  • 11. Data: 2003-07-17 11:09:37
    Temat: Re: wyplata z bankomatu "nieuprawniona"
    Od: Łukasz Stawicki <g...@i...pl>

    Użytkownik Grzegorz Niedzwiecki napisał:

    > tej

    > W przypadku Millennium tak było i jest i według mnie nie jest potrzebne
    > wklepanie PINu kilka razy skoro karta siedzi w środku. Nie wiem jak
    > można zapomnieć o wyjęciu karty? Chociaż kiedyś wsadziłem kredytówkę
    > zamiast debetówki.

    bo jest tak, że jak wklepuje się PIN to jest on w klawiaturze szyfrowany
    __chwilowym__ kluczem który do każdej transakcji jest inny. A 5 wypłat
    to 5 róznych transakcji = 5 różnych autoryzacji. To jak niby druga
    wypłata ma być autoryzowana tym samym kluczem co pierwsza?

    Łukasz

  • 12. Data: 2003-07-17 11:24:14
    Od: "plusz" <p...@i...usun_spam.pl>

    Użytkownik "Łukasz Stawicki" <g...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > to 5 róznych transakcji = 5 różnych autoryzacji. To jak niby druga
    > wypłata ma być autoryzowana tym samym kluczem co pierwsza?

    a może ta kobieta zostawiła po prostu kartę z zanotowanym na niej PINem :))

    --
    pozdrawiam
    plusz

  • 13. Data: 2003-07-17 11:46:58
    Od: "Paweł - sklep.pko.pl" <b...@u...pko.pl>

    > A jak jest taki bankomat to chyba oznacza że PIN jest gdzieś w nim
    > statycznie trzymany w formie niezakodowanej? Brzydko...

    on sobie może być trzymany w bankomacie nawet w postaci zakodowanej ale to i
    tak brzydko z ich strony

    logiczniejsza jest poprostu zasada że każda transakcja musi być potwierdzona
    przez użytkownika - w tej sytuacji zamiast podpisu poprzez podanie PIN

  • 14. Data: 2003-07-17 11:48:12
    Od: marek <f...@f...pl>

    plusz wrote:

    > a może ta kobieta zostawiła po prostu kartę z zanotowanym na niej PINem :))

    Przeczytaj uważnie jak działają bnkomaty Millenium i powstrzymaj sie od
    takich komentarzy. Na karcie nie był zanotowany PIN.

    Z wypowiedzi Łukasza można wyciągnąc wniosek, że bankomaty sieci
    Millenium być może działaja nie zgodnie z prawem bankowym. Dodam
    jeszcze, że kierowniczka placówki gdzie miało miejsce nieszczęście ze
    spuszczoną głową potwierdzała, że ich bankomaty tak maja i ona nic na to
    nie może poradzić. Była podobno wyraźnie poddenerwowana zaistniałą sytuacją.

    pzdr

  • 15. Data: 2003-07-17 11:50:02
    Od: "Paweł - sklep.pko.pl" <b...@u...pko.pl>

> [...]
    > to 5 róznych transakcji = 5 różnych autoryzacji. To jak niby druga
    > wypłata ma być autoryzowana tym samym kluczem co pierwsza?

    można sobie wyobrazić że bankomat pamięta wprowadzony za 1-szym razem pin i
    sam potwierdza nim kolejne transakcje - technicznie czemu nie

    ja osobiście takiego czegoś nie widziałem - nie mam tego wątpliwego
    szczęścia mieć konta w Millenium więc to dla mnie nowość

    we wszystkich bankach w których konto mam lub miałem czegoś takiego nie
    widziałem

  • 16. Data: 2003-07-17 12:06:14
    Od: Łukasz Stawicki <g...@i...pl>

    Użytkownik Paweł - sklep.pko.pl napisał:

    > można sobie wyobrazić że bankomat pamięta wprowadzony za 1-szym razem pin i
    > sam potwierdza nim kolejne transakcje - technicznie czemu nie

    Może pamiętać ale to bez sensu - po każdej transakcji na podstawie
    starego klucza i paru innych rzeczy jest liczony nowy klucz transkacyjny
    i tym nowym kluczem _musi_ być podpisana kolejna transakcja. Inaczej
    (tzn jak jeszcze raz podeślemy PIN zakodowany starym kluczem) to host
    autoryzacyjny powinien odmówić autoryzacji.

    A tu jak widać dał autoryzację. Nieładnie, bardzo nieładnie. Wręcz
    kryminalnie.

    Łukasz

  • 17. Data: 2003-07-17 12:14:56
    Od: j...@p...onet.pl

    > Z wypowiedzi Łukasza można wyciągnąc wniosek, że bankomaty sieci
    > Millenium być może działaja nie zgodnie z prawem bankowym.

    ? Jakiś paragraf? Link?

    Jacek

  • 18. Data: 2003-07-17 12:26:39
    Od: marek <f...@f...pl>

    j...@p...onet.pl wrote:

    > ? Jakiś paragraf? Link?

    Jacku napisałem "być może" i po to zadałem ten problem na grupie aby
    właśnie znaleźć na to pytanie odpowiedź w formie jakiegoś paragrafu.
    Gdybym wiedział jak rozwiązać ten problem to bym się z Wami podzielił tą
    wiedzą.

    pzdr

  • 19. Data: 2003-07-17 13:06:32
    Od: "Paweł - sklep.pko.pl" <b...@u...pko.pl>

> [...]
    > autoryzacyjny powinien odmówić autoryzacji.
    >
    > A tu jak widać dał autoryzację. Nieładnie, bardzo nieładnie. Wręcz

    jakiś ślad sensu można w tym dostrzec - chodzi pewnie o to by użytkownik
    miał komfort i nie musiał kilka razy stukać pinu - raz żeby zobaczyc saldo,
    raz żeby wyciągnąć kwotę itd

    technicznie - ty sie upierasz przy kluczu tymczasowym - a ten bankomat
    poprostu pewnie sobie zapamiętuje wprowadzony PIN jako kilka cyfr i poprostu
    za klienta potwierdza nim kolejne operacje - przy każdej generowany jest
    nowy klucz, tyle że juz w oparciu o zapamiętany pin a nie wstukany po raz
    kolejny
    takie rozwiązanie jest wygodniejsze dla klientów - w każdym razie do czasu
    gdy ktoś nie zapomni karty

    w sumie może być ciekawa sprawa - bo na mój gust użytkownik potwierdził
    tylko i wyłącznie 1-szą transakcję, to że resztę zrobiła za niego maszyna to
    juz nie jego sprawa

    zapomnieć karty mi się jeszcze nie zdarzyło, ale mylić się jest rzeczą
    ludzka - zaś zadaniem banku taki system stworzyć by maksymalnie strzec
    bezpieczeństwa powierzonych mu pieniędzy

  • 20. Data: 2003-07-17 13:25:39
    Od: marek <f...@f...pl>

    j...@p...onet.pl wrote:

    > ? Jakiś paragraf? Link?

    Znalazłem takie coś

    "Bank jest jednak zobowiązany do zachowania bezpieczeństwa powierzonych
    mu środków pieniężnych, a w szczególności do zachowania należytej
    staranności przy dokonywaniu wypłat z rachunków bankowych (Prawo
    bankowe: art. 49, ust. 3; art. 65, ust. 1)"

    co ty na to?

    pzdr