  • 31. Data: 2005-03-13 13:02:33
    Temat: Re: podwyzszenie limitu na KK
    Od: "MichalL" <m...@N...poczta.onet.pl>

    "CB" <v...@w...pf.pl> wrote in message
    news:d0vqmp$f8m$1@news.dialog.net.pl...
    >Zauważ też, iż KK nie stworzono do
    > operacji gotówkowych, więc to jednak trochę jedna z kategorii "Polak
    > potrafi".

    Jak sama nazwa wskazuje, Karta Kredytowa jest po to, żeby brac kredyt.
    Większość Polaków spłaca kartę jednorazowo i nie płaci odsetek, więc
    korzysta z kredytu w bardzo ogranicznonym czasie. Co złego jest w
    "Polak potrafi" ?

    Dlaczego warto mieć limit większy niż potrzeba na co dzień:

    1. to NIC nie kosztuje
    2. i tak, niezależnie od limitu karty twoja odpowiedzialność to 150
    euro
    3. limit powinien byc minimum 2 razy wyższy niż średniomiesięczne
    wydatki - limit jest jeden na pięćdziesiąt kilka dni, czyli na prawie
    dwa miesiące
    4. bywają incydentalne sytuacje, a których wydaje się dużo więcej niż
    zwykle - wakacje, bilet lotniczy, remont mieszkania, pogrzeb czy kupno
    czegoś sporego
    5. są sytuacje, kiedy wyrabia się kartę dodatkową dla kogoś, wtedy
    wysoki limit może być bardzo przydatny :).

    Tyle moich argumentów za utrzymywaniem większego limitu niż codzienne
    wydatki, pozdrawiam,

    Michał

  • 32. Data: 2005-03-13 13:18:26
    Od: Kamil Jonca <k...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 13 Mar 2005 14:02:33 +0100,
    osoba podpisana: MichalL <m...@N...poczta.onet.pl>
    napisała:

> [...]
    > Większość Polaków spłaca kartę jednorazowo i nie płaci odsetek, więc
    > korzysta z kredytu w bardzo ogranicznonym czasie. Co złego jest w
    Jestś pewien powyższego zdania ?
    KJ

    You never know how many friends you have until you rent a house on the beach.

  • 33. Data: 2005-03-13 14:41:45
    Od: "Darek" <s...@p...onet.pl>

    > Ale kredyt w kartach BPH i Raifi ma tą zaletę, że można go potraktować
    > jako debet - w BPH przelać z rachunku a w Raifim wybrać bez prowizji z
    > bankomatu.
    > Jest to rozwiązanie zdecysowanie tańsze od debet a ma taką sama
    > funkcjonalność. Awaryjny dostęp do gotówki w potrzebie.

    Przy kredytowaniu krótkookresowym to może i trochę tańsze, ale na dłuższy czas
    np. pół roku to debet jest tańszy. Poza tym z debetem w koncie nie trzeba tak
    kombinować jak z limitem w KK, jesli potrzebujesz gotówki.
    Mając do wyboru taki sam limit w KK jak debet wybrałbym na pewno debet.
    --
    Darek

  • 34. Data: 2005-03-13 14:43:19
    Od: "CB" <v...@w...pf.pl>

    > Jak sama nazwa wskazuje, Karta Kredytowa jest po to, żeby brac kredyt.

    Na językoznawcę to Ty się kolego nie nadajesz. Poprzez analogię: jak sama
    nazwa wskazuje, samochód sam jeździ. To po co stacja paliw, mechanicy czy
    nawet kierowca? :-)))

    > Większość Polaków spłaca kartę jednorazowo i nie płaci odsetek, więc
    > korzysta z kredytu w bardzo ogranicznonym czasie. Co złego jest w
    > "Polak potrafi" ?

    Ideą jest płacenie bezgotówkowe, a nie wyciąganie gotówki. Możliwe, że nie
    ma nic złego... kiedyś np. w telefonii komórkowej pierwsze 5 sekund rozmowy
    było za darmo. Idea była taka, aby nie płacić za połączenie z pocztą
    głosową, czy omyłkowe. Potem operatorzy przyznawali, że rekordziści są w
    stanie przeprowadzić po 1000-1500 rozmów 5-sekundowych w miesiącu. Ot, Polak
    potrafi... nigdy nic złego, ale nie chciałbym, aby produkty były kierowane
    na rynek polski i dla reszty świata.

