  • 41. Data: 2012-08-18 22:21:24
    Temat: Re: zgubiona karta z PayPass
    Od: mmk <m...@g...com>

    W dniu sobota, 18 sierpnia 2012 22:02:28 UTC+2 użytkownik witek napisał:
> [...]
    fakt, �e we Wroc�awiu transakcje w biletomatach w pojazdach nie s� autoryzowane
    PIN-em.

    > kieszonkowcy tylko na to czekaja.
    >
    > nei dosc ze dostana karte to jeszcze pin do niej.
    >
    > w zyciu nie wklepie pinu w warunkach takich jak w autobusie.

    Masz rację, źle to ująłem - problem nie jest w braku PIN-u (jeżeli nie ma możliwości
    dyskretnego jego wpisania, to dobrze że nie jest wymagany), tylko w tym, że w takim
    przypadku w biletomacie sprzedawane są rzeczy nadające się do odsprzedaży.

  • 42. Data: 2012-08-19 15:33:12
    Od: " " <b...@g...pl>

    mam pytanie, jak to było:
    1: karta zgubiona > lewe transakcje > blokada karty > szwagierka buli
    2: karta zgubiona > blokada karty szwagierka > lewe transakcje > szwagierka buli

  • 43. Data: 2012-08-19 20:08:56
    Od: Matt <m...@m...ms>

    On Sun, 19 Aug 2012 15:33:12 +0200, <b...@g...pl> wrote:

    > mam pytanie, jak to było:
    > 1: karta zgubiona > lewe transakcje > blokada karty > szwagierka buli
    > 2: karta zgubiona > blokada karty szwagierka > lewe transakcje >
    > szwagierka buli

    Wszystko wskazuje na to, że punkt 1.
    Szwagierka podejrzewa, że portfel ukradli jej w autobusie, natomiast brak
    portfela w torebce zauważyła kilka godzin później.

    Matt

  • 44. Data: 2012-08-19 20:21:23
    Od: Matt <m...@m...ms>

    On Sat, 18 Aug 2012 22:21:24 +0200, mmk <m...@g...com> wrote:

> [...]
    > ma możliwości dyskretnego jego wpisania, to dobrze że nie jest
    > wymagany), tylko w tym, że w takim przypadku w biletomacie sprzedawane

    Właśnie tak. Sprzedaż doładowań prepaidów (które w większości są
    anonimowe) bez autoryzacji, to jest wprost zaproszenie do kradzieży kart
    płatniczych.

    Matt

  • 45. Data: 2012-08-19 21:41:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 19 Aug 2012 20:21:23 +0200, Matt napisał(a):
    > Właśnie tak. Sprzedaż doładowań prepaidów (które w większości są
    > anonimowe) bez autoryzacji, to jest wprost zaproszenie do kradzieży kart
    > płatniczych.

    Anonimowe moze i tak, ale ustalic wlasciciela w wiekszosci przypadkow
    latwo. Billing sie zamowi, wezwie sie wlascicieli czesto kreconych numerow
    do wskazania rozmowcy. Ewentualnie odwrotny.

    Mozna tez bezczelnie - wyslac SMS z wezwaniem do stawiennictwa i
    poinformowac ze zlekcewazenie moze byc potraktowane jako brak wspolpracy i
    mataczenie, co grozi aresztem i zwiekszeniem kary :-)

    To juz lepiej bilety w tramwaju kupic.

    J.

  • 46. Data: 2012-08-19 22:47:31
    Od: mmk <m...@g...com>

    W dniu piątek, 10 sierpnia 2012 11:05:31 UTC+2 użytkownik Matt napisał:

    > Informacyjnie, dla wszystkich. Szwagierce skradziono kartę mbanku, Visa
    > Electron paywave, po czym tego samego dnia w terminalach bezstykowych, bez
    > autoryzacji, skradziono jej ponad 1000 zł więcej niż miała na rachunku,
    > łącznie ok. 3500 zł.
    >
    > Matt

    Matt, czy w tej chwili (po rozpatrzeniu reklamacji przez bank) masz już wiedzę, jak
    było możliwe w przypadku Twojej szwagierki zrobienie debetu na koncie na ok. -1000
    PLN?
    Czy te wszystkie transakcje szły zbliżeniowo (czyli w przypadku Visy PW off-line) -
    wiele pod rząd, a karta nie wymusiła żadnej transakcji stykowej, która w przypadku
    Visy PW powinna iść on-line?
    Czy też może te biletomaty pozwalają na transakcje stykowe off-line, jeżeli mają
    problem z łącznością (są to w końcu urządzenia w pojazdach, czyli łączność może
    pewnie czasem zawodzić)?
    Bo jeszcze jedno, co mi przychodzi do głowy, to to, że szwagierka po prostu ma na
    koncie kredyt odnawialny, dzięki któremu można było wejść na minus...

