  • 51. Data: 2009-09-28 07:34:51
    Temat: Re: Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Robert Kois wrote:
    > I nadal pytam po co komu te dane. Sam rachunek pozwala bankowi
    > jednoznacznie zidentyfikować odpbiorcę. Wy chcecie by bank odpowiadał za
    > błędy nadawcy, ciekawe czemu nadawca sam ma za nie nie odpowiadać.

    Odpowiedzialność ta IMHO jednak wynika z KC.

    Nie wkładałem w to zbyt wiele pracy, ale znalazłem jeszcze jeden wyrok
    SN w którym inni sędziowie doszli do podobnych wniosków (wyrok SN z
    19.3.2004 r., IV CK 158/03).

    Tak więc wyrok o którym wspominałem poprzednio nie wydaje się być jakimś
    "wypadkiem przy pracy" tylko raczej świadczy o w miarę jednolitym
    orzecznictwie (o ile na podstawie dwóch wyroków można wyciągać
    jakiekolwiek wnioski).

    Tak jak wspominałem podchodzę do sprawy pragmatycznie i moim celem jest
    odzyskanie środków wyłudzonych przez oszusta.

    Ponieważ na gruncie obowiązującego prawa mam szansę zrobić to na dwa
    sposoby (na drodze powództwa adhezyjnego w procesie karnym oraz w
    procesie cywilnym przeciwko bankowi), obie drogi nie wykluczają się
    wzajemnie oraz koszty w jednym i w drugim przypadku są dla mnie
    akceptowalne to po prostu potraktuję to jako nowe doświadczenie i jednak
    złożę reklamację.

    Bank, którego sprawa dotyczy przegrał proces w analogicznej sprawie tak
    więc liczę też trochę na zdolność uczenia się pionów prawnych w bankach.

    Jeśli reklamacja zostanie odrzucona, to wtedy będę się zastanawiał co
    dalej z tym zrobić.

    Piotrek

  • 52. Data: 2009-09-28 07:59:14
    Od: Robert Kois <k...@h...pl>

    Dnia Mon, 28 Sep 2009 09:34:51 +0200, Piotrek napisał(a):

    > Odpowiedzialność ta IMHO jednak wynika z KC.

    No niestety wynika.

    > Tak jak wspominałem podchodzę do sprawy pragmatycznie i moim celem jest
    > odzyskanie środków wyłudzonych przez oszusta.

    Ale Ty chcesz je odzyskać od banku co moim zdaniem jest mało uczciwe,
    rozumiem twoje podejście ale go nie popieram. Bank według KC i PB jest
    współodpowiedzialny, ale patrząc z czysto ludzkiego punktu widzenia to Ty w
    majestacie prawa chcesz wciągnąć pieniądze od banku zwalając na niego całą
    odpowiedzialność za sytuację i problem z odzyskaniem pieniędzy od oszusta,
    który naciągnął ciebie. Bank może i zawinił ale ty zawiniłeś bardziej. Jak
    znam, życie to sprawa potrwa tyle czasu, że przy n-tej rozprawie będziesz
    sobie pluł w brodę na pomysł sądzenia się z bankiem.

    --
    Kojer

  • 53. Data: 2009-09-28 08:06:14
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Robert Kois wrote:

> [...]
    > znam, życie to sprawa potrwa tyle czasu, że przy n-tej rozprawie będziesz
    > sobie pluł w brodę na pomysł sądzenia się z bankiem.

    Ale my to o bankach a nie o moralności (złośliwość zamierzona) :-P

    Poza tym zauważ, że wobu przypadkach sądy uznawały, że zlecający przelew
    w 50% przyczynił się do szkody, co z grubsza rzecz biorąc podąża za
    potocznie rozumianą uczciwością, cokolwiek miałaby ona oznaczać.

    Piotrek

  • 54. Data: 2009-09-28 08:12:02
    Od: Robert Kois <k...@h...pl>

    Dnia Mon, 28 Sep 2009 10:06:14 +0200, Piotrek napisał(a):

    > Ale my to o bankach a nie o moralności (złośliwość zamierzona) :-P

    Ależ wiem, dlatego napisałem "rozumiem twoje podejście ale go nie
    popieram". O ile oczywiście nie jesteś w 100% winny. Możesz przybliżyć
    okoliczności oszustwa?

