  • 101. Data: 2010-02-13 10:57:32
    Temat: Re: płatnośćkartą
    Od: "pmlb" <p...@d...com>

    > grzyby po deszczu pojawiać się terminale POS, już kart nie akceptują.
    > Przez
    > pazerność organizacji płatniczych obrót bezgotówkowy w Polsce przestaje
    > się
    > rozwijać.

    Moze przez pazernosc bankow...

  • 102. Data: 2010-02-13 11:11:15
    Od: XYZ <j...@m...bin>

    On 2010-02-13 11:10, P. wrote:

    > Teraz to się raczej zaczyna odwrotna tendencja, czyli odchodzenie od
    > akceptacji kart. Niedawno zdziwiłem się trochę po imprezce w raczej
    > lepszej "góralskiej" knajpie że przyjmują tylko gotówkę (a że wyszło do
    > zapłacenia ponad 1kPLN rachunku był zonk i wyszukiwanie zaskórniaków po
    > kieszeniach ;-)). Okazuje się że cała ich sieć zrezygnowała z obsługi kart.
    > Tak samo w mniejszych sklepach, gdzie jeszcze z 2 lata temu zaczęły jak
    > grzyby po deszczu pojawiać się terminale POS, już kart nie akceptują. Przez
    > pazerność organizacji płatniczych obrót bezgotówkowy w Polsce przestaje się
> [...]
    Ciekawe, czy ktoś się wreszcie zmobilizuje do stworzenia w Polsce
    własnego systemu kart. Chyba Polcard kiedyś próbował. Wystarczy
    popatrzeć, że prowizje za płatność kartą w krajach, które takie systemy
    mają mogą być i 10x niższe. Np. http://en.wikipedia.org/wiki/Dankort

  • 103. Data: 2010-02-13 12:10:57
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Użytkownik "XYZ" <j...@m...bin> napisał w wiadomości

> [...]
    > systemu kart. Chyba Polcard kiedyś próbował. Wystarczy popatrzeć, że
    > prowizje za płatność kartą w krajach, które takie systemy mają mogą być i

    Przestancie juz pisac te bzdury. Jak sklepikarz sprzedaje towary z marza 30%
    to jest ok, a jak bank chce pozyczyc kase na 20% to juz jest lichwa i
    zabrania sie tego ustawowo. Najwiecej krzycza nt. wysokosci prowizji ci
    ktorzy nie akceptuja platnosci kartami i mimo wszystko maja ceny wyzsze niz
    w sklapach gdzie mozna zaplacic karta.
    Jestem pewien, ze gdyby ta prowizja spadla np. o 1% to ceny nie zmienily by
    sie wcale, a przy obecnych warunkach bank od kazdej platnosci zwraca mi 1%.
    Sklepy gdzie kart nie przyjmuja staram sie omijac szerokim lukiem :).

    MK

  • 104. Data: 2010-02-13 12:20:21
    Od: "pmlb" <p...@d...com>

    > Przestancie juz pisac te bzdury. Jak sklepikarz sprzedaje towary z marza
    > 30%
    > to jest ok, a jak bank chce pozyczyc kase na 20% to juz jest lichwa i
    > zabrania sie tego ustawowo.

    Bo jak bys troche wiecej poczytal to bys wiedzial, ze pieniadz to nie to
    samo co towar w sklepie.
    Tak samo jak rynek nieruchomosci nie zadzi sie tymi samymi prawmi co rynek
    spozywczy czy agd...

    > Najwiecej krzycza nt. wysokosci prowizji ci ktorzy nie akceptuja platnosci
    > kartami i mimo wszystko maja ceny wyzsze niz w sklapach gdzie mozna
    > zaplacic karta.

    A tego to juz nie wiem.

> [...]
    > 1%. Sklepy gdzie kart nie przyjmuja staram sie omijac szerokim lukiem :).

    A mi to zwisa, bo w mniejszych sklepach staram sie placic zawsze gotowka.
    Mi gotowka nie uwiera w porfelu:)
    Poza tym mam nadzieje, ze nigdy karta nie wyprze gotowki! Bo to bedzie
    zonaczala ze zostalismy ubezwlasnowlnieni przez banki.

  • 105. Data: 2010-02-13 15:59:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 7 Feb 2010, Olgierd wrote:

    > Z pewnością jest tak jak mówisz.
    > Jednak nie zauważyłem relacji tego rodzaju, iżby w sklepach, gdzie można
    > płacić plastikiem było po prostu drożej.

    Za to jest relacja odwrotna.
    Te sklepy (mowa o posiadających "fizyczne" placówki), w których jest
    najtaniej, nie akceptują kart lub stosują "sztuczki" z 3% rabatem
    gotówkowym.
    I być może łamią prawa konsumenckie ;P
    (ciekawe jak wielu konsumentow zdaje sobie sprawę, że każde takie
    "prawo" w rodzaju "zwrotu do 10 dni" *kosztuje*, albo w pieniądzu
    albo w ryzyku kupienia używanego towaru, więc albo ma być tanio,
    albo dobrze).

    > Okazuje się, że sprzedawca ma
    > jeszcze inne mechanizmy do sterowania ceną sprzedaży.

