  • 11. Data: 2006-01-31 17:33:09
    Temat: Re: rach. prawdopod. ?
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl>

    Użytkownik "Krzysztof Halasa"
    > Mysle ze w uproszczeniu mozna przyjac ze wszystkie hasla
    > przechowywane
    > w banku sa przez ten bank odwracalne - i raczej nie bedzie to zbyt
    > duze uproszczenie.

    hasla podawane wyrywkowo, tak jak w ING musza byc tak przechowywane
    ale podawane w pelnie moga byc szyfrowane jednokierunkowo
    np. tak jak to robi unix.
    Glupotą byloby trzymanie ich w sposob jawny, a odwracac szyfrowania
    nie ma potrzeby, a wrecz byloby to niebezpieczne dla banku
    *** blad ***

  • 12. Data: 2006-01-31 17:55:56
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl> writes:

    > hasla podawane wyrywkowo, tak jak w ING musza byc tak przechowywane
    > ale podawane w pelnie moga byc szyfrowane jednokierunkowo
    > np. tak jak to robi unix.

    Moga. Ale nie chodzi o to, ze moga byc szyfrowane, a o to, czy mozna
    je odszyfrowac albo w inny sposob odwrocic.

    Widzisz jakas "drobna" roznice?

    > Glupotą byloby trzymanie ich w sposob jawny, a odwracac szyfrowania
    > nie ma potrzeby, a wrecz byloby to niebezpieczne dla banku

    Bank moze nie miec takiej potrzeby, ale "bankowy informatyk",
    np. zwolniony z pracy (ale niekoniecznie) moze juz taka miec, nie?

    Tak czy owak, napisalem chyba jasno jak sprawa wyglada, i ona tak
    istotnie wyglada.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 13. Data: 2006-01-31 21:04:45
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl>

    Użytkownik "Krzysztof Halasa"

    > Moga. Ale nie chodzi o to, ze moga byc szyfrowane, a o to, czy mozna
    > je odszyfrowac albo w inny sposob odwrocic.
    >
    > Widzisz jakas "drobna" roznice?

    jesli "mogą" byc szyfrowane to bez sensu szyfrowac je w taki sposo
    zeby
    dalo sie szyfrowanie odwrocic - odszyfrowanie jest nikomu nie
    potrzebne
    i jak sam napisales ktos moze sie o nie pokusic.
    Czyli - jesli szyfrowac to w jedna strone. Przy odpowiednio dlugim
    hasle
    moze sie informatyk bawic w zgadywanie hasla - powodzenia

    Natomiast przy haslach w ING wiem ze bank musi umiec moje haslo
    odszyfrowac i ze jest na to algorytm. Tak wiec wiem na pewno, ze
    takie haslo moze zostac w banku odczytane. Hakerom ze sniferami
    podsluchujacymi jest za to trudniej - od tego zaczelismy - tym
    bardziej
    ze krateczki z haslem mozna wypelniac w dowolnej kolejnosci

> [...]
    > np. zwolniony z pracy (ale niekoniecznie) moze juz taka miec, nie?
    >
    > Tak czy owak, napisalem chyba jasno jak sprawa wyglada, i ona tak

    nic nie napisales jak sprawa wyglada - nie umiesz ocenic jasno dwoch
    metod
    przechowywania hasel, a glos zabierasz jakbys tylko tym sie zajmowal
    *** blad ***

  • 14. Data: 2006-02-01 09:36:27
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

> [...]

    > hasle
    > moze sie informatyk bawic w zgadywanie hasla - powodzenia

    To jaki konkretnie algorytm proponujesz? Taki, ktory da Tobie (klientom)
    pewnosc, ze go bank ("informatyk") nie bedzie potrafil odwrocic? :-)

    > Natomiast przy haslach w ING wiem ze bank musi umiec moje haslo
    > odszyfrowac i ze jest na to algorytm. Tak wiec wiem na pewno, ze
    > takie haslo moze zostac w banku odczytane.

    Owszem. Bo w ta strone to dziala - mozesz wiedziec, ze bank moze haslo
    rozszyfrowac, ale nie mozesz wiedziec, ze nie moze.

