-
51. Data: 2012-09-24 12:14:47
Temat: Re: zgubiona karta z PayPass
Od: Matt <m...@m...ms>
On Mon, 24 Sep 2012 10:10:04 +0200, Chris94 <chris94@wytnij_to.poczta.fm>
wrote:
> Czy mógłbyś napisać cos więcej na ten temat?
> Czy ta zmiana mówi cos na temat odpowiedzialności banku lub klienta za
> transakcje dokonane bez autoryzacji?
> Bo z tego co widzę, chyba wszystkie transakcje na mniejsze kwoty są
> przeprowadzane off-line!
> W sobotę swoją kartą Visa pay-cośtam mBanku płaciłem bezstykowo 19,99
> zł, wczoraj przy użyciu chipa i PIN-u płaciłem ok. 42 zł, a do chwili
> obecnej nie mam żadnej blokady na koncie!
> Prawdę mówiąc, strach mieć taką kartę!
O nowej ustawie się nie wypowiem, ale w temacie dodam, że na stronach Citi
znalazłem takie coś:
http://www.online.citibank.pl/p/karta_zblizeniowa.do
"Jakie kroki musi podjąć klient w przypadku utraty lub kradzieży karty
zbliżeniowej?
Zasada postępowania jest taka sama jak dla każdej karty bankowej. W
przypadku utraty lub kradzieży karty zbliżeniowej klienci muszą
bezzwłocznie skontaktować się z bankiem, by zablokować kartę. W przypadku
standardowych transakcji kartowych, do momentu zastrzeżenia karty
właściciel odpowiada za transakcje do równowartości 150 euro. W przypadku
transakcji zbliżeniowych właściciel nie ponosi tego ryzyka jeśli nie
doszło do zaniedbań, a ewentualne koszty wykonanych operacji bierze na
siebie bank - wydawca karty."
Czyli jak widać są banki oraz mbąki, które mają w dupie klienta.
Zdecydowanie zalecam rezygnację z kart w mbąku (lub użycie dziurkacza).
Matt
-
52. Data: 2012-09-24 20:31:31
Temat: Re: zgubiona karta z PayPass
Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
Chris94 <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm> writes:
> Czy ta zmiana mówi cos na temat odpowiedzialności banku lub klienta za
> transakcje dokonane bez autoryzacji?
Odpowiedzialność banku to jego sprawa i nie jest przedmiotem tej ustawy.
Chyba jasne jest, że klient nie może odpowiadać za fraudy dokonane
bez utraty przez niego karty, to było też poprzednio.
> Bo z tego co widzę, chyba wszystkie transakcje na mniejsze kwoty są
> przeprowadzane off-line!
A co to za różnica? Ważne jest czy transakcja została zlecona przez
klienta (lub czy się do niej przyczynił - szczegóły w ustawie), albo czy
została dokonana utraconą kartą. Bank ma prawo obciążyć klienta za
fraudy utraconą kartą (dokonane przed zastrzeżeniem karty) do 150 euro,
i nie ma prawa obciążać klienta pozostałymi fraudami, na które klient
nie miał wpływu.
> W sobotę swoją kartą Visa pay-cośtam mBanku płaciłem bezstykowo 19,99
> zł, wczoraj przy użyciu chipa i PIN-u płaciłem ok. 42 zł, a do chwili
> obecnej nie mam żadnej blokady na koncie!
No to co z tego? Blokada to zabezpieczenie banku, nie klienta.
Bardziej bym się martwił bezstykowością, która nie jest do niczego
potrzebna (no chyba że do dokonywania fraudów, lub np. do śledzenia
i/lub identyfikacji ludzi).
--
Krzysztof Halasa
-
53. Data: 2012-09-24 21:40:59
Temat: Re: zgubiona karta z PayPass
Od: Chris94 <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>
Dnia Mon, 24 Sep 2012 20:31:31 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):
>> Bo z tego co widzę, chyba wszystkie transakcje na mniejsze kwoty są
>> przeprowadzane off-line!
>
> A co to za różnica? Ważne jest czy transakcja została zlecona przez
> klienta (lub czy się do niej przyczynił - szczegóły w ustawie), albo czy
> została dokonana utraconą kartą. Bank ma prawo obciążyć klienta za
> fraudy utraconą kartą (dokonane przed zastrzeżeniem karty) do 150 euro,
> i nie ma prawa obciążać klienta pozostałymi fraudami, na które klient
> nie miał wpływu.
Różnica jest dosyć istotna. W przypadku karty, która jest autoryzowana
on-line, mogę stracić tylko tyle, ile mam na koncie do którego karta
jest przywiązana. I dotychczasowa debetowa karta mBanku zapewniała mi
ten spokój ducha, że nawet w przypadku jej utraty mogłem być stratny
tylko tyle, ile środków było na koncie tej karty.
