  • 41. Data: 2008-10-27 06:35:02
    Temat: Re: przeciw wprowadzeniu euro - poprowadzę bezpłatnie stronkę www
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    Animka pisze:

    > Znając już naszych byznezmenów w rządzie obawiam się, że moje pobory nie
    > będą pomnożone X 3 albo o więcej, czyli wartośc euro, żeby dorównać
    > euro. Pewnie nas jeszcze przy tej zmianie oskubią tak jak przy dominacji
    > w 1995 roku bodajże i pójdziemy z torbami (pustymi oczywiście).

    Animka stara polityczna gnida z pl.soc.polityka znow pisze dyrdymaly bo
    byla zbyt malutka by pamietac denominacja 1995r. w ktorej to ja
    oskubali, choc nie wie jak to pisanie bzdur powinno byc zakazane

    --
    Portal edukacyjny o inwestowaniu - http://www.inwestowanie.org.pl/

  • 42. Data: 2008-10-27 06:36:37
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    Animka pisze:

    > Faktycznie. Jak będzie euro to dostaniesz wypłatę jakąś tam podzieloną
    > przez 4.

    Ty jednak jestes ograniczona umyslowo no ale jak mama dala na lizaka 2zł
    w 1995r. zamiast 20tys to tez tupalas nozkami ?

    --
    Portal edukacyjny o inwestowaniu - http://www.inwestowanie.org.pl/

  • 43. Data: 2008-10-27 06:37:35
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    Chris pisze:

    > Czy możesz sprecyzować, o jakie "straty" Ci chodzi?

    > Takie samo "darcie ryja", jak w wykonaniu zwolenników przyjęcia euro.
    > Obie opcje mają swoje plusy i minusy, trudno jednoznacznie ocenić, które
    > rozwiązanie jest lepsze.

    No to pisz o tych minusach przyjecia euro a nie "pensja spadnie 4razy"
    Slucham ? Mozemy pogadac merytorycznie czekam wiec na minusy

    --
    Portal edukacyjny o inwestowaniu - http://www.inwestowanie.org.pl/

  • 44. Data: 2008-10-27 06:39:22
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    Tomasz Chmielewski pisze:

    > Panstwa nie drukuja swoich banknotow euro.

    W sensie fizycznym to drukuja to jakies prywatne firmy !!!! Skandal
    tylko mennica krolewska.

    Podaz pieniadza monetarnego reguluje EBC i nikt niczego sobie
    "nie drukuje"

    --
    Portal edukacyjny o inwestowaniu - http://www.inwestowanie.org.pl/

  • 45. Data: 2008-10-27 06:42:20
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    Wojo pisze:
    > Abstrahując od głównego tematu, jakie są główne minusy wprowadzenia euro
    > w Polsce? Poza oczywiście ew. drożyzną przy wprowadzaniu (nieuczciwe
    > przeliczanie cen z zł na euro).

    To mit. Jesli piszemy o efekcie Cappucino czyli zaokraglania malych
    kwot do cen "atrakcyjnych marketingowo" to jest to efekt jednorazowy
    okolo 1,5-2% CPI (w przeciagu 2lat czyli jakie 0,5-1,0% rocznie).

    EBC jest jednak bystry i Slowacy juz skorzystali z tej rady czyli
    podawanie cen dwuwalutowych na pol roku przed wejsciem euro.
    Wtedy taka zmiana cen bedzie natychmiast widoczna i karana.

    Wiadomo ze efekt z czasem wystapi ale jak juz pisalem
    jest on stosunkowo niewielki.

    --
    Portal edukacyjny o inwestowaniu - http://www.inwestowanie.org.pl/

  • 46. Data: 2008-10-27 06:46:08
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    Tomasz Chmielewski pisze:

    > Z tych glownych, to beda:
    >
    > 1) pozbycie sie waluty narodowej, jednego z elementow polskosci

    Jakos przez 500lat talary obce nikomu nie przeszkadzaly a przez lata
    1300-1400 glowna waluta polski byl grosz praski.

    > 2) brak mozliwosci ksztaltowania polityki przez bank centralny - czyli:
    > ksztaltowania stop procentowych i wydawania komunikatow dla mediow (i
    > ewentualnie dodruku masy pienieznej)

    Zabranie naszym malpom brzytwy to chyba zaleta.

    > 4) spadek zyskow przedsiebiorstw importujacych ze strefy euro, a
    > sprzedajacych w zlotowkach - glownie chodzi o miedzynarodowe sieci
    > odziezowe, ktore w czasach mocnej zlotowki sprzedaja odziez ok. 20%
    > drozej niz w krajach euro (mozna porownac na metkach, gdzie sa ceny z
    > wielu krajow); gdy zlotowka spada, nie maja oporow przed podnoszeniem
    > cen; takze sieci ze sprzetem elektronicznym.

    Wiec teraz beda stabilne ceny jak na zachodzie bo latwo porownywalne.
    To chyba zaleta. Wiec odpadnie wachanie cen odziezy na skutek kursu
    walutowego.

    > 5) podobnie jak wyzej - wieksza przejzystosc cenowa (klienci moga latwo
    > porownac ceny produktow z tym w innych krajach strefy euro) moze
    > spowodowac spadek marz pewnych przedsiebiorstw

    Dla konsumenta to oczywista zaleta.

    > 6) spadek zyskow bankow, kantorow ze wzgledu na wymiane waluty

    Swietna wiadomosc dla konsumenta nie bedzie musial ubezpieczac ryzyka
    kursowego

    > 7) spadek zyskow bankow, firm ubezpieczajacych od ryzyka walutowego

    Swietna wiadomosc dla konsumenta j,.w

    Wiec po dupie na spreadach dostana banki i jakos mi ich nie zal.

    --
    Portal edukacyjny o inwestowaniu - http://www.inwestowanie.org.pl/

  • 47. Data: 2008-10-27 09:16:23
    Od: Chris <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    Dnia Mon, 27 Oct 2008 07:37:35 +0100, Jan Strybyszewski napisał(a):

    > No to pisz o tych minusach przyjecia euro a nie "pensja spadnie 4razy"
    > Slucham ? Mozemy pogadac merytorycznie czekam wiec na minusy

    Nie mam ani czasu ani chęci na wdawanie się w dyskusję o wyższości
    jednego rozwiązania nad drugim.
    Moim argumentem nie jest to, że "pensja spadnie 4razy", ale
    doświadczenia krajów, które wprowadziły euro.
    Od lat jeżdżę do Austrii na narty, podczas urlopów rozmawiam także z
    ludźmi mieszkających w Niemczech, Belgii, Francji, Włoszech i prawie
    wszyscy z którymi rozmawiam są zgodni: żałują że wprowadzono euro i
    twierdzą, że ze względu na wzrost cen na tym stracili.
    A ponieważ - jak wnioskuję - jesteś merytorycznie przygotowany do
    dyskusji, to poproszę Cię o wyjaśnienie kwestii, na temat której jakoś
    nie mogę znaleźć żadnych informacji.
    Mianowicie chodzi o to, że jeśli banknoty euro będą drukowane
    centralnie, to według jakiego klucza będą one rozdzielane pomiędzy
    poszczególne państwa?
    Bo właśnie to będzie prawdopodobnie decydowało o ewentualnych
    korzyściach lub stratach związanych z wejściem do strefy euro.

    --
    Pozdrowienia,
    Krzysztof

  • 48. Data: 2008-10-27 09:27:34
    Od: Chris <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    Dnia Mon, 27 Oct 2008 07:39:22 +0100, Jan Strybyszewski napisał(a):

    > W sensie fizycznym to drukuja to jakies prywatne firmy !!!! Skandal
    > tylko mennica krolewska.

    Emisja pieniądza jest najlepszym na świecie interesem, wiadomo o tym już
    od czasu wynalezienia pieniędzy przez Fenicjan i dlatego prawo do tego
    zastrzegali dla siebie królowie.
    A mnie interesuje, kto obecnie będzie z tego czerpał korzyści.

    > Podaz pieniadza monetarnego reguluje EBC i nikt niczego sobie
    > "nie drukuje"

    Czy narodowe monety euro też emituje EBC?

    --
    Pozdrowienia,
    Krzysztof

  • 49. Data: 2008-10-27 09:39:25
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    Chris schrieb:

> [...]
    > wszyscy z którymi rozmawiam są zgodni: żałują że wprowadzono euro i
    > twierdzą, że ze względu na wzrost cen na tym stracili.

    To prawda - niektorzy narzekaja, ze rzeczy sa drozsze niz kiedys. Kiedys
    to w ogole wszystko lepiej bylo.

    Mnie ciekawi jednak inna sprawa - w Polsce, Czechach, czy Wielkiej
    Brytanii, rzeczy rowniez sa drozsze, niz kilka lat temu, mimo ze euro
    nie wprowadzono (wzrosty cen zazwyczaj wieksze, niz w strefie euro).

    Da sie ten fenomen w jakis sposob wyjasnic?

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 50. Data: 2008-10-27 09:50:21
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    Chris schrieb:

> [...]
    > zastrzegali dla siebie królowie.
    > A mnie interesuje, kto obecnie będzie z tego czerpał korzyści.

    Tzn. jakie konkretnie korzysci?
    Bo to, ze w Zimbabwe drukuja wiecej pieniadza niz gazet (inflacja:
    52,600,000,000,000 %), a w 2007 bank centralny zadeklarowal, ze inflacja
    jest "nielegalna" - swietnym interesem ciezko nazwac.

    Z istnienia prawidlowo funkcjonujacej gospodarki z bankiem centralnym,
    pilnujacym wartosci pieniadza, korzysta zdecydowana (~99,9%?) wiekszosc
    spoleczenstwa i firm.

    > Czy narodowe monety euro też emituje EBC?

    Tak.
    Z zaznaczeniem, ze banki narodowe moga emitowac jakas pule monet
    okolicznosciowych, ale nie wiem, na jakich zasadach.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org