eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankimBank, czyli pionier i lider wirtualnej bankowościmBank, czyli pionier i lider wirtualnej bankowości
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!pingwin.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!n
    ews.icm.edu.pl!newsfeed.tpinternet.pl!newsfeed.rt.ru!newsfeed.gamma.ru!Gamma.RU
    !newsfeed00.sul.t-online.de!newsfeed01.sul.t-online.de!t-online.de!newsrouter.c
    hello.at!news.chello.at.POSTED!53ab2750!not-for-mail
    From: "AMRA" <a...@a...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: mBank, czyli pionier i lider wirtualnej bankowości
    Lines: 159
    X-Priority: 3
    X-MSMail-Priority: Normal
    X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2600.0000
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2600.0000
    Message-ID: <72Cc8.11817$hx1.127800@news.chello.at>
    Date: Wed, 20 Feb 2002 00:25:39 GMT
    NNTP-Posting-Host: 62.179.17.154
    X-Complaints-To: a...@n...chello.at
    X-Trace: news.chello.at 1014164739 62.179.17.154 (Wed, 20 Feb 2002 01:25:39 CET)
    NNTP-Posting-Date: Wed, 20 Feb 2002 01:25:39 CET
    Organization: Customers chello Poland
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.biznes.banki:164762
    [ ukryj nagłówki ]

    Za Prawem i Gospodarka

    mBank, czyli pionier i lider wirtualnej bankowości



    Ponad 300 tys. rachunków do końca bieżącego roku zamierza otworzyć, pierwszy
    w naszym kraju, wirtualny mBank. Biorąc jednak pod uwagę dotychczasowy jego
    rozwój, wydaje się, że założenie to zostanie znacznie przekroczone. A mBank
    istnieje przecież zaledwie od roku i trzech miesięcy.



    Osoby od początku związane z mBankiem twierdzą, że jego historia rozpoczęła
    się przed dwoma laty (w kwietniu 2000 r.), kiedy dyrektorem i członkiem
    zarządu BRE Banku ds. bankowości detalicznej został Sławomir Lachowski
    (wcześniejszy wiceprezes banku PKO BP), odpowiedzialny za rozwój projektów
    detalicznych (BRE już od jakiegoś czasu poszukiwał możliwości rozwoju w
    sektorze bankowości detalicznej).

    Trzy miesiące później, w lipcu 2000 r., zarząd BRE Banku zdecydował o
    uruchomieniu projektu noszącego nazwę mBank, a już po miesiącu zatwierdził
    harmonogram jego wdrożenia. Kolejne wydarzenia potoczyły się bardzo szybko.
    Pierwszy wirtualny bank w Polsce i w Europie Środkowej rozpoczął działalność
    26 listopada 2000 r., w ciągu 100 dni od rozpoczęcia realizacji projektu.
    Rynek przyjął ją (decyzję o powołaniu do życia mBanku - bezoddziałowego,
    elektronicznego banku dla klientów indywidualnych) bardzo pozytywnie.

    Model biznesowy mBanku
    Model biznesowy mBanku zakładał, że grupę docelową stanowić będą klienci z
    rynku indywidualnego. Miały to być głównie osoby posiadające finansowe
    nadwyżki, a jednocześnie traktujące nowe rozwiązania technologiczne jako
    skuteczny i wygodny sposób komunikowania się z bankiem.

    Podstawowe elementy modelu skupiają się na zapewnieniu klientom kilku
    istotnych wartości - mówią przedstawiciele mBanku.

    Wartościami tymi mają być: wolność rozumiana jako swoboda w decydowaniu o
    swoich pieniądzach (brak lokat terminowych krępujących zarządzanie
    pieniędzmi, brak obowiązkowych wpłat itp.); niezależność (od godzin otwarcia
    placówek, lokalizacji oddziałów, od niepełnej kompetencji pracowników
    bankowych, możliwość korzystania z różnych kanałów dostępu itp.) oraz
    maksimum korzyści (związanych z mniejszymi kosztami własnymi ponoszonymi
    przez mBank, co w konsekwencji prowadziło do zwiększenia oprocentowania i
    rezygnacji z większości opłat i prowizji pobieranych przez tradycyjne
    banki).

    Najprościej rzecz ujmując mBank był pierwszym tzw. bankowym dyskontem na
    polskim rynku - odpowiednikiem WalMart'u w Stanach Zjednoczonych (dyskonto w
    handlu detalicznym) - dodają pracownicy mBanku.

    Analogia ta dotyczyć miała modelu biznesowego mBanku, który oparty był na
    niespotykanym do jesieni 2000 r. w polskiej bankowości założeniu polegającym
    na zaoferowaniu ograniczonej liczby produktów wysokiej jakości, po
    konkurencyjnych cenach.

    Podstawową zasadą wpisaną w regulamin produktów mBanku jest gwarantowane
    oprocentowanie depozytów na poziomie nie mniejszym niż WIBOR 1M - 5 pkt
    proc. dla rachunków osobistych eKONTO oraz WIBOR 1M - 4 pkt proc. dla lokaty
    a vista eMAX.

    Bankowcy z mBanku twierdzą, że nowy model biznesowy łamie tradycyjne kanony
    bankowości detalicznej, gdzie wyższa jakość usług i produktów dostępna była
    za większą cenę. Naczelną zasadą działalności mBanku ma być dostarczanie
    produktów i usług finansowych, których potrzebują klienci.

