  • 11. Data: 2004-02-11 08:35:05
    Temat: Re: Kurs CHF w opinii ekonomistów
    Od: "Piotr Sieniawski" <f...@f...com>

    t...@p...onet.pl wrote:

    > Proponuje abyś skorzystał z założeń do budowy kalkulatora walutowego
    > w Excelu, przedstawionych ostatnio na grupie. Jeżeli nie chce Ci się
    > programować, to podaj dane zgodnie ze specyfikacją w odpowiednim
    > wątku a sam Ci policzę.

    Mi ? A po co ?

  • 12. Data: 2004-02-11 08:37:57
    Temat: Re: Kredyt w CHF czy przewalutować
    Od: "Piotr Sieniawski" <f...@f...com>

    t...@p...onet.pl wrote:

    > Zależy to jeszcze od kursu kupna w momencie uruchomienia kredytu.
    > Jeżeli był on na poziomie np. 2,7 też nie miałbym najmniejszych
    > wątpliwości co do przewalutowania. Ale można ryzykować i wierzyć
    > ekspertom.

    Pytanie mam - co sie stanie z oprocentowaniem kredytow zlotowych, gdy
    zlotowka poleci na pysk ?

  • 13. Data: 2004-02-11 12:45:59
    Od: "Jacek Maliszewski" <j...@e...com>

    Użytkownik "Piotr Sieniawski" <f...@f...com> napisał w wiadomości

    > Pytanie mam - co sie stanie z oprocentowaniem kredytow zlotowych, gdy
    > zlotowka poleci na pysk ?

    Przepraszam, ze tak sie wtracam. Ale wydaje mi sie, ze o jednym wszyscy
    zapominaja. Ryzyko kursowe to nie wszystko. Jest jeszcze ryzyko stopy
    procentowej. I wlasnie ten ostatrni post wreszcie zahaczyl o te sprawe.
    Jesli Zloty "poleci na pysk", to stopy procentowe PLN pojda mocno w gore.
    Raz ze bedzie temu towazyszyla wyprzedaxz polskich papierow skarboiwych, a
    dwa, ze RPP raczej podwyzszy stopy probujac powstrzymac ucieczka kapitalu
    zagranicznego.

    Tak wiec jelsi Zloty mialby jeszcze bardziej ucierpiec, to i na kredycie
    Zlotowym nie uda nam sie przetrwac :( I w tym jest caly ten problem.
    slaby Zloty to problem calej gospodarki. Szkoda, ze Rzad caly czas widzial w
    slabym Zlotym panaceum na wszystjie dolegliwosci. Teraz gdy Zloty jest slaby
    nagle pojawiaja sie przed aczmi niewidoczne do tej pory problemy.

    Sam mam kredyt hipoteczny w USD splacam go od ponad dwoch lat. Na razie mam
    komfort, gdyz Dolar traci na wartosci do euro. Ale gdyby na Eur/Usd odwrocil
    sie trend, to pewnie przewalutuje na CHF.

    Pozdrawiam i zycze samych wlasciwych decyzji inwestycyjnych

    --

    --------------
    Jacek Maliszewski

  • 14. Data: 2004-02-12 13:13:51
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > procentowej. I wlasnie ten ostatrni post wreszcie zahaczyl o te sprawe.
    > Jesli Zloty "poleci na pysk", to stopy procentowe PLN pojda mocno w gore.

    Oczywiście, że wtedy WIBOR pójdzie w górę. Jednakże znacznie
    groźniejszy jest wzrost kursy sprzedaży walut, w tym także CHF.
    Zauważ, że wzrost WIBORU zwiększa TYLKO odsetki. Z kolei wzrost kursu sprzedaży
    walut zwiększa odsetki ale również KAPITAŁ (wyrażony w PLN) i to ostatnie jest
    właśnie BARDZO niebezpieczne. Niestety wielu ludzi także na tej liście tego nie
    czuje.

    Poniżej podaję bardzo prosty przykład. Dla uproszczenia obliczeń załóżmy, że
    pozostały kredyt masz spłacić w jednej racie za rok. (Założenie to w NICZYM nie
    fałszuje ostatecznej tezy - po prostu nie chce mi się zapisywać skomplikowanych
    liczb)

    Kredyt w PLN
    Pozostały kapitał: 90 PLN
    Aktualne oprocentowanie: 7%

    Kredyt w CHF
    Pozostały kapitał: 30 CHF
    Aktualny kurs sprzedaży: 3,00
    Pozostały kapitał (w PLN) : 90 PLN
    Aktualne oprocentowanie: 3%

    Jeżeli nic by się nie zmieniło to po roku trzeba zapłacić
    dla kredytu w PLN : 90+6,3 =96,3
    dla kredytu w CHF: 30*3+ 0,9*3 = 92,7

    Teraz załóżmy, że oprocentowanie kredytu w PLN wzrasta (dwukrotnie) do poziomu
    14% zaś kurs sprzedaży wzrasta (o 1 PLN) do 4 PLN. Oprocentowanie kredytu w CHF
    się nie zmienia.

