  • 1. Data: 2003-04-13 09:55:26
    Temat: która karta rozlicza na koniec miesiąca
    Od: j...@o...pl

    Szukam karty (bank obojętny) abym mógł płacić na końcu miesiąca lub okresu
    rozliczeniowego. Teraz jest tak - płacę kartą kredytową, i w tym samym dniu
    bank zdejmuje kasę. Wolę tak jak jest podobno w innych krajach - korzystam z
    karty cały miesiąc, a na koniec akceptuję płatności i upoważniam bank do
    zapłaty. Mogę też zablokować jakąś płatność z listy jeśli cos wg mnie nie gra.
    Np. zapłaciłem kartą za telewizor, ale pieniądze wpłyną do sprzedawcy dopiero
    jak ja zaakceptuję bankowi, to jest moje zabezpieczenie wobec sprzedawcy -
    jeżeli cos nie gra, nie zwalniam kredytu, oddaję towar i już. Na tym chyba
    polega kredyt, prawda?

    Pozdrówko, Jacek

  • 2. Data: 2003-04-13 10:05:58
    Temat: Re: która karta rozlicza na koniec miesiąca
    Od: "RysioPysio" <a...@t...pl>

    Użytkownik <j...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > jeżeli cos nie gra, nie zwalniam kredytu, oddaję towar i już. Na tym chyba

    Z opisu dzialania Twojej karty wynika , ze nie jest to karta kredytowa.

    pozdrawiam
    Rysiek

  • 3. Data: 2003-04-13 10:11:13
    Od: MiKo <m...@n...wp.pl>

    Użytkownik j...@o...pl napisał:
    > Szukam karty (bank obojętny) abym mógł płacić na końcu miesiąca lub okresu
    > rozliczeniowego. Teraz jest tak - płacę kartą kredytową, i w tym samym dniu

    Tak wg mnie dzialaja wszystkie karty kredytowe. Jesli piszesz ze "w tym
    samym dniu" to moze masz karte Visa charge a nie kredytowa?

    > bank zdejmuje kasę. Wolę tak jak jest podobno w innych krajach - korzystam z
    > karty cały miesiąc, a na koniec akceptuję płatności i upoważniam bank do

    Na koniec splacasz kredyt ktorego udzielil Ci bank. Platnosc
    zaakceptowales w momencie zakupu, skladajac swoj podpis.

    > zapłaty. Mogę też zablokować jakąś płatność z listy jeśli cos wg mnie nie gra.

    Zablokowac platnosc mozesz nie podpisujac u sprzedawcy rachunku.

    > Np. zapłaciłem kartą za telewizor, ale pieniądze wpłyną do sprzedawcy dopiero
    > jak ja zaakceptuję bankowi, to jest moje zabezpieczenie wobec sprzedawcy -

    A to ciekawa teoria. To kiedy sprzedawca dostanie pieniadze to nie Twoja
    sprawa - to kwestia rozliczenia miedzy bankiem a sprzedawca.

    > jeżeli cos nie gra, nie zwalniam kredytu, oddaję towar i już. Na tym chyba
    > polega kredyt, prawda?

    Nieprawda. Pierwszy raz w zyciu spotkalem sie z taka teoria.
    Chyba pomyliles z jakims okresem testowym albo czyms takim. Kredyt
    polega na tym ze zakupu dokonujesz, a placisz nie natychmiast tylko
    troche pozniej. Ale placisz za przeprowadzona tranzakcje.

    MiKo

  • 4. Data: 2003-04-13 10:47:35
    Od: "Piotr Grzegorz Skowronski" <s...@S...PRECZgazeta.pl>

    MiKo wrote:
> [...]

    Jakby to byl charge, to tez bylby rozliczany raz na miesiac. Zapewne
    kolega ma karte debetowa.

    Dokladnie tak jest w Polsce.
    Moze w USiech konsumenci mają takie zabawki, jak blokowanie zapłaty
    sprzedawcy - w Polsce jeszcze nie.

    A dokladnie: bank placi sprzedawcy za zakupiony przez klienta towar, a
    potem obciaza klienta zgodnie z zasadami rozliczen dla danej karty.
    Jesli chodzi o odroczenie terminu platnosci, to proponuję którąś z kart
    kredytowych lub charge (z akcentem na tę pierwszą).