    A jakże, w górę - zawsze :D

    pzdr, Gotfryd

  • 106. Data: 2010-02-13 17:08:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 7 Feb 2010, Henryk "Plumski" Plumowski wrote:

    > A czy ktoś/coś im zabrania stosować rabat,
    > np.4% przy płatnością gotówką?

    Zabraniać nie zabrania, ale przeszkadza - tak, a jakże :)
    http://groups.google.pl/group/pl.soc.prawo/msg/1c4f1
    53a6fca5018
    - zdanie Roberta ze słowami "w ostatniej chwili".

    > Nikt/nic; tylko są na to za leniwi, aby to wprowadzić.

    Nieprawda.
    Problemem jest monopolistyczna zmowa operatorów "karcianych",
    wprowadzających do umów zakaz ujawniania dodatkowego kosztu
    (ciekawe, że na allegro jakoś nie ma zakazu aby cena przy
    odbiorze osobistym, dostawie pocztą i kurierem się różniły),
    plus ograniczenia wynikłe np. z ustawy o cenach (po powiedzeniu
    że "cena wynosi xxx" nie można już twierdzić inaczej, trzeba
    NAJPIERW powiedzieć że "cena pod warunkiem A to xxx, zaś
    pod warunkiem B to xxy", a tego zabrania umowa).

    Najprostsze rozwiązanie, czyli udzielanie rabatu *po*
    wzięciu gotówki do ręki jest uciążliwe, nie zawiera
    elementu "promocyjnego" (patrz post z linku, słowa Roberta:
    "nieświadomi") i niewykluczone, że może sprowokować
    przyczepienie się kontrolerów US co do rejestracji
    na kasie - trzeba by się *bardzo* pilnować, żeby jak
    klient ogląda towar, *przed* wzięciem od niego pieniędzy
    *odebrać* mu ten towar (aby transakcja była "niezakonczona")
    i ponownie oddać po wklepaniu na kasę.

    Znane mi rozwiązanie w wątku (w kolejnej odpowiedzi) z linku wyżej.
    Polega na zróżnicowaniu "kanałów" - możesz kupić "internetowo"
    za 500 zł, ale w regulaminie zakupu internetowego jest tylko
    przelew lub zapłata gotówką, albo przyjść do sklepu i kupić
    płacąc kartą lub gotówką (twoja strata) za 515 zł :D
    (no, niech będzie że 510 zł, bo mi znowu ktoś koszty obrotu
    gotówkowego wytknie ;))

    pzdr, Gotfryd

  • 107. Data: 2010-02-14 11:33:03
    Od: "P." <u...@g...pl>

    Henryk \Plumski\ Plumowski <u...@k...eu> napisał(a):

    > W zależności od punktu/ilości kasy koszt odbioru wynosi ok 150 zł
    > Średnio 3 razy w tygodniu.
    > Czyli circa 450x4, to pi razy oko 2K
    > Jak dla mnie szefostwo tylko to bierze pod uwagę.
    > Może jakby siadło i policzyło ile wzrosną im obroty...
    > Tak na marginesie: 60K 10 listopada; 40K ludności
    > 4 podobne sklepy w promieniu 300 m, w 3 można płacić kartą.
    > Obrót oczywiście z Biedronki...

    Nie bierzecie jeszcze jednej rzeczy pod uwagę, sklepy nie akceptujące kart
    mają od razu gotówkę którą mogą obracać. A że terminy płatności dla
    dostawców to nawet 30-45 dni, gra może być warta świeczki. Stąd pewnie takie
    sieci jak Makro, Selgros czy Biedronka wolą pozostać przy płatnościach
    gotówkowych.

  • 108. Data: 2010-02-14 11:41:45
    Od: "Henryk \"Plumski\" Plumowski" <u...@k...eu>

    Pewna osoba, czyli P.,
    oświadczyła nam oto tak, jak widać poniżej:

> [...]
    > dla dostawców to nawet 30-45 dni, gra może być warta świeczki. Stąd
    > pewnie takie sieci jak Makro, Selgros czy Biedronka wolą pozostać

    W Makro można płacić kartę; ichnią, współpracującą z GE Money Bank.
    Dwa w jednym: wejściowa i płatnicza.

    --
    Pozdrawiam,
    Heniek

  • 109. Data: 2010-02-14 11:51:43
    Od: "Valdi" <V...@v...pl>

    "P." news:hl8n1f$sp7$1@inews.gazeta.pl

    > Stąd pewnie takie
    > sieci jak Makro

    Jeżeli miałeś kartę kredytową Makro (czy ich tam jakiegoś partnera) to
    mogłeś płacić nią za zakupy.
    Nie wiem czy takie warunki obowiązują do teraz.

  • 110. Data: 2010-02-14 11:55:02
    Od: "Henryk \"Plumski\" Plumowski" <u...@k...eu>

    Pewna osoba, czyli Valdi,
> [...]

    > mogłeś płacić nią za zakupy.
    > Nie wiem czy takie warunki obowiązują do teraz.

    Obowiązują; z tym że myślisz zapewne o tych nowych.
    Stare (czerwone) są tylko na wejście.

    --
    Pozdrawiam,
    Heniek