  • 21. Data: 2006-12-18 10:49:47
    Temat: Re: Kredyt w CHF - siła PLN
    Od: RobertS <r...@x...pl>

    > Ja sam mam na głowie spory kredyt w CHF i nie zastanawiam się nad
    > tym co będzie za lat kilkanaście. Zamierzam go spłacić w kilka lat, poza
    > tym za owe kilka lat Polska znajdzie się w strefie Euro a wówczas
    > dyskusje na temat walut obcych i złotówki stracą rację bytu.

    rozumiem, ze ktos chce nadplacac kredyt hipoteczny, aby go szybciej
    splacic, ale pamietajcie, ze jest
    to najnizej na rynku oprocentowany kredyt! dlatego zamiast go splacac
    lepiej kase zainwestowac = zysk
    bedzie w wielu przypadkach wyzszy, poza tym znam takie przypadki, ze
    ludzie splacali przed terminem
    kredyty mieszkaniowe (5% w pln), aby za chwile zaciagnać kredyt na
    samochod na 15% - gdzie tu logika?
    nie lepiej bylo spokojnie splacac kredyt mieszkaniowy a auto kupic za
    gotowke?

    masz kredyt w CHF a Polska zmierza do strefy euro, nie bedzie u nas CHF,
    waluta ma dosc niewielkie wahania w stosunku do euro, ale nie jest to
    kurs sztywny i roznice kursowe nadal beda wystepowac (podobnie jak w
    przypadku GBP); na znacznie wieksze ryzyko walutowe beda narazeni
    posiadacze kredytow denominowanych w dol. amerykanskich!

    dlatego tez o ryzyku kursowym (po wejsciu do strefy euro) beda mogli
    zapomniec TYLKO ci, ktorzy maja kredyty wlasnie w tej walucie, u
    pozostalych ryzyko walutowe bedzie wystepowac - mniejsze lub wieksze

    pozdr.
    RobertS

  • 22. Data: 2006-12-18 12:09:56
    Od: Bohdan 'Nexus' Horst <n...@i...pl>

    In pl.biznes.banki Michał Asman <b...@a...com.pl> wrote:

    > Spróbujmy porównać kredyt we frankach o oprocentowaniu około 2,88
    > proc. do kredytu w złotówkach za 5,65 proc. rocznie. Przy takim
    > kredycie na przykład na 20 lat - Frank szwajcarski musiałby zdrożeć
    > od kursu uruchomienia np. 2,5 zł do kursu sprzedaży o 0,6734 zł, by
    > się nie opłacał. Czyli 1 Frank Szwajcarski musiałby kosztować
    > 3,1734 zł (1 EURO kosztowałoby wtedy 4,7601). Jest to jednak
    > niemożliwe, bo wtedy kredyty w złotówkach z 5,65 proc. zdrożałyby
    > na 35 proc.!

    Masz jakieś argumenty za tezą, że kryzys typu argentyńskiego
    jest u nas niemożliwy?

    > Oraz wzrósłby deficyt budżetowy i zadłużenie państwa. Wzrosłaby
    > też inflacji oraz poziom bezrobocia.

    Skąd czerpiesz informacje, że aktualnie maleje zadłużenie naszego
    państwa?

    pozdrawiam

    p.s. ja też mam nadzieje, że jakoś to będzie:) ale mimo wszystko
    wolałbym nie bazować na tym przekonaniu przez następne
    kilkanaście/kilkadziesiąt lat:)

    --
    Bohdan 'Nexus' Horst

  • 23. Data: 2006-12-18 12:33:05
    Od: *ZBIG* <z...@o...pl>

    Dnia Sun, 17 Dec 2006 20:16:27 +0100, d...@n...pl napisał(a):

    > Jak myślicie co wybrać?

    Rynek kredytów działa tak samo jak każdy rynek.
    Niema prostej recepty.
    Jeśli kogoś stać na kredyt w PLN i ceni sobie bezpieczeństwo to powinien
    zaciągnąć kredyt w PLN zgodnie z zasadą że należy brać kredyt w walucie w
    której osiąga się dochody.
    Jeśli kogoś nie stać na kredyt w PLN i myśli że tańszy kredyt w CHF jest
    tutaj rozwiązaniem to się myli, gdyż zaciągając kredyt w obcej walucie
    ponosimy ryzyko które niweluje różnicę kosztów kredytu.

    Różnica pomiędzy zaciągnięciem kredytu w PLN i w CHF jest mniej więcej taka
    jak pomiędzy wpłaceniem pieniędzy na lokatę w banku i kupieniem akcji.
    Nikt nie powiedziała że komuś kto weźmie kredyt w CHF, lub kupi akcje, nie
    będzie się to opłaciło, ale tego po prostu nie wiadomo.

