  • 11. Data: 2015-12-12 21:52:30
    Temat: Re: który bank oferuje taką usługę?!
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...example.com>

    On 12/13/2015 04:16 AM, J.F. wrote:

    > A co Niemcy maja ?
    >
    > Bo owszem, kiedys mieli Eurocheque, nawet nie tylko oni, i to tak
    > ewaluowalo, ewaluowalo, az sie polaczylo z Mastercard.

    Dalej mają EC (choć to od "electronic cash"; EuroCheque to nazwa dla
    systemu czeków).
    Większość kart wydanych do niemieckich kart bankowych to "podwójna"
    karta EC / Maestro.

    Przy płatności w Niemczech, dane idą "niemieckim" systemem EC.

    > Moze po prostu jeden kraj jest za slaby, aby taka karte zrobic ...

    https://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_cash

    W Niemczech się dało, choć Polska to najwidoczniej za słaby kraj (albo,
    nie myśli się u nas poza koniec własnego nosa, więc rząd, niezależnie od
    opcji politycznej, zamiast zorganizować coś sensownego w tym stylu i
    zagonić banki do roboty, woli wymyślać tematy zastępcze).

    Tomasz Chmielewski
    http://www.ptraveler.com

  • 12. Data: 2015-12-13 00:10:29
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Tomasz Chmielewski wrote:

> [...]

    To samo co kieduś Pekao SA

    wlasnie, to jest właściwe słowo.

    ewaluowało.
    U nas ewaluowało w kierunku visa / mastercard, u nich zostało jako
    EC/Maestro.

    Chodzi o to, że zmiany nastepowały kiedy jeszcze niewiele było na rynku
    i zmieniac nic w cos było łatwo.

    Tearaz zmienic cos jednego w cos drugiego jest po prostu kosztowne, nie
    ma jakiegoś sensownego powodu, żeby bawić się w konkurencję.
    Łatwiej urwać coś z istnejącego tortu.

    > W Niemczech się dało,
    jak wyżej, nie że się dało, tylko powstawało w momencie kiedy powstawał
    cały system.
    Tak samo w Polsce, tylko niemcy poszli w jednym kierunku, a Polska w drugim.
    I nie wiem, czy kierunek niemiecki jest tym właściwym.
    Nikompatybilny z niczym nieniemieckim.
    Im większa globalizacja tym bardziej staje się to przeszkadzac.
    Tak i niemcoom ktorzy jezdzać za granicę i turystom, ktorzy odbijają się
    od niedasie i wolą pojechać gdzie indziej gdzie nikt nie robi problemów
    z płaceniem kartami.

    Sam jestem tego przykładem. Wolę się wybrać na północ lub na południe
    niż do Niemiec.

> [...]
    > opcji politycznej, zamiast zorganizować coś sensownego w tym stylu i
    > zagonić banki do roboty, woli wymyślać tematy zastępcze).

    rzad, rzad, rzad.

    myślenie starego dziadka, który nic wiecej nie zna niż centralne
    rozdawnictwo.

    Najlepiej by było jak by się rząd wpierdzielał do jak najmniejszej
    ilości rzeczy.

  • 13. Data: 2015-12-13 04:13:00
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...example.com>

    On 12/13/2015 08:10 AM, witek wrote:

    > rzad, rzad, rzad.
    >
    > myślenie starego dziadka, który nic wiecej nie zna niż centralne
    > rozdawnictwo.

    Gdzie tu widzisz rozdawnictwo? W tym przypadku miejscem rządu jest
    wyjście z odpowiednią inicjatywą, ewentualnie przekazanie tej inicjatywy
    do NBP.

    A idąc dalej twoim myśleniem, i kontrując rozdawnictwo - Niemcy, które
    potrafiły sobie stworzyć system EC, mają od wielu lat korzyści jak:

    - sklepy i obywatele: właściwie od zawsze prowicje przy płaceniu kartami
    z własnym systemem - 0.1%-0.3%; u nas do niedawna było to i 10x więcej!

    - prowizje od płatności kartami zostawały w Niemczech (więc były to i
    zwiększone wpływy podatkowe państwa, i jakaś grupa zatrudnionych ludzi,
    i jakieś technologie, które powstały, i potem dało się sprzedać za
    granicę); u nas - gdy płacę za chleb czy gazetę kartą, w znakomitej
    części prowizja wędruje do USA

    Więc jak ktoś proponuje tu rozdawnictwo i jest starym leniwym dziadkiem,
    to jesteś to niestety ty (płacimy kartą, a prowizje od tak, lekką ręką,
    idą do USA).

    > Najlepiej by było jak by się rząd wpierdzielał do jak najmniejszej
    > ilości rzeczy.

    Przecież to komunał.

    Rozwiązać policję, wojsko, a drogi na każdym osiedlu zaorać - niech
    obywatele budują sami?

    Owszem, państwo nie powinno prowadzić firm konkurujących z firmami
    istniejącymi na rynku, jego struktury nie powinny być przerośnięte, a
    głównymi rolami powinno być wdrażanie dobrego prawa i dbanie o jego
    przestrzeganie, czy długoterminowe planowanie, jak można coś
    lepiej/taniej rozwiązać w skali całego kraju.

    Przykład z innego podwórka: Japonia.

    W tym kraju prawie każdy w portfelu ma zbliżeniową kartę PASMO lub SUICA.

    Przenosząc to w polskie realia - jedną kartą, zbliżeniowo, bez
    otwierania portfela i kupowania jakiegokolwiek papierowego biletu, można
    zapłacić za metro w Warszawie, tramwaj w Poznaniu, pociąg z Gdańska do
    Suwałek, taksówkę w Krakowie, kolejkę linową w Zakopanem, czy przejazd
    dowolnym, innym środku transportu u jakiegokolwiek operatora.
    Płatność następuje podczas wejścia/wyjścia ze stacji lub pojazdu, więc
    system "sam" oblicza, ile się przejechało i jaka kwota będzie ściągnięta
    z karty.