    Jak teraz wygląda sytuacja?
    dla kredytu w PLN : 90+12,6 = 102,6
    dla kredytu w CHF: 30*4+ 0,9*4 =123,6

    Nic dodać nic ująć. Tensor1

  • 15. Data: 2004-02-12 15:31:03
    Od: "Jacek Maliszewski" <j...@e...com>

    > Jak teraz wygląda sytuacja?
    > dla kredytu w PLN : 90+12,6 = 102,6
    > dla kredytu w CHF: 30*4+ 0,9*4 =123,6
    >
    > Nic dodać nic ująć. Tensor1

    To jest prawdziwe dla kredytu krotkoterminowego. W takich przypadkach
    faktycznie waznijeszy jest kurs walutowy niz stopa procentowa. Ale spojrzmy
    jak to bedzie wygladalo dla kredytow dlugoterminowych.

    Mamy okres pozostaly do splaty: 20 lat.
    Kapital do splaty 100 PLN czyli 33,33 CHF (przy kursie Pln/Chf = 3,0)
    Placimy w 20 rownych ROCZNYCH ratach kapitalowych oraz odsetki malejace od
    kapitalu pozostajacego do splaty

    1. DLA PLN (7%)
    Suma platnosci dla R = 7% PLN
    73,5PLN odsetki
    100 PLN kapital
    Razem 173,5 PLN

    2. Dla PLN (9,5%) - wzrost stop o 1/3
    Suma platnosci dla R=9,5% PLN
    99,75 PLN odsetki
    100 PLN kapital
    Razem 199,75 PLN

    Czyli wzrost stop z 7% do 9,5% (o 1/3) powoduje wzrost calkowity kosztu
    kredytu o 15,13% (199,5/173,5)

    Teraz dla CHF

    1. DLA CHF (kurs Chf/Pln = 3,00; R=3%)
    Suma platnosci
    10,50 CHF odsetki - czyli 31,5 PLN (10,5 * 3,00)
    33,33 CHF kapital - czyli 100 PLN (33,33 * 3,00)
    Razem 131,50 PLN

    2. Dla CHF (kurs Chf/Pln skacze do 4,00; R=3,0%) czyli wzrost kursu o 1/3;
    stopa % bez zmian
    Suma platnosci
    10,50 CHF odsetki - czyli 42,0 PLN (10,5 * 4,00)
    33,33 CHF kapital - czyli 133,33PLN (33,33 * 4,00)
    Razem 175,33 PLN

    Czyli wzrost kurs Chf/Pln z 3 zlotych do 4 Zlotych (o 1/3) powoduje wzrost
    całkowity kosztu kredytu o 33,33% (175,33/131,50)
    To fakt.ale prosze zwrocic uwage, ze 175,33 jest nadal mniejsze niz 199,75

    Inymi slowy, gdyby Franek zdrozal z 3 do 4 Zlotych a oprocentowanie kredytu
    PLN wzroslo z 7% do 9,5%, to i tak tanszy jest kredyt CHF.

    Majac ulozony arkusz, mozna policzyc przy jakim granicznym kursie CHF koszty
    obydwu kredytow sie rownowaza. Mozna tez pokombinowac inaczej. Na przyklad
    przy jakim granicznym COROCZNYM wzroscie kursu CHF/PLN koszty kredytow sie
    zrownuja.

    Wniosek jest jeden. Im dluzszy termin kredytowania, tym waziejsza jest stopa
    procentowa.Im krotszy okres kredytowania, tym wazniejszy jest kurs
    walutowy - CO UDOWODNIL MOJ PRZEDMOWCA :)

    Pozdrawiam

    Malin

    --

    --------------

  • 16. Data: 2004-02-12 15:34:56
    Od: "Jacek Maliszewski" <j...@e...com>

    Użytkownik "Jacek Maliszewski" <j...@e...com> napisał w wiadomości

    > Wniosek jest jeden. Im dluzszy termin kredytowania, tym waziejsza jest
    stopa
    > procentowa.Im krotszy okres kredytowania, tym wazniejszy jest kurs
    > walutowy - CO UDOWODNIL MOJ PRZEDMOWCA :)

    Zapomnialem dodac, ze nawet gdyby stopy procentowe dla PLN pozostaly na
    poziomie 7%, to i tak wzrost Chf/Pln z 3 Zlotych do 4 Zlotych oznaczalby
    prawie zrownanie kosztow kredytow (173,5 PLN w Zlotowkach przy R = 7% caly
    czas ; 175,33 PLN we Frankach przy wzroscie kursu z 3 do 4 Zlotych)

    Malin

  • 17. Data: 2004-02-12 17:05:06
    Od: "Anna G." <a...@n...poczta.onet.pl>

    > niestety CHF podaza za Euro
    witam:)
    chciałam tylko dodać, że istnieje możiwość, że po wejsciu do Uni
    wszystkie kredyty w PLN moga przejsc na euro (ale to wiadomosci
    nieoficjalne i z trzeciej reki, wiec moze nieprawdziwa :))
    Jaki wiec sens w przewalutowaniu?
    pozdrawiam
    Anka

  • 18. Data: 2004-02-12 17:58:44
    Od: "Jacek Maliszewski" <j...@e...com>

    Użytkownik "Anna G." <a...@n...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > wszystkie kredyty w PLN moga przejsc na euro (ale to wiadomosci
    > nieoficjalne i z trzeciej reki, wiec moze nieprawdziwa :))

    Chyba mialas na mysli Unie Monetarna. A do tej tak predko nie wejdziemy...

