  • 111. Data: 2009-05-22 10:38:47
    Temat: Re: sukces OFE
    Od: "MarekZ" <b...@a...pl>

    Użytkownik "george" <g...@v...pl> napisał w wiadomości
    news:gv5vkc$fu4$1@nemesis.news.neostrada.pl...

    > czym sie kierujesz w "aktywnym" inwestowaniu ?
    > Masz prywatnie jakiś benchmark ?

    Odpowiem mailem. Adres z nagłówka jest rzeczywisty?

  • 112. Data: 2009-05-22 10:43:51
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "MarekZ" <b...@a...pl> wrote in message
    > Użytkownik "george" <g...@v...pl> napisał w wiadomości

    > Odpowiem mailem. Adres z nagłówka jest rzeczywisty?

    tak. dzieki

  • 113. Data: 2009-05-22 10:43:59
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-05-22, Michał <r...@x...cy> wrote:

    [...]

    > Pominąłem, bo o przejściu na emeryturę przesądza wiek emerytalny. Jeśli
    > uwzględnimy minimalny czas pracy to okaże się, że ustawodawca założył
    > okres "wegetacji" ludzi w wieku produkcyjnym, co tylko nakręca absurdy.
    > Zdaje się to w miarę sensowne tylko dla systemów socjalnych ale nie ma
    > żadnego podparcia w systemie wolnorynkowym.

    Ale przecież o to chodzi. ZUS nie jest instytucją działającą w sposób
    rynkowy. Jakby ZUS działał rynkowo, to by nie potrzebował dotacji
    z rządu.

    > Czy obliczeniach mam uwzględnić także inne absurdy systemów socjalnych?
    > Może jeszcze przywileje branżowe? :> No dobra, macie mnie. Emerytom
    > sponsorowanym nie opłaca się samodzielnie oszczędzać i będzie to beton
    > nie do ruszenia opowiadający się za obecnym systemem bo dostają
    > emeryturę choć nie zarobili na nią w otrzymywanej wysokości.

    Trudno powiedzieć, czy zarobili, czy nie, ponieważ system jest taki że
    pracujesz na _obecnych_ emerytów. Sprawa jest fajna przy wyżu
    demograficznym (dużo więcej osób pracujących niż starszych),
    niefajna przy niżu (proporcje odwrotne).

    My się zgadzamy, że obecny system jest daleki od doskonałości. Problem
    w tym, że przedstawione przez Ciebie rozwiązania zakłada dużo idące
    uproszczenia, w tym kilka naprawdę rażących. :)

    Na emeryturę da się oszczędzać samodzielnie, ale obecne społeczeństwo
    nie jest do tego wykwalifikowane, a jak rzucisz hasło "oszczędzajcie
    wszyscy w bankach" to na bank banki poobniżają oprocentowanie lokat,
    bo nie będą miały interesu w tym by przyciągać aż tyle kapitału. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 114. Data: 2009-05-22 10:44:38
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-05-22, MarekZ <b...@a...pl> wrote:

    [...]

    > Odpowiem mailem. Adres z nagłówka jest rzeczywisty?

    Ja też mógłbym prosić?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 115. Data: 2009-05-22 10:49:19
    Od: Michał <r...@x...cy>

    MarekZ pisze:
    > Nie jako najlepszą, tylko jako przeciętną.

    Więc uściślę: _wartość_średnią_najlepszej_oferty_. Trudno mi sobie
    wyobrazić, że najlepsze lokaty będą przynosiły stratę 2,5% w stosunku do
    inflacji. Tego nie było nawet w USA przy napływie prawie darmowego
    kapitału. Przy deflacji też to trudne, bo rozmawiamy o stracie
    względnej. Ale nawet przy takich założeniach emeryt jest sobie w stanie
    przez 8 lat zapewnić emeryturę. To 8 lat to wartość zbliżona do
    przeciętnej długości życia na emeryturze dla mężczyzn bez przywilejów
    emerytalnych.

    Ta strata jest szalenie istotna, bo przesądziła o stracie 37,5% kapitału
    (nominalnie). Gdyby nie było tej straty (zmiana 0% siły nabywczej)
    emerytura starczyłaby na 14 lat. To już nawet nie trzeba zarabiać.
    Przeciętnemu człowiekowi wystarczy nie tracić, by odłożyć na emeryturę.

    Przypomnę, że przeciętna oficjalna długość życia na emeryturze to 17
    lat... ale wliczając dłużej żyjące kobiety i wszystkie przywileje
    branżowe, w tym mundurowych odchodzących na emeryturę w wieku 35 lat.

    W kalkulacjach z powodu trudności ujęcia cały czas pomijaliśmy czynnik
    psychologiczny, a więc motywację do większego zarabiania i odkładania na
    emeryturę jak najwięcej.

    --
    pzdr, Michał
    http://finances.pl

  • 116. Data: 2009-05-22 10:55:10
    Od: Michał <r...@x...cy>

    Wojciech Bancer pisze:
    > My się zgadzamy, że obecny system jest daleki od doskonałości. Problem
    > w tym, że przedstawione przez Ciebie rozwiązania zakłada dużo idące
    > uproszczenia, w tym kilka naprawdę rażących. :)

    No to je wymieniaj, po kolei je obalam.