    Chciałbym przestrzec przed pomysłami typu:
    "Wezmę kredyt w CHF, a kiedy rata kredytu w CHF będzie równa racie kredytu
    PLN, to przewalutuje kredyt!"
    Tak samo mógłby pomyśleć ktoś kto kupuje akcje, że postawi stopa i spawa
    załatwiona. Ech! Gdyby to było takie proste.
    Trzeba pamiętać że kiedy pojawi się pierwsze światełko ostrzegawcze, ceny
    kredytów w PLN natychmiast pójdą w górę i można nie zdążyć z
    przewalutowaniem!
    Co gorsza po przewalutowaniu kredytu na pewno okaże się że CHF zacznie
    znowu spadać...

    Radzę sobie wziąć parę wykresów waluta/waluta i w excelu zobaczyć sobie jak
    by się kształtowała wartość naszego kredytu w zależności od tego w jakiej
    walucie go zaciąneliśmy i w jakiej musimy go spłacać, na zasadzie każda z
    każdą. To chyba niewielki trud w porównaniu z decyzją inwestycyjną o
    horyzoncie 20-30 lat?

    To jest gra. Kto chce grać niech bierze kredyt w CHF. Kto chce spać
    spokojnie i być pewny że spłaci kredyt, powinien brać kredyt w PLN.

    Ostatnia rzecz. Balcerowicz wkrótce odejdzie...

  • 24. Data: 2006-12-18 13:28:43
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    *ZBIG* <z...@o...pl> writes:

    > Jeśli kogoś stać na kredyt w PLN i ceni sobie bezpieczeństwo to powinien
    > zaciągnąć kredyt w PLN zgodnie z zasadą że należy brać kredyt w walucie w
    > której osiąga się dochody.

    Nie ma takiej zasady. Ale slyszalem o innej - "najdrozszy produkt bedzie
    na pewno najlepszy" :-)

    > Jeśli kogoś nie stać na kredyt w PLN i myśli że tańszy kredyt w CHF jest
    > tutaj rozwiązaniem to się myli, gdyż zaciągając kredyt w obcej walucie
    > ponosimy ryzyko które niweluje różnicę kosztów kredytu.

    Ryzyko kursowe ponosimy zawsze, takze wtedy, gdy wszystko jest
    w zlotowkach. W szczegolnosci ponosimy ryzyko, ze waluta obca
    (w ktorej moglibysmy wziac kredyt, choc tego nie zrobilismy) nie
    zdrozeje, i ze tym sposobem nasz kredyt bedzie mniej korzystny niz
    tamten.

    Dokladnie tak samo jest przy depozytach zreszta - trzymajac zlotowki
    (niezaleznie w jakiej formie) ryzykujemy spadek kursu zlotowki,
    trzymajac dolary/euro/itd ryzykujemy umocnienie tych walut, ktorych
    nie mamy. Posiadajac wszystkie waluty, ryzykujemy ze niektore z nich
    spadna, i stracimy w porownaniu do sytuacji, gdybysmy ich nie mieli :-)

    > Różnica pomiędzy zaciągnięciem kredytu w PLN i w CHF jest mniej więcej taka
    > jak pomiędzy wpłaceniem pieniędzy na lokatę w banku i kupieniem akcji.

    Nie, akcje to zupelnie inny poziom ryzyka.

    > Nikt nie powiedziała że komuś kto weźmie kredyt w CHF, lub kupi akcje, nie
    > będzie się to opłaciło, ale tego po prostu nie wiadomo.

    Na tej zasadzie mozna powiedziec, ze nic nigdy nie wiadomo.

    > Trzeba pamiętać że kiedy pojawi się pierwsze światełko ostrzegawcze, ceny
    > kredytów w PLN natychmiast pójdą w górę i można nie zdążyć z
    > przewalutowaniem!

    Ceny kredytow? Tylko dla klientow, ktorzy chca przewalutowac, a dla innych
    nie? Podejrzana sprawa.

> [...]
    > walucie go zaciąneliśmy i w jakiej musimy go spłacać, na zasadzie każda z

    Oczywiscie.

    > To jest gra. Kto chce grać niech bierze kredyt w CHF. Kto chce spać
    > spokojnie i być pewny że spłaci kredyt, powinien brać kredyt w PLN.

    Obawiam sie ze jesli ktos chce spac spokojniej niz zarabiajac zlotowki
    i placac np. frankami, to powinien przeprowadzic sie do jakiegos
    bardziej stabilnego kraju niz Polska...

    > Ostatnia rzecz. Balcerowicz wkrótce odejdzie...

    W szczegolnosci do takiego, w ktorym odejscie szefa banku centralnego
    nie powoduje prozni finansowej.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 25. Data: 2006-12-18 16:00:13
    Od: *ZBIG* <z...@o...pl>

    Dnia Mon, 18 Dec 2006 09:34:27 +0100, Miller Artur napisał(a):

    >sprzedam mieszkanie z lekkim zyskiem,

    Można najpierw sprzedać mieszkanie, potem spłacić kredyt?
    Czy nie powinno być odwrotnie?

