-
Path: news-archive.icm.edu.pl!pingwin.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!n
ews.icm.edu.pl!newsfeed.tpinternet.pl!newsfeed.rt.ru!newsfeed.gamma.ru!Gamma.RU
!newsfeed00.sul.t-online.de!newsfeed01.sul.t-online.de!t-online.de!newsrouter.c
hello.at!news.chello.at.POSTED!53ab2750!not-for-mail
From: "AMRA" <a...@a...com>
Newsgroups: pl.biznes.banki
Subject: mBank, czyli pionier i lider wirtualnej bankowości
Lines: 159
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2600.0000
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2600.0000
Message-ID: <72Cc8.11817$hx1.127800@news.chello.at>
Date: Wed, 20 Feb 2002 00:25:39 GMT
NNTP-Posting-Host: 62.179.17.154
X-Complaints-To: a...@n...chello.at
X-Trace: news.chello.at 1014164739 62.179.17.154 (Wed, 20 Feb 2002 01:25:39 CET)
NNTP-Posting-Date: Wed, 20 Feb 2002 01:25:39 CET
Organization: Customers chello Poland
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.biznes.banki:164762
[ ukryj nagłówki ]Za Prawem i Gospodarka
mBank, czyli pionier i lider wirtualnej bankowości
Ponad 300 tys. rachunków do końca bieżącego roku zamierza otworzyć, pierwszy
w naszym kraju, wirtualny mBank. Biorąc jednak pod uwagę dotychczasowy jego
rozwój, wydaje się, że założenie to zostanie znacznie przekroczone. A mBank
istnieje przecież zaledwie od roku i trzech miesięcy.
Osoby od początku związane z mBankiem twierdzą, że jego historia rozpoczęła
się przed dwoma laty (w kwietniu 2000 r.), kiedy dyrektorem i członkiem
zarządu BRE Banku ds. bankowości detalicznej został Sławomir Lachowski
(wcześniejszy wiceprezes banku PKO BP), odpowiedzialny za rozwój projektów
detalicznych (BRE już od jakiegoś czasu poszukiwał możliwości rozwoju w
sektorze bankowości detalicznej).
Trzy miesiące później, w lipcu 2000 r., zarząd BRE Banku zdecydował o
uruchomieniu projektu noszącego nazwę mBank, a już po miesiącu zatwierdził
harmonogram jego wdrożenia. Kolejne wydarzenia potoczyły się bardzo szybko.
Pierwszy wirtualny bank w Polsce i w Europie Środkowej rozpoczął działalność
26 listopada 2000 r., w ciągu 100 dni od rozpoczęcia realizacji projektu.
Rynek przyjął ją (decyzję o powołaniu do życia mBanku - bezoddziałowego,
elektronicznego banku dla klientów indywidualnych) bardzo pozytywnie.
Model biznesowy mBanku
Model biznesowy mBanku zakładał, że grupę docelową stanowić będą klienci z
rynku indywidualnego. Miały to być głównie osoby posiadające finansowe
nadwyżki, a jednocześnie traktujące nowe rozwiązania technologiczne jako
skuteczny i wygodny sposób komunikowania się z bankiem.
Podstawowe elementy modelu skupiają się na zapewnieniu klientom kilku
istotnych wartości - mówią przedstawiciele mBanku.
Wartościami tymi mają być: wolność rozumiana jako swoboda w decydowaniu o
swoich pieniądzach (brak lokat terminowych krępujących zarządzanie
pieniędzmi, brak obowiązkowych wpłat itp.); niezależność (od godzin otwarcia
placówek, lokalizacji oddziałów, od niepełnej kompetencji pracowników
bankowych, możliwość korzystania z różnych kanałów dostępu itp.) oraz
maksimum korzyści (związanych z mniejszymi kosztami własnymi ponoszonymi
przez mBank, co w konsekwencji prowadziło do zwiększenia oprocentowania i
rezygnacji z większości opłat i prowizji pobieranych przez tradycyjne
banki).
Najprościej rzecz ujmując mBank był pierwszym tzw. bankowym dyskontem na
polskim rynku - odpowiednikiem WalMart'u w Stanach Zjednoczonych (dyskonto w
handlu detalicznym) - dodają pracownicy mBanku.
