę, że wysokość kary nie ma wpływu na ilość przestępstw
    > bardzo łatwo obalić.

    Tylko w przypadku, w ktorym przestepca bierze pod uwage kare. W tym
    przypadku - niespecjalnie.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 59. Data: 2008-05-26 13:12:25
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Krzysztof Halasa pisze:

    > Tylko w przypadku, w ktorym przestepca bierze pod uwage kare. W tym
    > przypadku - niespecjalnie.

    Zwiększ karę przy tej samej mizernej wykrywalności, a od razu zacznie
    brać ją pod uwagę. Trudno udowodnić, że przestępca tak samo nie będzie
    się przejmował karą, jeśli za czyn będzie mu grozić pół roku w
    zawiasach, jak i kara śmierci.

  • 60. Data: 2008-05-26 13:22:39
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

> [...]

    > zacznie brać ją pod uwagę. Trudno udowodnić, że przestępca tak samo
    > nie będzie się przejmował karą, jeśli za czyn będzie mu grozić pół

    Mizerna wykrywalnosc != zerowej.

    Zlodziej uzywajac kradzionej karty nie ryzykuje praktycznie niczym.

    Moze mu sie wydawac ze ryzykuje, tego nie wiem.
    --
    Krzysztof Halasa