Natomiast jeśli karta umożliwi transakcje, które w ogóle nie muszą być
autoryzowane przez bank, to można stracić kwoty wręcz trudne do
wyobrażenia, a bank oczywiście tymi operacjami obciąży użytkownika
karty.
Regulaminowa bajeczka o możliwości zastrzeżenia karty ładnie brzmi w
teorii, ale ma się nijak do rzeczywistości, gdyż fakt utraty karty
użytkownik najprawdopodobniej wykryje dopiero wtedy, gdy tej karty
będzie ponownie potrzebował, co może nastąpić nawet dopiero za kilka
dni.
>> W sobotę swoją kartą Visa pay-cośtam mBanku płaciłem bezstykowo 19,99
>> zł, wczoraj przy użyciu chipa i PIN-u płaciłem ok. 42 zł, a do chwili
>> obecnej nie mam żadnej blokady na koncie!
>
> No to co z tego? Blokada to zabezpieczenie banku, nie klienta.
Brak blokady na koncie jest dowodem, że operacje tą kartą nie są
autoryzowane przez bank i że ewentualny oszust może mi zrobić na koncie
olbrzymi debet, zanim ktokolwiek się zorientuje, że coś nie gra.
Dotychczas miałem włączone powiadamianie SMS-em o każdej operacji kartą.
W razie utraty lub sklonowania mojej karty, natychmiast wiedziałbym o
każdej próbie fraudu i mógłbym natychmiast kartę zablokować. Obecnie
dokonałem już kilku płatności tą kartą i żadnego SMS-a o dokonanej
transakcji nie dostałem.
--
Pozdrowienia,
Krzysztof
(dawniej używający nicka 'Chris')
-
54. Data: 2012-09-24 21:46:13
Temat: Re: zgubiona karta z PayPass
Od: Chris94 <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>
Dnia Mon, 24 Sep 2012 12:14:47 +0200, Matt napisał(a):
> W przypadku
> transakcji zbliżeniowych właściciel nie ponosi tego ryzyka jeśli nie
> doszło do zaniedbań, a ewentualne koszty wykonanych operacji bierze na
> siebie bank - wydawca karty."
Kluczowe tutaj może rozumienie pojęcia "jeśli nie doszło do zaniedbań".
Obawiam się, że utratę karty bank uzna za zaniedbanie i jak zwykle
fraudem obciąży klienta.
--
Pozdrowienia,
Krzysztof
(dawniej używający nicka 'Chris')
-
55. Data: 2012-09-24 22:11:17
Temat: Re: zgubiona karta z PayPass
Od: m <m...@g...com>
W dniu 24.09.2012 21:40, Chris94 pisze:
> Dnia Mon, 24 Sep 2012 20:31:31 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):
>
>>> >>Bo z tego co widzę, chyba wszystkie transakcje na mniejsze kwoty są
>>> >>przeprowadzane off-line!
>> >
>> >A co to za różnica? Ważne jest czy transakcja została zlecona przez
>> >klienta (lub czy się do niej przyczynił - szczegóły w ustawie), albo czy
>> >została dokonana utraconą kartą. Bank ma prawo obciążyć klienta za
>> >fraudy utraconą kartą (dokonane przed zastrzeżeniem karty) do 150 euro,
>> >i nie ma prawa obciążać klienta pozostałymi fraudami, na które klient
>> >nie miał wpływu.
> Różnica jest dosyć istotna. W przypadku karty, która jest autoryzowana
> on-line, mogę stracić tylko tyle, ile mam na koncie do którego karta
> jest przywiązana. I dotychczasowa debetowa karta mBanku zapewniała mi
> ten spokój ducha, że nawet w przypadku jej utraty mogłem być stratny
> tylko tyle, ile środków było na koncie tej karty.
> Natomiast jeśli karta umożliwi transakcje, które w ogóle nie muszą być
> autoryzowane przez bank, to można stracić kwoty wręcz trudne do
> wyobrażenia, a bank oczywiście tymi operacjami obciąży użytkownika
> karty.
Halo halo, nie trudne do wyobrażenia tylko 100zł (2x 50zł). Tyle da się
bez wklepywania PINu zrobić paypassem.
p. m.
-
56. Data: 2012-09-25 04:00:34
Temat: Re: zgubiona karta z PayPass
Od: witek <w...@g...pl.invalid>
Chris94 wrote:
> Różnica jest dosyć istotna. W przypadku karty, która jest autoryzowana
> on-line, mogę stracić tylko tyle, ile mam na koncie do którego karta
> jest przywiązana.
Nie nie nie.
Juz tyle razy pisalem, ze nie.
No to jeszcze raz.
1. Zrobie rezerwacje w hotelu na jedną noc i oproznie barek w pokoju do
czysta.