Analogia ta dotyczyć miała modelu biznesowego mBanku, który oparty był na
niespotykanym do jesieni 2000 r. w polskiej bankowości założeniu polegającym
na zaoferowaniu ograniczonej liczby produktów wysokiej jakości, po
konkurencyjnych cenach.
Podstawową zasadą wpisaną w regulamin produktów mBanku jest gwarantowane
oprocentowanie depozytów na poziomie nie mniejszym niż WIBOR 1M - 5 pkt
proc. dla rachunków osobistych eKONTO oraz WIBOR 1M - 4 pkt proc. dla lokaty
a vista eMAX.
Bankowcy z mBanku twierdzą, że nowy model biznesowy łamie tradycyjne kanony
bankowości detalicznej, gdzie wyższa jakość usług i produktów dostępna była
za większą cenę. Naczelną zasadą działalności mBanku ma być dostarczanie
produktów i usług finansowych, których potrzebują klienci.
Nie obiecujemy, że znajdziecie u nas wszystko, co w świecie finansów
wymyślono, ale za to będą to z pewnością rzeczy dla was najważniejsze, o
najwyższej jakości i najlepszej cenie dostępnej na rynku - brzmi jedno z
haseł obowiązujących w mBanku.
A klientów przybywa
Pierwsze rachunki w mBanku zostały otwarte o godzinie 0:01, w pierwszym dniu
(a właściwie w nocy) uruchomienia projektu. W ciągu pierwszego miesiąca
klienci mBanku założyli 14 tys. rachunków.
Po dwóch i pół miesiąca od rozpoczęcia działalności mBank prowadził już 33
tys. rachunków, czyli o prawie połowę więcej niż zakładano. Dla porównania
dodajmy, że ówczesny lider bankowości elektronicznej w Polsce (WBK) w ciągu
pierwszych 9 miesięcy swojej działalności otworzył 35 tys. rachunków
obsługiwanych przez Internet. Tymczasem mBank odnotował ponad trzy razy
szybsze tempo ich przyrostu.
Po siedmiu i pół miesiąca, tj. na początku czerwca 2001 r., w mBanku było
już 80 tys. otwartych rachunków (150 proc. w stosunku do prognozy), a 26
lipca (tj. dokładnie 8 miesięcy od momentu rozpoczęcia działalności) jeden z
nowych klientów otworzył stutysięczny rachunek.
W sierpniu ub.r. mBank został także liderem pod względem liczby klientów
indywidualnych korzystających z rachunków bankowych przez Internet (tę
pozycję utrzymuje do tej pory). Na początku października 2001r. suma
depozytów zgromadzonych w mBanku przekroczyła 900 mln zł. Według modeli
finansowych wartość ta razem z obserwowaną dynamiką przyrostu środków
gromadzonych na rachunkach zapewniała przekroczenie docelowego miliarda
złotych do końca 2001 r. Przyrost depozytów mieścił się w przewidywaniach
biznes planu, nawet pomimo tego, że mBank dwukrotnie dokonywał obniżenia
oprocentowania rachunków (co związane było ze spadającymi stopami
procentowymi NBP).
Sytuacja makroekonomiczna nie jest więc obecnie tak bardzo sprzyjająca
wzrostowi depozytów bankowych ludności, jak można było zakładać w momencie
uruchomienia mBanku - twierdzą jego przedstawiciele. Według przygotowanego
wcześniej biznes planu, mBank miał osiągnąć liczbę 150 tys. rachunków do
końca 2001 r.
Obecne oprocentowanie lokaty a vista eMAX wynosi 8,65 proc. (9 proc.
efektywnie), a osobistego eKONTA 8,25 proc. (efektywnie 8,57 proc.).
Ciekawostki mBanku
Średnia dzienna liczba wizyt w części informacyjnej serwisu mBanku wyniosła
we wrześniu ub.r. prawie 21,8 tys. (maks. 35,5 tys.), natomiast średnia
dzienna liczba odsłon przekroczyła 61,4 tys. (maks. 90,5 tys.). Dziennie
przez serwis www składanych jest około 300 wniosków o założenie rachunku, a
na pytanie tygodnia odpowiada 150 do 200 internautów (wg IP). Codziennie do
mBanku kierowanych jest także od 60 do 80 e-maili od jego klientów. Ponadto
każdego dnia wysyłanych jest ze stron mBanku 15-30 e-maili polecających
ofertę mBanku znajomym.