    Chyba ze sam wygenerujesz sobie pare kluczy asymetrycznych, i bank nie
    bedzie mial prywatnej czesci - wtedy (modulo ew. lamanie samego
    algorytmu albo wadliwy klucz, ale bez przesady z paranoja) masz racje.

    > Hakerom ze sniferami
    > podsluchujacymi jest za to trudniej - od tego zaczelismy - tym bardziej
    > ze krateczki z haslem mozna wypelniac w dowolnej kolejnosci

    Snifery akurat do SSL maja sie nijak. Ew. ataki MITM, ale przy
    poprawnie skonfigurowanym komputerze teoretycznie spowoduje to
    ostrzezenia, i wymaga ingerencji w przesylane informacje (aktywne
    dzialanie, nie pasywne skanowanie). W praktyce wyglada to troche
    gorzej ale tak czy owak jest zdecydowanie trudniejsze niz poznanie
    hasla usera jesli sie ma do maszyny pelny dostep.

    > nic nie napisales jak sprawa wyglada - nie umiesz ocenic jasno dwoch
    > metod
    > przechowywania hasel, a glos zabierasz jakbys tylko tym sie zajmowal

    Zajmuje sie roznymi rzeczami (aczkolwiek akurat tym od dluzszego czasu
    niz innymi rzeczami). Jakbys konkretnie napisal czego nie rozumiesz albo
    z czym sie nie zgadzasz to zapewne bede w stanie Ci to wytlumaczyc.
    To sa dosc podstawowe rzeczy zreszta.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 15. Data: 2006-02-01 21:40:13
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl>

    Użytkownik "Krzysztof Halasa"

    > To jaki konkretnie algorytm proponujesz? Taki, ktory da Tobie
    > (klientom)
    > pewnosc, ze go bank ("informatyk") nie bedzie potrafil odwrocic? :-)

    niech będzie np hasz md5

    > Owszem. Bo w ta strone to dziala - mozesz wiedziec, ze bank moze
    > haslo
    > rozszyfrowac, ale nie mozesz wiedziec, ze nie moze.

    w ING bank MUSI umiec rozszyfrowac haslo zeby porownac wybrane
    jego znaki. W innych bankach nic noie MUSZĄ - mogą za to zaszyfrowac
    hasla jednokierunkowo i nawet powinni - nie ma powodu by
    hasło pozostawić nie zaszyfrowane lub tworzyc
    procedure odszyfrowania - jesli znasz takie powody to podaj

    > Snifery akurat do SSL maja sie nijak.

    OK - moja pomylka - te podsluchujące hasło trojany to key-loggery

> [...]
    > albo
    > z czym sie nie zgadzasz to zapewne bede w stanie Ci to wytlumaczyc.

    no wlasnie - dla mnie tez sa oczywiste, i ja te dwie metody loginow
    porownuje
    a ty nie chcesz sie na temat porownania wypowiedziec
    1 - logowanie - pelne haslo mozna podsluchac keylogerem,
    wyrywkowe potrzebuje wielu prob podsluchu
    2 - przechowanie hasla - pelne haslo mozna przechowac jako skrót,
    bezpiecznie
    wyrywkowe - musimy w banku miec algorytm na
    odszyfrowanie hasla
    Oba sposoby mają więc swoje "plusy dodatnie i ujemne" :-)
    A teraz powiedz czego nie rozumiesz i o czym my dyskutujemy
    *** blad ***

  • 16. Data: 2006-02-02 11:58:53
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    > niech będzie np hasz md5

    Musisz sprobowac jeszcze raz, mialem na mysli caly algorytm zaczynajac
    od momentu podania hasla przez usera do jego "zapamietania" (w formie
    np. skrotu) przez bank i nastepnie od podania hasla do stwierdzenia ze
    jest ono prawidlowe.

    Wiesz jak sie robi migracje z hasel MD5 do innego formatu? Kiedys
    musialem cos takiego zrobic na jednej maszynce - userzy musieli miec
    hasla w LM czy jak sie to tam nazywa (BTW: slabsze od MD5). Nikt
    nawet nie wiedzial o migracji, i oczywiscie nie musieli hasla
    zmieniac - jedyne co musieli zrobic to sie normalnie zalogowac.