    Malin

  • 19. Data: 2004-02-12 20:41:14
    Od: t...@p...onet.pl

    > To jest prawdziwe dla kredytu krotkoterminowego. W takich przypadkach
    > faktycznie waznijeszy jest kurs walutowy niz stopa procentowa. Ale spojrzmy
    > jak to bedzie wygladalo dla kredytow dlugoterminowych.

    Wszystko prawda, tylko Kolega raczył zapomnieć, że najprawdopodobniej za 6 lat
    wprowadzimy EURO. Oznacza to, że założenie o 20 latach jest całkowicie
    nierealne. Kilka dni temu przedstawiłem szczegółowe zalożenia i wzory do budowy
    klakulatora walutowego uwzględniające wprowadzenie EURO. Bardzo zapraszam
    Kolegę do dyskusji na ten Temat

    Reasumując jeżeli chcemy być choć trochę realni to mamy dwie możliwości

    I. ROZWAŻAĆ KREDYTY NIE DŁUŻSZE niz 6-8 lat

    ****
    Poniżej powtórzyłem przykład kolegi dla 10 lat bo się łatwo liczy

    Mamy okres pozostaly do splaty: 10 lat.
    Kapital do splaty 100 PLN czyli 33,33 CHF (przy kursie Pln/Chf = 3,0)
    Placimy w 10 rownych ROCZNYCH ratach kapitalowych oraz odsetki malejace od
    kapitalu pozostajacego do splaty

    1. DLA PLN (7%)
    Suma platnosci dla R = 7% PLN
    38,5PLN odsetki
    100 PLN kapital
    Razem 138,5 PLN

    2. Dla PLN (9,5%) - wzrost stop o 1/3
    Suma platnosci dla R=9,5% PLN
    52,25 PLN odsetki
    100 PLN kapital
    Razem 152,25 PLN

    Czyli wzrost stop z 7% do 9,5% (o 1/3) powoduje wzrost calkowity kosztu
    kredytu o 9,93% (152,25/138,5)

    Teraz dla CHF

    1. DLA CHF (kurs Chf/Pln = 3,00; R=3%)
    Suma platnosci
    5,50 CHF odsetki - czyli 16,5 PLN (5,5 * 3,00)
    33,33 CHF kapital - czyli 100 PLN (33,33 * 3,00)
    Razem 116,50 PLN

    2. Dla CHF (kurs Chf/Pln skacze do 4,00; R=3,0%) czyli wzrost kursu o 1/3;
    stopa % bez zmian
    Suma platnosci
    5,50 CHF odsetki - czyli 21,0 PLN (5,5 * 4,00)
    33,33 CHF kapital - czyli 133,33PLN (33,33 * 4,00)
    Razem 155,33 PLN

    Czyli wzrost kurs Chf/Pln z 3 zlotych do 4 Zlotych (o 1/3) powoduje wzrost
    całkowity kosztu kredytu o 33,33% (155,33/116,50, )co jest oczywiste i nie
    trzeba było nawet liczyć jak się popatrzy na odpowiednie wzory.
    ***************************************

    II UWZGLĘDNIĆ BARDZO PRAWDOPODOBNE WPROWADZENIE EURO

    Tutaj jeszcze raz kieruje kolegę (i innych) do mojego postu o kakulatorze
    kredytowym.

    Tensor1

    PS. Jeszcze raz zapraszam zainteresowanych do powaznej dyskusji uwzględniającej
    wprowadzenie EURO.

  • 20. Data: 2004-02-12 21:20:57
    Od: "Jacek Maliszewski" <j...@e...com>

> [...]

    > Suma platnosci
    > 5,50 CHF odsetki - czyli 21,0 PLN (5,5 * 4,00)
    > 33,33 CHF kapital - czyli 133,33PLN (33,33 * 4,00)

    155,33 >>152,25 :) Zaiste :))

    > Tutaj jeszcze raz kieruje kolegę (i innych) do mojego postu o kakulatorze
    > kredytowym.

    Ide sie doksztalcac :)

    > PS. Jeszcze raz zapraszam zainteresowanych do powaznej dyskusji
    uwzględniającej
    > wprowadzenie EURO.

    Wprowadzenie Euro nie oznacza, ze nie bedziemy narazeni na ryzyko Chf-Eur.
    No chyba, ze Szwajcarzy tez wejda do unii monetarnej :)

    P.S. Dobrze, ze kolega mowi do mnie "kolego" a nie "obywatelu" :)

    Pozdrawiam i zycze wszystkim samych WLASCIWYCH decyzji inwestycyjnych. Kazdy
    ma przeciez swoj rozum

    Malin

    --