    --
    ukłony - skowi
    skowi (at) gazeta pl

  • 5. Data: 2003-04-13 14:32:46
    Od: j...@o...pl

    Dziękuje za komentarze, ale chyba niedokładnie ja się zapytałem, lub koledzy
    mnie nie zrozumieli.
    Dokładniej opiszę to co widziałem u znajomych jak działa w USA.

    1. kupuję towar w sklepie np. monitor, płacę imbusem (charge)
    2. po zakończenie miesiąca bank przysyła wykaz transakcji i bezpłatną koperte
    zwrotną. Do tej chwili nic nie jest zapłacone. Sprawdzam wykaz i powiedzmy
    skreślam ten monitor (bo zwróciłem lub źle działa). Pozostałe transakcje
    akceptuję.
    3. Wkładam do koperty mój czek z np. RORu z wypisaną kwotą do zapłacenia
    zgodnie z tym wykazem (oczywiście odjąłem za monitor) i odsyłam bankowi.
    Bank realizuje czek i wtedy moje zakupy z karty są zapłacone.

    Dlatego chyba tam nikt nie płaci gotówką.

    Proszę o ewentualne uzupełnienie moich obserwacji.

    Pozdrawiam, Jacek

  • 6. Data: 2003-04-13 16:55:53
    Od: AP <c...@e...dyndns.org>

    In article <7...@n...onet.pl>, j...@o...pl
    says...

    Ojej....... wiekszosc rachunkow za karty kredytowe w Stanach placi sie
    czekiem (!!!!). Wlasciwie w Stanach jest znikoma urzywalnosc polecenia
    przelewu, juz bardziej popularne jest polecenie zaplaty.
    Jezeli chodzi o placenie bankowie/akceptowanie transkacji jak ty to
    opisales ..... to troche chyba nie zalapales jak to jest. W Stanach do
    karty kredytowej bank przysyla ci na koniec okresu rozliczeniowego
    wyciag i ty albo splacasz minimum albo cala kwote. Jezeli byla
    transakacja, jak ty to napisales za monitor i monitor zwrociles do
    sklepu to sklep powinnien uznac twoj rachunek na karcie kredytowej. Moze
    sie zdarzyc tak, ze np. zwrociles monitor w kolejnym okresie
    rozliczeniowym a dostales rachunek jeszcze bez uznanania, wtedy mozesz
    "olac" transakcje na monitor. Bywaja tez sytuacje sporne, np. zamowiles
    monitor w sklepie internetowym, rachunek zostal obciazony a ty go nie
    dostales, wtedy mozesz reklamowac transakcje u swojego wystawcy karty
    kredytowej.

    Teraz, jesli chodzi o polskie warunki:

    Z opisu dzialania twojej karty, wynika, ze jest to zwykla karta typu
    debetowego. Inaczej mowiac bank ci dal ta karte aby ulatwic dostep do
    TWOICH srodkow na rachunku. Niektore banki w Polsce (jest juz ich chyba
    sporo) moga zawrzec z toba umowe kredytowa na podstawie ktorej otworza
    ci kredyt i dadza do tego rachunku karte KREDYTOWA. PO zakonczeniu
    okresu rozliczeniowego, dostaniesz wyciag/rachunek i bedziesz musial
    splacic kredyt wedlug umowy (minimum albo calosc).
    Roznica pomiedzy USA a Polska jest taka ze w USA wysylasz czek a w
    Polsce robisz przelew.

    W USA jest oczywiscie bankowosc elektroniczna, ale nie bede wdawal sie w
    szczegoly opisu dokonanej przeze mnie transakcji elektronicznej (w
    BAAARDZO duzym szanowanym banku amerykanskim), gdzie bank na podstawie
    moje dyspozycji elektronicznej WYSLAL PAPIEROWY CZEK do odbiorcy (!!!)