  • 26. Data: 2006-12-18 16:00:17
    Od: *ZBIG* <z...@o...pl>

    Dnia Mon, 18 Dec 2006 14:28:43 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Nie ma takiej zasady.

    Równie dobrze można powiedzieć że niema żadnych zasad. ;)

    > Ryzyko kursowe ponosimy zawsze,

    Powiedz to eksporterom.

    > Nie, akcje to zupelnie inny poziom ryzyka.

    No fakt. Kupując akcje nie można zbankrutować, a biorąc kredyt w CHF tak.

    > Na tej zasadzie mozna powiedziec, ze nic nigdy nie wiadomo.

    Można też powiedzieć że wszystko wiadomo, ale jaka jest prawda?

    > Tylko dla klientow, ktorzy chca przewalutowac, a dla innych
    > nie?

    A dlaczego dla innych nie?

  • 27. Data: 2006-12-18 16:02:08
    Od: "szele" <s...@o...pl>

> [...]
    > znaczy że przewalutowanie jest bezpłatne. Rzeczywisty koszt
    > przewalutowania w ogólności równy jest bowiem różnicy ceny kupna waluty
    > źródłowej i ceny sprzedaży waluty docelowej, pomnożonemj przez wartość
    > podlegającego przewalutowaniu kapitału kredytu. W praktyce są to koszty
    > rzędu kilku tysięcy złotych na jednym przewalutowaniu. Oczywiście tego
    > na pierwszy rzut oka nie widać, bo wliczone jest to w kwotę
    > pozostających rat do spłaty.
    >
    >A gdzie napisałem, że jest to nieszkodliwe - mój błąd , że nie napisałem
    "w najgorszym wypadku"?! To co napisałeś powyżej - nie odkryłeś Ameryki.
    Każdy kredyt walutowy jest tak przeliczany i na to nie ma rady - tak więc
    przewalutowanie i tak będzie zawsze wyglądało następująco : saldo w CHF x
    kurs sprzedaży CHF w PLN. Idąc Twoim tokiem rozumowania, po co brać kredyt
    walutowy, przecież zawsze "będziemy w plecy" na spreadzie. A że są banki,
    kóre nie pobierają przy przewalutowaniu "lichwy" tym lepiej dla Nas -
    klientów. Co do "gdy trend się odwróci" nie miałem na myśli małych wahań
    kursowych CHF tylko przypadek, gdy stwierdzi się, że kurs CHF "poszybował"
    mocno do góry i trzyma się na wysokim poziomie przez kilka ładnych miesięcy
    (rata w PLN jest mniejsza niż w CHF). Też mam kredyt w CHF i uważam, że
    przewalutowanie to "najgorzy wypadek" - myślę, że nie będę nigdy tego robił
    (ale jak pisałem, zawsze można tego dokonać).
    Pzdr.
    Szele.
    s...@g...pl

  • 28. Data: 2006-12-18 17:21:45
    Od: "Nuworysz" <S...@o...pl>

    > Można najpierw sprzedać mieszkanie, potem spłacić kredyt?
    > Czy nie powinno być odwrotnie?

    kupujący mieszkanie może w pierwszej kolejnosci zaspokoić roszczenia banku,
    a resztę dać Arturowi, kwastia odpowiedniej wzmianki w umowie notarialnej.

    pozdr

  • 29. Data: 2006-12-18 19:05:56
    Od: "Miller Artur" <a...@n...com>

    Użytkownik "Nuworysz" <S...@o...pl> napisał w wiadomości

    > kupujący mieszkanie może w pierwszej kolejnosci zaspokoić roszczenia
    > banku, a resztę dać Arturowi, kwastia odpowiedniej wzmianki w umowie
    > notarialnej.

    i tak to się właśnie odbywa w takich przypadkach. dziękuję ;-)

    @

  • 30. Data: 2006-12-19 15:43:47
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    *ZBIG* <z...@o...pl> writes:

> [...]
    >
    > No fakt. Kupując akcje nie można zbankrutować, a biorąc kredyt w CHF tak.

    > Można też powiedzieć że wszystko wiadomo, ale jaka jest prawda?

    Mogles zacytowac tylko koncowa kropke, byloby dokladnie tak samo wiadomo
    o co chodzi, i co na ten temat sam chcesz napisac.

    > A dlaczego dla innych nie?

    Jesli ceny kredytow zlotowkowych pojda w gore dla wszystkich, to nie
    rozumiem na czym straca frankowcy.
    Chyba ze chodzilo o cos przeciwnego, wtedy moze tak.
    --
    Krzysztof Halasa