  • 1. Data: 2009-02-17 09:55:13
    Temat: [OT?] Religia i bogactwo
    Od: "ian" <ian88700@_REMOVE_yahoo.com>

    Spojrzałem na temat giełdy/bogactwa z punktu widzenia religii,
    a konkretnie Starego i Nowego Testamentu.

    wg NT ubóstwo jest cnotą i jest to Ewangelia miłości -
    mamy miłować bliźniego swego (nawet nieprzyjaciół swoich).

    wg ST bogactwo jest cnotą, a prawem wobec bliźniego jest prawo Talionu:
    "oko za oko, ząb za ząb".

    czy to może mieć wpływ na nasze zachowania ?
    czy ktoś z forumowiczów odczuwał tego typu rozterki?

    pzdr
    ian

  • 2. Data: 2009-02-17 10:28:51
    Temat: Re: [OT?] Religia i bogactwo
    Od: "Robert Wicik" <r...@n...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "ian" <ian88700@_REMOVE_yahoo.com> napisał w wiadomości
> [...]
    > "oko za oko, ząb za ząb".
    >
    > czy to może mieć wpływ na nasze zachowania ?
    > czy ktoś z forumowiczów odczuwał tego typu rozterki?

    Strasznie wybiórczo cytujesz Biblię. Nie ma tam tak, że czarne jest czarne,
    a białe jest białe.
    http://online.biblia.pl/index.php

  • 3. Data: 2009-02-17 10:54:38
    Od: "ian" <ian88700@_REMOVE_yahoo.com>

    "Robert Wicik" <r...@n...poczta.onet.pl> wrote in message
    > Użytkownik "ian" <ian88700@_REMOVE_yahoo.com> napisał w wiadomości

    > Strasznie wybiórczo cytujesz Biblię. Nie ma tam tak, że czarne jest
    > czarne, a białe jest białe.
    > http://online.biblia.pl/index.php

    w ogole nie cytuję Biblii - odnoszę się do przesłania w pewnych obszarach,
    tak jak to odbieram - nie jest to narzucenie "jedynie słusznego poglądu",
    a raczej postawienie pytań.

    Podziel się swoimi spostrzeżeniami, przemyśleniami,
    czy to w ogole ma dla Ciebie znaczenie.

    pzdr
    ian

  • 4. Data: 2009-02-17 12:11:01
    Od: "skippy" <m...@o...the.moon>

    Garnek dla mojego dzieciaka jest ważniejszy od wszystkiego innego.

  • 5. Data: 2009-02-17 12:49:10
    Od: "DJ" <d...@p...onet.pl>

    > "Garnek dla mojego dzieciaka jest ważniejszy od wszystkiego innego."
    - powiedzial morderca zabijajac przechodnia i zabierajac mu potrfel ;)

    Pozdrawiam

    Darek

  • 6. Data: 2009-02-17 12:55:29
    Od: "DJ" <d...@p...onet.pl>

> [...]
    > "oko za oko, ząb za ząb".
    >
    > czy to może mieć wpływ na nasze zachowania ?
    > czy ktoś z forumowiczów odczuwał tego typu rozterki?

    Zyjemy w czasach, gdzie liczy sie tylko kasa. A jezeli gra na gieldzie jest
    prawnie zalegalizowana to juz zupelnie nikt nie ma rozterek. I nikogo nie
    obchodzi to, ze zarabiajac na kontraktach czy FX zabiera te pieniadze komus
    innemu. Z drugiej strony kazdy kto sie bierze za gre zdaje sobie, a
    przynajmniej powinien zdawac sobie sprawe z ryzyka.
    Mysle, ze ludzi stajacych przed problemem moralnym w tej grze jest ulamek
    procenta. Jednak wiem, ze zdarzaja sie tacy ludzie. I sadze, ze dobrym
    pomyslem jest przeznaczenie czesci zarobionych pieniedzy na cele
    charytatywne.

    Pozdrawiam

    Darek

  • 7. Data: 2009-02-17 13:04:34
    Od: sorden <s...@w...pl>

    DJ wrote:

> [...]
    > procenta. Jednak wiem, ze zdarzaja sie tacy ludzie. I sadze, ze dobrym
    > pomyslem jest przeznaczenie czesci zarobionych pieniedzy na cele

    Coz za "lewackie" wypociny. Zawsze masz dwie strony transakcji. Sprzedajac
    dolary a zlotowki zabierasz komus dolary, on zabiera Tobie zlotowki.
    Sprzdajac komus buty zabierasz mu pieniadze, on zabiera Tobie buty.
    To niemoralne. Zakazac handlu!

    --
    in

  • 8. Data: 2009-02-17 13:14:53
    Od: "ian" <ian88700@_REMOVE_yahoo.com>

    "skippy" <m...@o...the.moon> wrote in message

    > Garnek dla mojego dzieciaka jest ważniejszy od wszystkiego innego.

    Rozumiem, mówisz o zaspokojeniu podstawowej potrzeby "głodu i chłodu".

    Mnie chodzi jednak o inny aspekt - nie egzystencji, ale bogactwa.

    Zapewne większość słyszała przypowieść z NT o wielbłądzie i uchu igielnym,
    o gromadzeniu dóbr, o służeniu dwóm panom.

    Interesuje mnie, czy ktoś w ogóle zawraca sobie tym głowę?
    (pytam, bo prowdopodobnie ponad 90% rodaków deklaruje, że są wierzącymi)

    Czy raczej uznaje się, za ST że bogactwo jest cnotą i celem życia
    niezależnie od tego jakimi sposobamii zdobyte i jakie skutki powoduje?

    ian

    PS.
    Zdarza się, ze pojawiają się u mnie agitujący różnych wyznań,
    cytują ST i NT, a gdy pytam jak można równocześnie żyć
    wg zasad do których odniosłem się w pierwszym poscie,
    nikt nie potrafił mi sensownie odpowiedzieć.

  • 9. Data: 2009-02-17 13:19:10
    Od: "DJ" <d...@p...onet.pl>

> [...]
    > dolary a zlotowki zabierasz komus dolary, on zabiera Tobie zlotowki.
    > Sprzdajac komus buty zabierasz mu pieniadze, on zabiera Tobie buty.

    Mylisz handel ze spekulacja. Poza tym handel handlowi nierowny. Napisales o
    handlu butami. Jesli transakcja jest uczciwa tzn. buty sa porzadne i wygodne
    to obie strony transakcji sa zadowolone. Jedna strona zyskala pieniadze, a
    druga buty. W przypadku gry na gieldzie strona, ktora traci pieniadze w
    zamian nie zyskuje nic i raczej nie jest z tego zadowolona.

    Pozdrawiam

    Darek

  • 10. Data: 2009-02-17 13:24:58
    Od: Rick <r...@o...pl>

> [...]
    > wg zasad do których odniosłem się w pierwszym poscie,
    > nikt nie potrafił mi sensownie odpowiedzieć.

    Pewnie jest to już OT, ale na jakiej podstawie stawiasz tezę, że należy żyć zarówno
    wg zasad ST, jak i NT ? Wg mojego zrozumienia, NT jest odpowiedzią na niedoskonałość
    ludzi, ktorzy nie potrafili sprostać wymogom ST.

    --
    Rick <a...@a...pl>