    --
    Kojer

  • 55. Data: 2009-09-28 08:45:06
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Robert Kois wrote:

    > Ależ wiem, dlatego napisałem "rozumiem twoje podejście ale go nie
    > popieram". O ile oczywiście nie jesteś w 100% winny. Możesz przybliżyć
    > okoliczności oszustwa?

    Po wybudowaniu sobie całkiem przyzwoitej "legendy" oszust przyjął
    płatność za towar i zniknął.

    Wykorzystał przy tym około 14 dniowy deklarowany okres oczekiwania na
    przesyłkę i w tym czasie naciął całkiem sporo osób.

    To tak w największym skrócie.

    Piotrek

  • 56. Data: 2009-09-28 09:06:15
    Od: Robert Kois <k...@h...pl>

    Dnia Mon, 28 Sep 2009 10:45:06 +0200, Piotrek napisał(a):

> [...]
    > Wykorzystał przy tym około 14 dniowy deklarowany okres oczekiwania na
    > przesyłkę i w tym czasie naciął całkiem sporo osób.

    I dlatego wolę w sieci płacić kartą jeśli tylko się da, nawet jak sobie
    życzą te 2% więcej. Droższe zakupy na allegro to raczej tylko z odbiorem
    osobistym, albo z "Płacę z allegro" też kartą.
    --
    Kojer

  • 57. Data: 2009-09-28 09:18:11
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Robert Kois wrote:
    > I dlatego wolę w sieci płacić kartą jeśli tylko się da,

    Tyle tylko, że transakcje MOTO możesz reklamować (legalnie), o ile ich
    nie wykonałeś.

    Jeśli jednak je wykonałeś i ktoś Cie naciął to w sumie sytuacja jest
    podobna. No chyba, że Twoja karta ma jakieś ubezpieczenie.

    O ile dobrze pamiętam to była jakiś czas temu sytuacja w którą był
    zamieszany sklep internetowy, który po wybudowaniu "legendy" przyjął
    płatności i się zwinął.

    Tak więc tak naprawdę to sposób postępowania generalnie powinien zależeć
    od stopnia akceptowalnego ryzyka.

    Piotrek

  • 58. Data: 2009-09-28 09:30:50
    Od: Robert Kois <k...@h...pl>

    Dnia Mon, 28 Sep 2009 11:18:11 +0200, Piotrek napisał(a):

> [...]
    > Jeśli jednak je wykonałeś i ktoś Cie naciął to w sumie sytuacja jest
    > podobna. No chyba, że Twoja karta ma jakieś ubezpieczenie.

    Nie tylko, patrz: "chargeback". Ja na szczęście jeszcze nie musiałem z tego
    korzystać ale przy padających liniach lotniczych to działało.
    http://blog.bzwbk.pl/2009/07/chargeback-czyli-wyzszo
    sc-karty-nad-przelewem-i-gotowka/
    http://www.kartyonline.net/arty.php?id=144

    > O ile dobrze pamiętam to była jakiś czas temu sytuacja w którą był
    > zamieszany sklep internetowy, który po wybudowaniu "legendy" przyjął
    > płatności i się zwinął.

    Tam oidp kart nie przyjmowali, tylko przelewy. To był nieźle zorganizowany
    przekręt, nawet reklamy telewizyjne chyba mieli.

    > Tak więc tak naprawdę to sposób postępowania generalnie powinien zależeć
    > od stopnia akceptowalnego ryzyka.

    Zgadza sie, dlatego za drobnicę na allegro płacę przelewem.

    --
    Kojer

  • 59. Data: 2009-09-28 09:39:58
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Robert Kois wrote:

    > Nie tylko, patrz: "chargeback". Ja na szczęście jeszcze nie musiałem z tego
    > korzystać ale przy padających liniach lotniczych to działało.
> [...]

    Faktycznie. Chociaż kart używam dużo to szczęśliwie nie miałem potrzeby
    odkręcania transakcji w takim kontekście.

    > Tam oidp kart nie przyjmowali, tylko przelewy. To był nieźle zorganizowany
    > przekręt, nawet reklamy telewizyjne chyba mieli.

    Może być, nie analizowałem tego przypadku.

    > Zgadza sie, dlatego za drobnicę na allegro płacę przelewem.

    Ja też płaciłem za drobnicę, chociaż dla niektórych to mogą być spore
    kwoty. Tak więc wielkiego stresu nie mam.

    Piotrek