    Natomiast jesli chodzi o uzywanie MD5 w sprawach zwiazanych
    z bezpieczenstwem bankowym, to opieranie (zwlaszcza nowych)
    rozwiazan na tym algorytmie w sytuacji, gdy wszyscy (wlaczajac
    Rona Rivesta, czyli autora) zgodnie twierdza, ze jest on martwy,
    wydaje sie raczej srednim pomyslem. Nawet jesli akurat dla tego
    konkretnego zastosowania jest on nieco mniej martwy niz dla
    pozostalych.

    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

> [...]
    > hasło pozostawić nie zaszyfrowane lub tworzyc
    > procedure odszyfrowania - jesli znasz takie powody to podaj

    Sprobuj przeczytac jeszcze raz (lub wiecej) podkreslony fragment.

    Uparcie trzymasz sie koncepcji w ktorej to bank (jego "informatyk"
    itd) zabiega o nieodwracalnosc Twojego hasla. Jesli zakladasz ze
    "informatyk" moze miec ochote na poznanie (i uzycie) hasla, to nie
    mozesz jednoczesnie zakladac ze bedzie robil wszystko by to nie
    nastapilo. Jesli jestes pewien banku i "jego informatyka" to nie
    ma zasadniczego powodu do szyfrowania hasel.

    Rozumiesz ogolna idee?

    Zwykly pracownik banku i tak nie ma dostepu do zadnych hasel (chyba
    ze je sobie bedzie zapisywal podczas rozmowy telefonicznej
    z klientami), wiec tu nic to nie zmienia.

> [...]
    > 1 - logowanie - pelne haslo mozna podsluchac keylogerem,
    > wyrywkowe potrzebuje wielu prob podsluchu

    Zgadza sie, do keyloggerow nie mam uwag choc oczywiscie jesli ktos
    moze klientowi banku zainstalowac (podlozyc itd) keylogger to ten
    ostatni jest w kiepskiej sytuacji.

    > 2 - przechowanie hasla - pelne haslo mozna przechowac jako skrót,
    > bezpiecznie
    > wyrywkowe - musimy w banku miec algorytm na
    > odszyfrowanie hasla

    Slowem kluczowym jest "mozna". Owszem, bank = jego pracownicy moga to
    zrobic ze wzgledu na swoj interes (np. jesli przypadkiem ktos wywali
    na smietnik liste hasel to przecietny czlowiek nie bedzie w stanie
    poznac zadnego, a kryptoanalityk, pod kilkoma warunkami, nie bedzie
    w stanie poznac wszystkich).

    Z tym ze mam wrazenie ze Ty nie chcesz zabezpieczac sie przed takim
    przypadkiem, a raczej przez samym bankiem i jego pracownikami
    (np. adminami maszyn, na ktorych sa owe hasla przechowywane).
    A tu niestety sprawa jest przegrana, jedyne co Ci pozostaje to wiara
    w ich uczciwosc i/lub w to, ze nie bedzie im sie chcialo (nie beda
    potrafili) grzebac w systemie, i/lub w to, ze kara za to jest
    surowa i nieuchronna.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 17. Data: 2006-02-02 17:29:06
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl>

> [...]
    > nastapilo. Jesli jestes pewien banku i "jego informatyka" to nie
    > ma zasadniczego powodu do szyfrowania hasel.

    moge zakladac ze informatyk nie bedzie niczego robil co by sugerowalo
    ze moze poznac hasla - czyli bank nie zamowi algorytmu na odwracanie
    hasel bo nie ma do tego uzasadnienia a musialby za to zaplacic. Jak
    klient zapomni haslo to wystarczy wpisac mu nowe jednorazowe, ktore
    sam sobie zmieni - tak banki robią, tak dziala to na unixie i nawet w
    windowsach.
    Administrator nie zna twojego hasla - moze je co najwyzej skasowac

    A powod do szyfrowania hasel jest - przeciez nie moga zostac jawne
    - to by byla jawna granda i bląd w projekcie systemu bankowego