    Nie obiecujemy, że znajdziecie u nas wszystko, co w świecie finansów
    wymyślono, ale za to będą to z pewnością rzeczy dla was najważniejsze, o
    najwyższej jakości i najlepszej cenie dostępnej na rynku - brzmi jedno z
    haseł obowiązujących w mBanku.

    A klientów przybywa
    Pierwsze rachunki w mBanku zostały otwarte o godzinie 0:01, w pierwszym dniu
    (a właściwie w nocy) uruchomienia projektu. W ciągu pierwszego miesiąca
    klienci mBanku założyli 14 tys. rachunków.

    Po dwóch i pół miesiąca od rozpoczęcia działalności mBank prowadził już 33
    tys. rachunków, czyli o prawie połowę więcej niż zakładano. Dla porównania
    dodajmy, że ówczesny lider bankowości elektronicznej w Polsce (WBK) w ciągu
    pierwszych 9 miesięcy swojej działalności otworzył 35 tys. rachunków
    obsługiwanych przez Internet. Tymczasem mBank odnotował ponad trzy razy
    szybsze tempo ich przyrostu.

    Po siedmiu i pół miesiąca, tj. na początku czerwca 2001 r., w mBanku było
    już 80 tys. otwartych rachunków (150 proc. w stosunku do prognozy), a 26
    lipca (tj. dokładnie 8 miesięcy od momentu rozpoczęcia działalności) jeden z
    nowych klientów otworzył stutysięczny rachunek.

    W sierpniu ub.r. mBank został także liderem pod względem liczby klientów
    indywidualnych korzystających z rachunków bankowych przez Internet (tę
    pozycję utrzymuje do tej pory). Na początku października 2001r. suma
    depozytów zgromadzonych w mBanku przekroczyła 900 mln zł. Według modeli
    finansowych wartość ta razem z obserwowaną dynamiką przyrostu środków
    gromadzonych na rachunkach zapewniała przekroczenie docelowego miliarda
    złotych do końca 2001 r. Przyrost depozytów mieścił się w przewidywaniach
    biznes planu, nawet pomimo tego, że mBank dwukrotnie dokonywał obniżenia
    oprocentowania rachunków (co związane było ze spadającymi stopami
    procentowymi NBP).

    Sytuacja makroekonomiczna nie jest więc obecnie tak bardzo sprzyjająca
    wzrostowi depozytów bankowych ludności, jak można było zakładać w momencie
    uruchomienia mBanku - twierdzą jego przedstawiciele. Według przygotowanego
    wcześniej biznes planu, mBank miał osiągnąć liczbę 150 tys. rachunków do
    końca 2001 r.

    Obecne oprocentowanie lokaty a vista eMAX wynosi 8,65 proc. (9 proc.
    efektywnie), a osobistego eKONTA 8,25 proc. (efektywnie 8,57 proc.).

    Ciekawostki mBanku
    Średnia dzienna liczba wizyt w części informacyjnej serwisu mBanku wyniosła
    we wrześniu ub.r. prawie 21,8 tys. (maks. 35,5 tys.), natomiast średnia
    dzienna liczba odsłon przekroczyła 61,4 tys. (maks. 90,5 tys.). Dziennie
    przez serwis www składanych jest około 300 wniosków o założenie rachunku, a
    na pytanie tygodnia odpowiada 150 do 200 internautów (wg IP). Codziennie do
    mBanku kierowanych jest także od 60 do 80 e-maili od jego klientów. Ponadto
    każdego dnia wysyłanych jest ze stron mBanku 15-30 e-maili polecających
    ofertę mBanku znajomym.

    Część transakcyjna mBanku zanotowała we wrześniu ub.r. ponad 200 tys. wizyt.
    Część ta pozwala na pełne zarządzanie pieniędzmi w mBanku. Obecnie ok.
    trzech czwartych transakcji dokonywanych jest przez kanał www. Pozostałe
    transakcje zlecane są telefonicznie.

    Pora na giełdę
    BRE Bank jeszcze w tym roku wprowadzi mBank na warszawską giełdę. Również w
    tym roku spółka przyniesie pierwsze zyski.

    Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego projektu i zamierzamy wprowadzić mBank na
    giełdę pod koniec tego roku. Zakładamy również, że już w czwartym kwartale
    mBank zacznie przynosić zyski - mówi Wojciech Kostrzewa, prezes zarządu BRE
    Banku.

    Prezes podkreśla także, że wypracowywanie przez mBank zysku leżałoby w jak
    najlepiej pojętym interesie BRE Banku i podaje przykład brytyjskiego banku
    Egg, który potrzebował na to czterech lat. BRE, choć dokładał do mBanku
    przez cały ubiegły rok i dokładać będzie jeszcze przez trzy kwartały roku
    bieżącego, chce to zrobić w dwa razy krótszym okresie.

    BRE bank chce więc udowodnić (co często podkreślał również Sławomir
    Lachowski), że mBank jest przedsięwzięciem biznesowym, a nie marketingowym.
    I wszystko wskazuje na to, że tak się właśnie stanie.

    Według stanu na luty br. w mBanku otwarto 210 tys. kont, na których
    zdeponowano ok. 1,2 mld zł. Na koniec tego roku ma być ich co najmniej 300
    tys.

    LESZEK SADKOWSKI



    --

    ------
    Amra the Freelancer
    www.amra.info
    www.e-amra.biz
    Moja strona o Egipcie http://egipt.amra.pl


Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1