  • 47. Data: 2012-08-20 09:39:01
    Od: S <...@w...pl>

    W dniu 2012-08-19 21:41, J.F. pisze:

    > Anonimowe moze i tak, ale ustalic wlasciciela w wiekszosci przypadkow
    > latwo. Billing sie zamowi, wezwie sie wlascicieli czesto kreconych numerow
    > do wskazania rozmowcy. Ewentualnie odwrotny.

    Takie kody łatwo można upłynnić - przez Allegro czy po prostu na ulicy.
    Dasz 20% mniej czy 30% i za chwilę ich nie będzie. Podobno swego czasu
    obrabiano kioski z uwagi na zdrapki właśnie. A kto prześledzi drogę
    zdrapki od producenta przez hurtownię, sklepy do klienta. Zdrapki za
    30zł ;-) W terminalach też to pewnie nie jest takie łatwe.

    --
    -----------
    Pozdrawiam

  • 48. Data: 2012-08-20 09:41:57
    Od: S <...@w...pl>

    W dniu 2012-08-19 22:47, mmk pisze:

> [...]
    koncie kredyt odnawialny, dzięki któremu można było wejść na minus...

    To widzę, że mBank cofnął się do XX wieku i czasów PKO BP. Ukradziono mi
    kiedyś czek. Na koncie było ok. 300zł. Złodziej poszedł do banku,
    pokazał zmiętolony czek na 1000zł, oczywiście podpis niezgodny z kartą
    wzorów, ale wiadomo, że nie sprawdzali, i zrobił debet na 700zł, który
    nie miał prawa powstać. Sprawę umorzono. Do dziś pieniędzy nie
    odzyskałem mimo ewidentnego zaniedbania banku. Przykre, że w dobie
    elektronicznych instrumentów płatniczych mamy to samo, co 15 lat temu.

    --
    -----------
    Pozdrawiam

  • 49. Data: 2012-08-20 10:52:00
    Od: Matt <m...@m...ms>

    On Sun, 19 Aug 2012 22:47:31 +0200, mmk <m...@g...com> wrote:

> [...]
    > Bo jeszcze jedno, co mi przychodzi do głowy, to to, że szwagierka po
    > prostu ma na koncie kredyt odnawialny, dzięki któremu można było wejść

    Szwagierka nie ma i nigdy nie miała limitu kredytowego w rachunku,
    sprawdzałem. Mbank nawet jej naliczył odsetki za niedozwolony debet.
    Transakcje były wykonane w opisanych terminalach, które nie sprawdzają
    pinu. Natomiast czy transakcje były zbliżeniowe czy z chipa: bank nas o
    tym nie poinformował, co robił złodziej też nie wiem. Przyjąłem, że były
    zbliżeniowe, ponieważ przez pewien okres jeździłem komunikacją miejską,
    parę razy kupowałem w takim "bezpinowym" automacie płacąc kartą stykową i
    pojawiały się blokady na rachunku. Mogę też potwierdzić, że problemy z
    łącznością w tych terminalach są na porządku dziennym, czasem nawet
    wyświetlają stosowny komunikat ale nie zawsze.

    Teraz będę gdybał:
    Może złodziej ma opanowany jakiś sposób na wymuszenie transakcji bez
    łączności albo na zakłócenie łączności?
    A może zapytania dotarły do banku tylko akurat w banku był jakiś
    problem/awaria/cokolwiek co spowodowało, że bank zaakceptował te
    transakcje pomimo braku środków?
    Od razu odpowiadam: nie wiem czy w tym wypadku były blokady czy nie,
    szwagierka nie jest na tyle zorientowana w tematach bankowych by takie
    rzeczy sprawdzać, gdy ja obejrzałem jej rachunek po kilku dniach to były
    rozliczone transakcje.

    Matt

  • 50. Data: 2012-09-24 10:10:04
    Od: Chris94 <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    Dnia Thu, 16 Aug 2012 11:21:45 +0000 (UTC), Olgierd napisał(a):

    > Nowa (z października 2011 r.) ustawa o płatnościach dopuszcza taką
    > możliwość. Aczkolwiek dopiero po dołożeniu takiej opcji do umowy z
    > klientem.

    Czy mógłbyś napisać cos więcej na ten temat?
    Czy ta zmiana mówi cos na temat odpowiedzialności banku lub klienta za
    transakcje dokonane bez autoryzacji?
    Bo z tego co widzę, chyba wszystkie transakcje na mniejsze kwoty są
    przeprowadzane off-line!
    W sobotę swoją kartą Visa pay-cośtam mBanku płaciłem bezstykowo 19,99
    zł, wczoraj przy użyciu chipa i PIN-u płaciłem ok. 42 zł, a do chwili
    obecnej nie mam żadnej blokady na koncie!
    Prawdę mówiąc, strach mieć taką kartę!

    --
    Pozdrowienia,
    Krzysztof