> [...]
    > (np. adminami maszyn, na ktorych sa owe hasla przechowywane).
    > A tu niestety sprawa jest przegrana, jedyne co Ci pozostaje to wiara

    wierze w rozsadne projekty - odpowiednio dlugie haslo zaszyfrowane
    jednokierunkowo daje zabezpieczenie przez bankowymi informatykami.
    A hasla z zalozenia odwracalne (jak w ING) moga byc przechowywane
    nawet jawnie - nie trzeba by bylo robic procedury odszyfrowania hasla
    :-)
    *** blad ***

  • 18. Data: 2006-02-02 18:17:33
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

> [...]

    > ze moze poznac hasla - czyli bank nie zamowi algorytmu na odwracanie
    > hasel bo nie ma do tego uzasadnienia a musialby za to zaplacic.

    To sa dwie zupelnie inne rzeczy. Myslisz ze w banku pracuje jeden
    informatyk, ktory zamawia projekt systemu i pozniej zajmuje sie jego
    obsluga? Bez zartow.

    Chociaz moze w jakims malym spoldzielczym...

> [...]
    > windowsach.
    > Administrator nie zna twojego hasla - moze je co najwyzej skasowac

    Tak zwykle jest :-)
    Ale tak jest dlatego, ze wlasnie ten administrator a) nie chce znac
    Twojego hasla (bo i po co mu ono, jesli bez niego moze robic w systemie
    co mu sie podoba), b) nie chce by ktos mu spojrzal przez ramie podczas
    edycji np. /etc/shadow albo innego /etc/passwd.master i by tym sposobem
    poznal hasla, c) nie chce by w przypadku np. wlamania, kradziezy
    backupu itp. ktos poznal _jego_ haslo, ktore moze dzialac takze na
    innych maszynach.

    Ok?

    Teraz sytuacja z bankiem jest zupelnie inna: a) admin moglby chciec
    znac hasla klientow banku i wykorzystac je, b) jest mu zupelnie
    obojetne czy po kompromitacji hasel klientow da sie przy ich uzyciu
    uzyskac dostep do innych rzeczy (poza bankiem), c) hasla admina,
    uprawniajacego do czegos wiecej niz uprawnienia dowolnego klienta,
    w ogole nie ma w bazie klientow.

    Widzisz roznice?

    > A powod do szyfrowania hasel jest - przeciez nie moga zostac jawne
    > - to by byla jawna granda i bląd w projekcie systemu bankowego

    Moge sie zgodzic co do ostatecznego wniosku jednakze powody sa
    zupelnie inne niz "jawna granda i błąd" :-)

    > wierze w rozsadne projekty - odpowiednio dlugie haslo zaszyfrowane
    > jednokierunkowo daje zabezpieczenie przez bankowymi informatykami.

    Musisz mi uwierzyc na slowo ze nie ma takiej gwarancji. Tak jak
    napisalem, przeprowadzilem kiedys migracje (calkowicie niewidoczna
    dla uzytkownikow) z MD5. Rownie dobrze moglbym wydrukowac hasla
    (poprzednio zaszyfrowane MD5) na tablicy ogloszen. Jesli ja moglem
    to jak mozesz zakladac ze w banku nie da sie tego zrobic?

    Skad wiesz ze bank w ogole uzywa MD5 albo innego SHA-* a nie
    np. ROT-13? Tez szyfr :-)

    > A hasla z zalozenia odwracalne (jak w ING) moga byc przechowywane
    > nawet jawnie - nie trzeba by bylo robic procedury odszyfrowania hasla

    Jasne.
    Aczkolwiek zwykle dane tego typu sie w jakis sposob szyfruje
    (odwracalnie) - po to, by nie bylo widac np. hasel jesli przypadkowo
    wydruk albo inna tasma znajdzie sie na smietniku.