    Pozdrawiam,

    AP

  • 7. Data: 2003-04-13 19:00:14
    Od: j...@o...pl

    Dziękuję koledze AP za szersze światło na moje wątpliwości. Tym niemniej, coś
    na rzeczy pozostało - jeśli w Stanach sklep nie chce przyjąć zwrotu, to nie
    dostanie nigdy forsy, bo klient wykreśli kwotę za ten zakup na miesięcznym
    wykazie i bank nie zapłaci. Który sklep chce się włóczyć po sądach? Jak mi
    tłumaczono, płacenie kartą w US jest największym zabezpieczeniem przed
    niespodziankami. Płacisz gotówką - koniec, kropka, po tobie.
    Chyba u nas nie jest to jeszcze możliwe - skreślenie jakiejś pozycji do zapłaty
    na miesięcznym wykazie. (Może się mylę...).
    Podobno po wejściu do EU wiele się w bankach zmieni na korzyść - więcej nowych
    banków = lepsza oferta dla nas.

    Pzdr. Jacek

  • 8. Data: 2003-04-13 19:25:54
    Od: AP <c...@e...dyndns.org>

    OJ... to tez nie jest tak ..... wiekszosc sprzedawco na koniec dnia musi
    zrobic ... hmmm... rozliczenie (?) ..... po angielsku settlement. PO
    dokonaniu tej operacji w ciagu 2/3 dni pieniadze z WSZYSTKICH transakcji
    kredytowych wplywaja na rachunek bankowy sprzedawcy.
    W przypadku gdy klient reklamowal jakas transakcje, wystawca karty
    kredytowej stara sie wyjasnic cala sprawe (prosi o kopie spli'a itp.), w
    tym samym czasie uznaje twoj rachunek. W przypadku stwierdzenia, iz
    reklamacja jest uzasadniona rachunek sprzedawcy zostaje obciazony.
    Zauwaz, ze kredyt jest dla CIEBIE.... i jest to umowa pomiedzy toba a
    bankiem, sprzedawcy nie interesuje jak to zostanie zaplacone .... on (w
    wiekszosci przypadkow) swoja czesc transakcji wykonal dostarczajac
    towar/usluge.

    Generalnie w Polsce "NIBY" jest tak samo. W przypadku pozytywnego
    uznania reklamacji rachunek karty jest uznawany. Problem tylko w tym, ze
    w przypadku polskich bankow czasem moze to "troche" potrwac.

    Jeszcze raz chce podkreslic.... nie ma czegos takiego "skreslic pozycje
    z wyciagu" i nie placic za dostarczony towar. Podpisujac slip w sklepie
    zgadzasz sie na oplacenie tego rachunku wedlug regulaminu wystawcy
    karty. Mozesz reklamowac transakcje, ale TYLKO w przypadku gdy
    probowwales problem rozwiazac ze sprzedawca, ten nie uznal twojej
    reklamacji a ty uwazasz ze zwrot ci sie nalezy. NIE jest powiedziane na
    100% ze twoja reklamacja zostanie uznana.

    AP

  • 9. Data: 2003-04-13 20:29:51
    Od: MiKo <m...@n...wp.pl>

    Użytkownik j...@o...pl napisał:
> [...]
    > wykazie i bank nie zapłaci. Który sklep chce się włóczyć po sądach? Jak mi

    Na miesiecznym wykazie jest data operacji i data ksiegowania (zwykle
    maks. kilka dni pozniej). Wyciag jest tylko informacja dla klienta o
    stanie i historii kredytu (czyli ile ma zaplacic i skad to sie wzielo).

    > tłumaczono, płacenie kartą w US jest największym zabezpieczeniem przed
    > niespodziankami. Płacisz gotówką - koniec, kropka, po tobie.

    Tu bym sie zgodzil, ale z zupelnie innych powodow:
    - jesli ktos placi gotowka, to moze nie dostac rachunku, albo rachunek
    nie bedzie wzbudzal zaufania osob trzecich
    - jesli sprzedawca ma mozliwosc akceptacji platnosci kartami to bank go
    zweryfikowal i w oczach bankow jest wiarygodnym partnerem.

    Natomiast nie mieszalbym w to wykreslania pozycji z wyciagu miesiecznego
    - takie wykreslenie na pewno nie ma zadnej mocy (ani podstawy) prawnej
    (to pewnie byl jakis skrot myslowy). Gdyby byla mozliwosc takiego
    wykreslania, to gdybym byl sprzedawca, nie zgodzilbym sie na
    przyjmowanie platnosci kartami - za duze ryzyko.

    MiKo