    No chyba, że chcesz jako uproszczenie wymienić, że w systemie
    wolnorynkowym nie można przejść na emeryturę nie pracując w ogóle albo
    pracując 15 lat. No takich darmowych cudów to nie ma w systemie
    wolnorynkowym. Można jednak przyjąć, że elementu socjalnego się nie
    pozbędziemy i kwoty które teraz są przekazywane z budżetu będą łożone
    nadal na jakieś tam emerytury specjalne.

    Zwracam wciąż uwagę, że nie uwzględniamy szalenie istotnego czynnika
    psychologicznego, który motywuje do zarabiania oraz odkładania więcej i
    dłużej.

    --
    pzdr, Michał
    http://finances.pl

  • 117. Data: 2009-05-22 11:21:59
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Wojciech Bancer <p...@p...pl> writes:

> [...]
    > demograficznym (dużo więcej osób pracujących niż starszych),
    > niefajna przy niżu (proporcje odwrotne).

    W _każdym_ systemie emerytalnym tak jest. Nie da się odłożyć na
    starość chleba, prądu i pracy. Zawsze będzie tak, że nieproduktywna
    część populacji będzie konsumować to, co produktywni robią _dziś_.

    Całe to oszczędzanie na emeryturę może tylko wpłynąć na dystrybucję
    tych dóbr pomiędzy emerytów (np. każdemu po równo albo nie).

    Wartość oszczędności będzie zależała od stanu gospodarki - jeśli
    gospodarka będzie kwitła, to dla emerytów wystarczy. Jak nie, to nie.
    I tyle.

    MJ

  • 118. Data: 2009-05-22 11:31:17
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Michał <r...@x...cy> writes:

> [...]
    > stanie przez 8 lat zapewnić emeryturę. To 8 lat to wartość zbliżona do
    > przeciętnej długości życia na emeryturze dla mężczyzn bez przywilejów

    Moze zacznijmy od tego, ze przecietne dalsze trwanie zycia dla Polaka,
    ktory dozyl 65 lat, to prawie 15 lat. (Dla Polki w wieku lat 60 to 23
    lata.)

    http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/PUBL_Tablice
    _trwania_zycia_1990-2007.xls

    MJ

  • 119. Data: 2009-05-22 12:00:00
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-05-22, Michał <r...@x...cy> wrote:

    [...]

    > No to je wymieniaj, po kolei je obalam.

    Co obalasz? Jak na razie ładnie Ci pokazaliśmy i zszedłeś z zyskiem do
    zera. Naprawdę chcesz jeszcze? :) No dobra:

    - 40 lat pracy to fikcja.
    Są okresy gdy zmieniasz pracę, są okresy gdy pracy nie masz
    - Twoje wyliczenia uwzględniają tylko mężczyzn.
    Kobiety jak rozumiem znikają w obłoku logiki. :)
    - Zakładasz brak wstrząsających gospodarką kryzysów, a w Polsce
    byli już bogacze co tracili całe oszczędności na skutek denominacji
    Zagwarantujesz, że coś takiego się nie powtórzy?
    - Zakładasz, że oferta bankowa (oszczędnościowa) będzie na zblizonym
    poziomie, a tymczasem logika podpowiada, że banki podnoszą
    oprocentowanie jak potrzebują depozytów - kiedy tych depozytów
    będą miały w cholerę (bo się wszyscy rzucą by oszczędzać), to po
    prostu oprocentowanie obniżą
    - i wreszcie zakładasz psychologicznie, że każdy jest w stanie
    oszczędzać samodzielnie, a to jest bzdura. Co zrobisz z tymi
    którzy swoje oszczędności przepiją, albo zaryzykują i stracą?
    Na bruk i niech zdychają? Co zrobisz z tymi którym się życiowo
    nie powiodło, niekoniecznie z ich winy? Co z tymi których
    dopadnie ciężka choroba w wieku 20-30 lat? Do piachu?

    Zajebiście dużo warunków idealnych zakładasz IMHO.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 120. Data: 2009-05-22 13:36:12
    Od: Michał <r...@x...cy>

    Wojciech Bancer pisze:
    > Zajebiście dużo warunków idealnych zakładasz IMHO.

    Ja zakładam, że każdy odłoży na siebie. Jeśli nawet nie odłoży to
    trudno, przecież rząd ani żadna z jego instytucji też nie wyczaruje
    magiczną różdzką.

    Bzdurność Waszego stanowiska leży w założeniu, że jeśli człowiek sam nie
    odłoży to zdoła to magicznie zrobić za niego rząd i będzie
    wspaniałomyślnie "dawał" świadczenia o takiej samej sile nabywczej. Niby
    jak, z czarodziejskiego kapelusza weźmie? Więc albo złudzenie, że
    emerytury socjalne nie będą maleć albo życie na coraz większy koszt
    następnych pokoleń. System się zawali i pewnie będzie znowu biadolenie.

    Widzę, że z mentalnością nie wygram, więc niniejszym daję spokój.
    Szczęśliwej plajty systemu.

    Dla relaksu niegdysiejsze bzdury, które jakże pięknie brzmiały i jakąż
    to nadzieją napawały:
    http://www.youtube.com/watch?gl=PL&hl=pl&v=DpHZ-c3kw
    98&feature=related

    --