    I dalej - tą samą kartą można zapłacić za gazetę w Żabce, kawę czy napój
    z automatu, posiłek w restauracji, bilety do kina czy zakupy przydomowym
    supermarkecie.

    Znakomicie to ułatwia mobilność, oszczędza czas, prowizje zostają w
    kraju, technologię Japończycy sprzedają w innych krajach.

    System powstawał z inicjatywy państwa, pod skrzydłami ówczesnego
    japońskiego odpowiednika PKP.

    Tomasz Chmielewski
    http://www.ptraveler.com

  • 14. Data: 2015-12-13 11:02:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 12 Dec 2015 17:10:29 -0600, witek napisał(a):
    > To samo co kieduś Pekao SA

    > wlasnie, to jest właściwe słowo.
    > ewaluowało.
    > U nas ewaluowało w kierunku visa / mastercard, u nich zostało jako
    > EC/Maestro.

    Zostalo ?
    Jak twierdzi wiki, Maestro sie polaczylo z MasterCard, i tyle z niego
    zostalo. No, w wyniku polaczenia zalozyciele teraz czerpia dywidendy z
    MC.

    Maestro niby jeszcze jest,
    https://www.deutsche-bank.de/pfb/content/privatkunde
    n/konto_mit-karte-bezahlen.html

    Ale nie potrafie sie doszukac co to Maestro w zasadzie jest obecnie i
    czym sie rozni od Mastera.

> [...]
    > Tearaz zmienic cos jednego w cos drugiego jest po prostu kosztowne, nie
    > ma jakiegoś sensownego powodu, żeby bawić się w konkurencję.

    No to widzisz - kilka krajow EU probowalo cos zrobic i w koncu wymysl
    padl. U nas byc moze nie bylo warunkow.
    Ale przyklad BLIK pokazuje, ze teraz mozna probowac ... swiata ty
    jednak raczej nie podbijemy.
    Podobnie znikl angielski Switch

> [...]
    > z płaceniem kartami.
    > Sam jestem tego przykładem. Wolę się wybrać na północ lub na południe

    Prawde mowiac nie zwrocilem uwagi - w Niemczech jest sporo miejsc,
    gdzie karta mozna zaplacic, takze visa czu master, oraz sporo, gdzie
    nie mozna. Np. sporo malych Lidli. Terminala tam nie zauwazylem, wiec
    podejrzewam, ze i z Maestro mogl byc klopot.

    Ale to przeszlosc
    http://www.lidl.de/de/unsere-serviceleistungen/s952

    Cenniki mbanku spowodowaly jednak, ze jadac za granice ich karte
    chowam gleboko, a kupuje gotowke :-)

> [...]
    > rozdawnictwo.
    > Najlepiej by było jak by się rząd wpierdzielał do jak najmniejszej

    No ale widzisz - wpierdzela sie tez od drugiej strony.
    Wolno to takie karty wypuscic ? A na jakiej podstawie, a na jakich
    warunkach. Na szczescie wprowadzil wzglednie dobra ustawe i wolno.

    Dalej - juz na szczeblu unijnym obnizyli prowizje kartowe, co z jednej
    strony lepiej dla obywateli, z drugiej - walczyc z Visa i Masterem sie
    nie oplaca :-)

    J.

  • 15. Data: 2015-12-13 22:04:37
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    W dniu 2015-12-11 o 02:02, n...@p...pl pisze:
    > czy któryś z banków działających w PL oferuje
    > debetówki działające TYLKO na terenie PL?

    pytasz o tzw. domestic card, ale nie słyszałem, aby któryś bank w Polsce
    taką oferował

    lata świetlne temu miałem podobną kartę, nie miała logo zagranicznej
    organizacji płatniczej i możliwa była wypłata TYLKO z bankomatu banku,
    który ją wydał

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 16. Data: 2015-12-13 23:12:52
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    To były karty Banku Gdańskiego?

    -----

  • 17. Data: 2015-12-14 11:29:16
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 13.12.2015 o 22:04, RobertS pisze:

    > pytasz o tzw. domestic card, ale nie słyszałem, aby któryś bank w Polsce
    > taką oferował

    Czy dawno temu Polcard nie był czymś takim?

    p. m.

  • 18. Data: 2015-12-14 12:40:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik " ąćęłńóśźż" napisał w wiadomości grup
> [...]
    > lata świetlne temu miałem podobną kartę, nie miała logo zagranicznej
    > organizacji płatniczej i możliwa była wypłata TYLKO z bankomatu

    Takie karty mial np PKO, wtedy chyba jeszcze nie BP.

    Ale one nie dziwia, i nic nie zalatwiaja w kwestii platnosci.

    Jakos tak przy przedluzeniu tej karty okazalo sie, ze PKOBP juz
    oferuje normalne kredytowe dla publiki, a przy kolejnym ... koleczko
    po pokojach przeszedlem, bo juz pracownicy zdazyli zapomniec co to
    jest i co z tym zrobic.

    To sie chyba nazywalo PKO Expres, nie mylic z pozniejszymi Expres ale
    juz VISA.

    J.

  • 19. Data: 2015-12-14 19:47:37
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    J.F. wrote:
> [...]
    > zrobic.
    >
    > To sie chyba nazywalo PKO Expres, nie mylic z pozniejszymi Expres ale

    Ktoś jeszcze pamięta euroczeki i kartę EC/Maestro z zubrowego pekao?

  • 20. Data: 2015-12-14 20:05:14
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Tzn. podpisując euroczek w sklepie trzeba było jednoczesnie okazać kartę?

    -----