2. Pojde do knajpy i na slipie dopiszę kelnerowi napiwek.
3. Zatankuję na stacji, gdzie preautoryzacja jest na minimalną kwotę np
1 euro a rozliczenie leci dopiero po zatankowaniu.
4. Kupie cos zagranicą i kurs wymiany pojdzie w gorę.
Wszystko to spowoduje, ze na koncie będziesz miał debet. Jak zrobisz to
sam, to nawet legalny, tyle ze kosztowny.
-
57. Data: 2012-09-25 14:12:49
Temat: Re: zgubiona karta z PayPass
Od: Chris94 <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>
Dnia Mon, 24 Sep 2012 22:11:17 +0200, m napisał(a):
>> Natomiast jeśli karta umożliwi transakcje, które w ogóle nie muszą być
>> autoryzowane przez bank, to można stracić kwoty wręcz trudne do
>> wyobrażenia, a bank oczywiście tymi operacjami obciąży użytkownika
>> karty.
>
> Halo halo, nie trudne do wyobrażenia tylko 100zł (2x 50zł). Tyle da się
> bez wklepywania PINu zrobić paypassem.
Jesteś tego pewien?
Więc przeczytaj sobie w tym samym wątku ten post:
news:op.with7iy3ebnp5j@a159590
Kobiecie w ciągu jednego dnia zrobiono fraud na kwotę 3500 zł.
Jakby nie liczyć, to jest trochę więcej niż 100 zł ;)
--
Pozdrowienia,
Krzysztof
(dawniej używający nicka 'Chris')
-
58. Data: 2012-09-25 15:29:23
Temat: Re: zgubiona karta z PayPass
Od: m <m...@g...com>
W dniu 25.09.2012 14:12, Chris94 pisze:
> Dnia Mon, 24 Sep 2012 22:11:17 +0200, m napisał(a):
>
>>> Natomiast jeśli karta umożliwi transakcje, które w ogóle nie muszą być
>>> autoryzowane przez bank, to można stracić kwoty wręcz trudne do
>>> wyobrażenia, a bank oczywiście tymi operacjami obciąży użytkownika
>>> karty.
>>
>> Halo halo, nie trudne do wyobrażenia tylko 100zł (2x 50zł). Tyle da się
>> bez wklepywania PINu zrobić paypassem.
>
> Jesteś tego pewien?
> Więc przeczytaj sobie w tym samym wątku ten post:
> news:op.with7iy3ebnp5j@a159590
Mógłbyś dać "normalniejszy" link? W sensie - link do jakiegoś google
groups czy coś? Wiem, lameria totalna, ale widać zatraciłem umiejętność
szukania po msgid. Google chyba też zatraciły (albo skrzętnie schowały).
Thunderbird zatracił ...
p. m.
-
59. Data: 2012-09-25 19:00:34
Temat: Re: zgubiona karta z PayPass
Od: Chris94 <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>
Dnia Tue, 25 Sep 2012 15:29:23 +0200, m napisał(a):
> Mógłbyś dać "normalniejszy" link? W sensie - link do jakiegoś google
> groups czy coś?
http://grupy-dyskusyjne.money.pl/pl;biznes;banki,wat
ek,1089707-p1.html
> Wiem, lameria totalna, ale widać zatraciłem umiejętność
> szukania po msgid. Google chyba też zatraciły (albo skrzętnie schowały).
Po prostu Google robi wszystko, żeby o usenecie ludzie zapomnieli jak
najszybciej.
Charakterystyczne jest to, że dla niezalogowanych Google nie zwraca
żadnych wyników wyszukiwania z grup dyskusyjnych, nawet wtedy, gdy
wyszukiwanie na stronach WWW nie dało żadnych rezultatów, a w usenecie
są odpowiedzi na zadane pytanie.
I pomyśleć, że Google właśnie usenetowi zawdzięcza swoje istnienie i
sukces!
--
Pozdrowienia,
Krzysztof
(dawniej używający nicka 'Chris')
-
60. Data: 2012-09-25 21:19:42
Temat: Re: zgubiona karta z PayPass
Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
Chris94 <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm> writes:
> Kluczowe tutaj może rozumienie pojęcia "jeśli nie doszło do zaniedbań".
> Obawiam się, że utratę karty bank uzna za zaniedbanie i jak zwykle
> fraudem obciąży klienta.
Akurat to jest opisane w ustawie i w takim przypadku odpowiedzialność
klienta ograniczona jest do 150 euro, jeśli fraudy zostały dokonane
przed zgłoszeniem utraty karty.
Jeśli później, to klient za to w ogóle nie odpowiada.
Należy też zauważyć, że np. podanie prawidłowego PINu itp. niczego tu
nie zmienia - bo PIN da się uzyskać bez "współudziału" posiadacza karty.
--
Krzysztof Halasa