Część transakcyjna mBanku zanotowała we wrześniu ub.r. ponad 200 tys. wizyt.
Część ta pozwala na pełne zarządzanie pieniędzmi w mBanku. Obecnie ok.
trzech czwartych transakcji dokonywanych jest przez kanał www. Pozostałe
transakcje zlecane są telefonicznie.
Pora na giełdę
BRE Bank jeszcze w tym roku wprowadzi mBank na warszawską giełdę. Również w
tym roku spółka przyniesie pierwsze zyski.
Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego projektu i zamierzamy wprowadzić mBank na
giełdę pod koniec tego roku. Zakładamy również, że już w czwartym kwartale
mBank zacznie przynosić zyski - mówi Wojciech Kostrzewa, prezes zarządu BRE
Banku.
Prezes podkreśla także, że wypracowywanie przez mBank zysku leżałoby w jak
najlepiej pojętym interesie BRE Banku i podaje przykład brytyjskiego banku
Egg, który potrzebował na to czterech lat. BRE, choć dokładał do mBanku
przez cały ubiegły rok i dokładać będzie jeszcze przez trzy kwartały roku
bieżącego, chce to zrobić w dwa razy krótszym okresie.
BRE bank chce więc udowodnić (co często podkreślał również Sławomir
Lachowski), że mBank jest przedsięwzięciem biznesowym, a nie marketingowym.
I wszystko wskazuje na to, że tak się właśnie stanie.
Według stanu na luty br. w mBanku otwarto 210 tys. kont, na których
zdeponowano ok. 1,2 mld zł. Na koniec tego roku ma być ich co najmniej 300
tys.
LESZEK SADKOWSKI
--
------
Amra the Freelancer
www.amra.info
www.e-amra.biz
Moja strona o Egipcie http://egipt.amra.pl
Następne wpisy z tego wątku
- 20.02.02 10:11 martenss
- 20.02.02 10:39 AMRA
- 20.02.02 10:59 martenss
- 20.02.02 11:12 AMRA
- 20.02.02 11:11 g...@p...onet.pl
- 20.02.02 11:29 martenss
- 20.02.02 11:30 martenss
- 20.02.02 11:26 AMRA
- 20.02.02 11:41 AMRA
- 20.02.02 11:50 AMRA
- 20.02.02 12:31 martenss
- 20.02.02 12:43 AMRA
- 20.02.02 13:06 g...@p...onet.pl
- 20.02.02 13:14 Wojtek Piecek
- 20.02.02 13:25 Robert Wicik
Najnowsze wątki z tej grupy
- Bank z archaicznym uwierzytelnianiem.
- Re: Akumulatorki...
- Usiłuję zapłacić za energetyzację...
- w Polsce jest kryzys
- mBank mKsiegowosc
- gotówkowe zjeby
- Mamy WZROST! O 50% wzrosła ilość kredytów gotówkowych
- Jutro to dziś...
- leć gołombeczku
- PUE ZUS -- administracyjna nuda...
- Prawdziwy/fałszywy bank
- Velo dał mi bezpłatny debet...
- Karta MasterCard z ALIOR za granicą.
- Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże
- Re: Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże
Najnowsze wątki
- 2024-12-09 Bank z archaicznym uwierzytelnianiem.
- 2024-12-04 Re: Akumulatorki...
- 2024-12-03 Usiłuję zapłacić za energetyzację...
- 2024-11-13 w Polsce jest kryzys
- 2024-11-12 mBank mKsiegowosc
- 2024-11-06 gotówkowe zjeby
- 2024-11-01 Mamy WZROST! O 50% wzrosła ilość kredytów gotówkowych
- 2024-11-01 Jutro to dziś...
- 2024-10-22 leć gołombeczku
- 2024-10-19 PUE ZUS -- administracyjna nuda...
- 2024-10-15 Prawdziwy/fałszywy bank
- 2024-10-13 Velo dał mi bezpłatny debet...
- 2024-10-07 Karta MasterCard z ALIOR za granicą.
- 2024-10-05 Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże
- 2024-10-05 Re: Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże