  • 1. Data: 2010-03-06 13:39:59
    Temat: przedawnienie roszczeń z umowy rachunku bankowego
    Od: z...@o...pl

    potrzebny był mi dosłownie na chwilę do paru rozliczeń rachunek
    w konkretnym banku X

    rachunek otworzony 29 listopada 2007 wypowiedziany 30 listopada 2007
    zamknięty z końcem 2007 z saldem 0,00 a teraz na wiosne 2010 bank
    obudził się z roszczeniami za jakieś rzekomo nie pobrane prowizje.

    Moje stanowisko jasne: przedawnienie roszczeń po 24 miesiącach. kropka.
    Bank twierdzi że po 10 latach. Kto ma rację? Czy okoliczność że bank
    przysłał mi makulaturę z "potwierdzeniem salda" ma jakieś znaczenie?

  • 2. Data: 2010-03-06 13:48:52
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    z...@o...pl writes:

> [...]
    > obudził się z roszczeniami za jakieś rzekomo nie pobrane prowizje.
    >
    > Moje stanowisko jasne: przedawnienie roszczeń po 24 miesiącach. kropka.
    Podasz podstawę prawną? IMO 3lata

    > Bank twierdzi że po 10 latach. Kto ma rację? Czy okoliczność że bank
    Niech poda podstawę prawną. 10 lat to IMO konsument (!) względem banku,
    a nie bank względem klienta.

    > przysłał mi makulaturę z "potwierdzeniem salda" ma jakieś znaczenie?
    To zależy co tam było i czy było poleconym.

    KJ

    Anyone can make an omelet with eggs. The trick is to make one with none.

  • 3. Data: 2010-03-06 14:04:24
    Od: z...@o...pl

    > To zależy co tam było i czy było poleconym.

    było nie poleconym i potwierdzili że saldo na 31-12-2007 jest 0,00
    nie ma podpisu pieczątki jest logo banku i ich pierdy reklamowe.

    > 10 lat to IMO konsument (!) względem banku, a nie bank względem klienta.

    a co powiedzieć o Art. 118 k.c.?
    "Jeżeli przepis szczególny nie stanowi inaczej, termin przedawnienia
    wynosi lat dziesięć, a dla roszczeń o świadczenia okresowe oraz roszczeń
    związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej - trzy lata."

    > Podasz podstawę prawną? IMO 3lata

    ustawa kodeks cywilny Art. 731:
    Roszczenia wynikające ze stosunku rachunku bankowego przedawniają się z
    upływem lat dwóch. Nie dotyczy to roszczeń o zwrot wkładów oszczędnościowych.

    moja wątpliwość (którą pragnę tutaj przedyskutować) dotyczy tego czy opłaty
    bankowe napewno podpadają pod art. 731 (tylko 2 lata) czy pod art. 118 (aż 3).

    ja przypuszczam jako nie-prawnik, że art. 731 dotyczy konkretnej kwestii
    szczegółowej i dlatego w omawianym wypadku ma pierszeństwo przed art. 118 k.c.

    dobrze kombinuję? a jeśli źle, to gdzie tkwi błąd?

  • 4. Data: 2010-03-06 14:10:40
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    z...@o...pl writes:

    [..]

> [...]
    > wynosi lat dziesięć, a dla roszczeń o świadczenia okresowe oraz roszczeń
    > związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej - trzy lata."

    No właśnie to powiedziałem.
    Roszczenie banku (pomijajc to co dalej) jest związane z działalnością. A
    roszczenie konsumenta nie.

    > ustawa kodeks cywilny Art. 731:
    > Roszczenia wynikające ze stosunku rachunku bankowego przedawniają się z
    > upływem lat dwóch. Nie dotyczy to roszczeń o zwrot wkładów oszczędnościowych.
    [...]

    > dobrze kombinuję? a jeśli źle, to gdzie tkwi błąd?

    IMO nigdzie, po prostu się nie wczytywałem aż tak dokładnie w KC.

    KJ

    Teamwork is essential -- it allows you to blame someone else.

  • 5. Data: 2010-03-06 14:11:03
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik <z...@o...pl> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:3...@n...onet.pl

    > moja wątpliwość (którą pragnę tutaj przedyskutować) dotyczy tego czy
    > opłaty
    > bankowe napewno podpadają pod art. 731 (tylko 2 lata) czy pod art. 118 (aż
    > 3).

    Pod art. 731.

  • 6. Data: 2010-03-06 14:14:59
    Od: z...@o...pl

    > Użytkownik <z...@o...pl> napisał w wiadomości
    > grup dyskusyjnych:3...@n...onet.pl

    > Pod art. 731.

    czyli bank powinien się ode mnie odczepić?
    I czy tutaj ma znaczenie odróżnienie prowizji okresowych
    od opłat kwotowych np. za konkretne operacje?

  • 7. Data: 2010-03-06 14:26:10
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

> [...]

    > czyli bank powinien się ode mnie odczepić?
    > I czy tutaj ma znaczenie odróżnienie prowizji okresowych
    > od opłat kwotowych np. za konkretne operacje?

    IMO nie ma znaczenia. Powinien się odczepić.

  • 8. Data: 2010-03-06 14:40:48
    Od: Robert Kois <k...@h...pl>

    Dnia Sat, 6 Mar 2010 15:26:10 +0100, MarekZ napisał(a):

    > IMO nie ma znaczenia. Powinien się odczepić.

    Nie ma tak dobrze. Roszczenie według banku dalej istnieje i wpiszą cię np.
    do BIKu. No i przedawnienie nie jest z automatu. Przed sądem musisz
    wyraźnie oświadczyć, że chcesz z niego skorzystać.

    --
    Kojer

  • 9. Data: 2010-03-06 15:28:21
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    MarekZ wrote:

    > IMO nie ma znaczenia. Powinien się odczepić.

    czytaj: teraz zaczna przychodzic justysie z ptaszyskiem na ramieniu, a
    potem ewentulanie wezwanie z sadu, ktore warto nie przegapic.

  • 10. Data: 2010-03-07 17:45:38
    Od: "van" <v...@p...net>

    Użytkownik <z...@o...pl> napisał w wiadomości
    > czyli bank powinien się ode mnie odczepić?
    > I czy tutaj ma znaczenie odróżnienie prowizji okresowych
    > od opłat kwotowych np. za konkretne operacje?

    tak z ciekawości: o jakie kwocie mowa?