    > Dlaczego warto mieć limit większy niż potrzeba na co dzień:
    >
    > 1. to NIC nie kosztuje

    Szczególnie, gdy Ci kartę ktoś ukradnie :-) Klasyczna polska mentalność -
    jak dają to biorę, a potem pomyślę do czego mi to potrzebne.
    Bądźmy szczerzy... my tutaj wszyscy na co dzień mieszkamy w hotelach, jemy w
    drogich restauracjach i latami na Karaiby w weekendy, ale przeciętny
    Kowalski może użyć KK w zasadzie w hypermarkecie i na stacji benzynowej, bo
    hotel zna z elewacji, a jak dostanie premię to może starczy na hamburgera w
    McDonaldsie. Generalnie z KK nie opłacisz dziś prądu, telefonu, mieszkania,
    a na to idzie gros budżetu domowego Kowalskiego. Dlatego bitwa czy dostanie
    on 4 tys. czy 5 tys. nie ma żadnego znaczenia. Biorąc pod uwagę, iż w Polsce
    jeździ najwięcej aut na gaz, a średnia wieku auta to 10 lat, ileż on tych
    złotówek miesięcznie na CPN zostawi?

    > 2. i tak, niezależnie od limitu karty twoja odpowiedzialność to 150
    > euro

    Czysta teoria Panie kolego... Chyba, że udowodnisz, iż zjadłeś kartkę z PIN
    na przykład (wszystko zmierza w kierunku autoryzacji PIN, co praktycznie
    zwalnia bank od odpowiedzialności). Inaczej bank zawsze Ci zarzuci, że
    niestarannie się posługiwałeś kartą i teraz to TY masz udowodnić swą
    niewinność.

    > 3. limit powinien byc minimum 2 razy wyższy niż średniomiesięczne
    > wydatki - limit jest jeden na pięćdziesiąt kilka dni, czyli na prawie
    > dwa miesiące

    Zakładając całkiem mylnie, że zakupów dokonuję w następnym dniu po spłacie i
    na cały limit. Gdy dokonuje wtedy, gdy mi wygodniej, z tych pięćdziesięciu
    kilku dni robi się połowa powiedzmy.

    > 4. bywają incydentalne sytuacje, a których wydaje się dużo więcej niż
    > zwykle - wakacje, bilet lotniczy, remont mieszkania, pogrzeb czy kupno
    > czegoś sporego

    Hmmm... czyli mam rozumieć, że nosisz w portfelu 5000zł gotówką na wypadek
    incydentalnej sytuacji, gdy POS nie będzie? Ja noszę 100zł na co dzień i
    LICZĘ się ze stratą 100zł jak stracę porfel. Często ludzi aplikują mu kilka
    kart, gdzie łączny limit nierzadko przekracza 10.000zł nie mając
    świadomości, iż w przypadku utraty mogą wszystko stracić. To jest znowu
    problem mentalności. Jak powiem komuś, że ma nosić 1000zł gotówki, bo może
    trafi przypadkowo na jakąś promocje to mnie wyśmieje. Ale nie widzi nic
    złego w kilku kartach w portfelu, z których można wyciągnąć 10x tyle.

    > 5. są sytuacje, kiedy wyrabia się kartę dodatkową dla kogoś, wtedy
    > wysoki limit może być bardzo przydatny :).

    W tej chwili w Polsce karty są na tyle niebezpiecznym instrumentem
    płatniczym, że chyba naprawdę nieliczni decydują się na taki krok, gdzie w
    gruncie rzeczy baaardzo trudno koordynować stan salda.

    > Tyle moich argumentów za utrzymywaniem większego limitu niż codzienne
    > wydatki, pozdrawiam,

    Wiesz... w momencie, kiedy będę mógł płacić na poczcie KK, za mieszkanie,
    prąd, TV, gaz, telefony, abo RTV, będą sensowne floor limity (nie jak dziś,
    że albo chcesz szybko zapłacić albo kartą), karty staną się bezpieczne (czy
    tak trudno zasłonić klawiaturkę bankomatu kawałkiem plastiku jak ma to
    miejsce w pinpadzie?), a użytkownik nie będzie wpisując PIN zachowywał się
    jak szpieg z krainy deszczowców, to sam będę nawoływał do ekstremalnych
    limitów. Ale jeśli banki ujawniają, iż średnio na KK zadłużenie wynosi
    918zł, transakcje kartowe stanowią może 30% wszystkich w gospodarstwie
    domowym (i to pewnie znacznie przesadziłem) to... wybacz.

    Bardzo podoba mi się Lukas Bank - KK z chipem, a za używanie Electrona
    1zł/miesiąc premii. To jest już jakiś argument dla użytkownika dlaczego
    warto. Oczywiście nie chodzi tutaj o ten 1zł, ale o sposób myślenia, gdzie
    klient jest klientem, a nie dojną krową. Skoro więc centra autoryzacyjne
    ciągną po 3% z transakcji to jeśli odpalą 10% z doli użytkownikowi to chyba
    im korona z głowy nie spadnie. Wreszcie ktoś dostrzegł, że gdy nie ma
    klientów, nie ma też zysku, a w tym wypadku kluczową postacią w całym
    łańcuszku jest właśnie użytkownik karty.

    pzdr

  • 35. Data: 2005-03-13 14:46:18
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "CB" <v...@w...pf.pl> writes:

    > A może bankowi wydało się
    > dziwne, że ktoś chce limit 5000 na KK.

    Watpie.