    Welcome to the real world.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 19. Data: 2006-02-03 23:12:14
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl>

    Użytkownik "Krzysztof Halasa"

    > To sa dwie zupelnie inne rzeczy. Myslisz ze w banku pracuje jeden
    > informatyk, ktory zamawia projekt systemu i pozniej zajmuje sie jego
    > obsluga? Bez zartow.

    odwracasz kota ogonem - napisalem ze BANK nie ma potrzeby
    odszyfrowywac hasel wiec dla bezpieczenstwa kazdy rozsadny projekt
    przewidzi uzycie haszu czyli szyfrowania w jedna strone

    a pojedynczy informatyk nie ma nic do gadania

    > Teraz sytuacja z bankiem jest zupelnie inna: a) admin moglby chciec
    > znac hasla klientow banku i wykorzystac je, b) jest mu zupelnie
    > obojetne czy po kompromitacji hasel klientow da sie przy ich uzyciu

    i dlatego, ze admin moglby tego chciec zaden bank tego nie zrobi :-)
    c.b.d.o

    > napisalem, przeprowadzilem kiedys migracje (calkowicie niewidoczna
    > dla uzytkownikow) z MD5.

    to proste drogi Watsonie: hash MD5 z podanego hasla sprawdzamy
    w starej bazie, ze jest poprawnie podane a nowy zapisujemy w nowej
    bazie. Na pewien czas system transakcyjny musialby podsylac dwa hasze
    - wg starego i nowego algorytmu
    Na dodatek wymusilbym szybsza zmiane hasla i po robocie

    > Aczkolwiek zwykle dane tego typu sie w jakis sposob szyfruje
    > (odwracalnie) - po to, by nie bylo widac np. hasel jesli przypadkowo
    > wydruk albo inna tasma znajdzie sie na smietniku.

    nie musisz dodawac ze odwracalnie bo to wlasnie jest jasne
    nie wiem dlaczego nie jest jasne ze w innych przypadkach
    odracalne szyfrowanie hasla nie jest wskazane
    *** blad ***

  • 20. Data: 2006-02-04 12:34:13
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    > odwracasz kota ogonem

    Nic z tych rzeczy

    > - napisalem ze BANK nie ma potrzeby
    > odszyfrowywac hasel wiec dla bezpieczenstwa kazdy rozsadny projekt
    > przewidzi uzycie haszu czyli szyfrowania w jedna strone

    W porzadku. Wiesz, w tamtym przykladzie ja rowniez uzywalem
    szyfrowania w jedna strone. Do momentu w ktorym potrzeby sie
    zmienily (LM hash to tez jakies tam szyfrowanie w jedna strone
    zreszta, tyle ze inne).

    > a pojedynczy informatyk nie ma nic do gadania

    Np. admin ktory wlasnie dowiedzial sie od sekretarki ze od pierwszego
    jest zwolniony?

    > i dlatego, ze admin moglby tego chciec zaden bank tego nie zrobi :-)

    Ale bank sklada sie z ludzi. Sam budynek z pewnoscia nic nie zrobi,
    najwyzej moze sie zawalic.

> [...]
    > - wg starego i nowego algorytmu
    > Na dodatek wymusilbym szybsza zmiane hasla i po robocie

    No widzisz. To teraz napisz dlaczego admin nie moze tego zrobic.
    Moze myslisz ze tak trudno jest zmodyfikowac np. cgi (+ js itd.)?

    W ogole nie trzeba dotykac systemu transakcyjnego (w sensie bazy danych
    i tej czesci interface HTTP, ktory jej dotyczy).

    > nie musisz dodawac ze odwracalnie bo to wlasnie jest jasne
    > nie wiem dlaczego nie jest jasne ze w innych przypadkach
    > odracalne szyfrowanie hasla nie jest wskazane

    Nie ma czegos takiego jak uniwersalne "jest" albo "nie jest wskazane".
    Punkt widzenia zalezy od punktu siedzenia.

    Przyjmij do wiadomosci ze takie hasla jakie sa uzywane w bankach
    (a wiec nie kryptografia asymetryczna) nie sa bezpieczne w sytuacji,
    gdy osoba majaca dostep do komputera np. autoryzacyjnego chce ich
    uzyc. Nie zalezy to od zadnego szyfrowania itp. Albo dalej wierz
    w szyfrowanie w banku, ja w kazdym razie pasuje.
    --
    Krzysztof Halasa