    > Biorąc pod uwagę, iż średnie saldo na
    > KK w Polsce nie przekracza 1000, nadal jest stosunkowo mało punktów, gdzie
    > można płacić kartą, to jednak bardzo wysoki limit.

    Watpie.
    Mam wrazenie ze w wiekszosci bankow limit na najtanszej karcie
    (takiej przeznaczonej dla ludu) moze wynosic max. np. 10 lub 20 kzl.
    W czesci bankow _minimalny_ limit na KK to np. 3 kzl.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 36. Data: 2005-03-13 14:48:13
    Od: "MichalL" <m...@N...poczta.onet.pl>

    > Jestś pewien powyższego zdania ?
    > KJ

    Tłumaczę i rozwijam:

    większość Polaków - oczywiście tych którzy mają KK
    spłaca karę jednorazowo - raz w miesiącu spłaca całość zadłużenia
    nie płaci odsetek - bo nie ma od czego spłacając całość w GP
    korzysta z kredytu w bardzo ograniczonym zakresie - to znaczy korzysta
    tylko z tego kredytu który mieści się w GP i który nie generuje
    odsetek

    skąd wiem że większość tak robi ? - nie pamiętam źródła, ale gdzieś
    czytałem artykuł na ten temat. Może kłamał.

    Michall

  • 37. Data: 2005-03-13 14:52:57
    Od: "CB" <v...@w...pf.pl>

> [...]
    > kombinować jak z limitem w KK, jesli potrzebujesz gotówki.
    > Mając do wyboru taki sam limit w KK jak debet wybrałbym na pewno debet.

    A ja założyłbym sobie kredyt w koncie i już. Na pewno jest sporo tańszy od
    limitu na KK.

  • 38. Data: 2005-03-13 14:53:56
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "CB" <v...@w...pf.pl> writes:

    > Osobiście nie jestem
    > zwolennikiem wysokich limitów, gdy się z nich nie korzysta.

    Dlaczego? Co to znaczy "nie korzysta". Nie korzysta co miesiac?

    > Dla niektórych
    > to prestiż mieć 7500zł na karcie i miesięczny obrót na niej rzędu 1000zł,
    > dla mnie to... głupota :-)

    Generalnie kawalem plastiku z banku nie kojarzy mi sie z prestizem,
    ale z glupota tez nie.

    Mialem limit na KK ok. piec razy wiekszy od zwyklych miesiecznych
    wydatkow. Jaki Twoim zdaniem limit bylby "madry"? Zdazalo mi sie
    wykorzystac jednak limit w prawie 100% (zawsze oczywiscie splacam),
    a raz mi sie skonczyl - po czym bank podniosl mi go dwukrotnie.
    To juz chyba szczyt glupoty wedlug Ciebie?
    Dobrze byloby jednak taka ocene uzasadnic, bo mi taka sytuacja wydaje
    sie korzystna i bank chyba tez na tym jakos zasadniczo nie traci.

    Pamietaj tez ze limit na KK to na dwa miesiace musi prawie starczyc.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 39. Data: 2005-03-13 15:03:17
    Od: "CB" <v...@w...pf.pl>

    > Watpie.

    Oczywiście wszystko zależy od wpływów i salda na rachunku. Te dwie rzeczy są
    ściśle powiązane najczęściej z limitem KK.

    > Mam wrazenie ze w wiekszosci bankow limit na najtanszej karcie
    > (takiej przeznaczonej dla ludu) moze wynosic max. np. 10 lub 20 kzl.

    Bank jest zainteresowany użytkowaniem kart z przyczyn oczywistych, dlatego
    debetowe możesz mieć bez limitu, a zatem wielokrotnie więcej niż KK. Inna
    sprawa czy jesteś w stanie wydawać przed 2 kolejne lata po 20000zł
    miesięcznie płacąc KK?

    > W czesci bankow _minimalny_ limit na KK to np. 3 kzl.

    A tak na przykład?

  • 40. Data: 2005-03-13 15:07:46
    Od: "CB" <v...@w...pf.pl>

    > skąd wiem że większość tak robi ? - nie pamiętam źródła, ale gdzieś
    > czytałem artykuł na ten temat. Może kłamał.

    www.kartyonline.net - choćby tutaj jest źródło. Myślę, że masz rację. Ale
    nie dziwi mnie to, bowiem aby otrzymać KK trzeba mieć co najmniej średnie
    dochody, a często żadnych zadłużeń. Innymi słowy jest to produkt nadal
    skierowany do lepiej zarabiających. No to po co ten lepiej zarabiający ma
    brać kredyt na np. 30% ? Jesli W OGÓLE jest mu do czegoś potrzebny to zwykle
    ma o wiele więcej możliwości zaciągnięcia tegoż na o wiele lepszych
    warunkach. Stąd też wielu klientów bardziej przyciąga wydanie karty za
    darmo, ubezpieczenie czy jakieś bonusy/nagrody niż walka o to, czy kredyt ma
    30 czy tylko 29,5%...