  • 21. Data: 2010-01-03 13:52:35
    Temat: Re: Pocztowy i nowa TOiP
    Od: Josh01 <j...@g...com>

    On 3 Sty, 14:17, krzysztofsf <k...@o...pl> wrote:

    > Juz Valdi ci poslal linka do struktury akcjonariatu pocztowego.

    I o tym już wcześniej pisałem - dla mnie jest to sposób na
    wydrenowanie spółki zależnej z kapitału.

    Z całym szacunkiem, ale to Ty napisałeś:
    "Sadze, ze sporo klientow nie bylo w stanie , robiac zakupy glownie
    np. w Biedronce, zrealizowac 500 zlotowego zwolnienia z oplat."
    Ja odpisałem: "...jeśli można tam płacić kartą..."
    Więc czytam grupę, ale od razu nie dowalam komuś i nie łapię za słówka
    przy odpisywaniu. :]

    Wydaje mi się, że dość jasno napisałem o co chodzi w tej dyskusji -
    niedorzeczne zapisy w nowej TOiP, które wytworzą dodatkowe koszty dla
    banku co nie ma nic wspólnego z rentownością, o promowaniu obrotu
    bezgotówkowego nie wspominając.

    Co do 500 zł miesięcznych wydatków: nie samym chlebem żyje emeryt, a
    zwłaszcza małżeństwo emerytów. Niestety czasem ponad 30% z 500zł
    miesięcznie tacy emeryci zostawiają w aptece (jak nie więcej) - a w
    większości aptek kartą można płacić.
    Poza tym osoby o dochodach poniżej np. 800 zł miesięcznie raczej nie
    korzystają i nie będą korzystać z produktów pod nazwą karta płatnicza
    (nawet jeśli mają konto w banku), jak sam napisałeś po opłaceniu
    rachunków za media i mieszkanie, nie zostanie im wiele, a zatem
    posiadanie rachunku bankowego nigdy nie miało dla nich sensu.

  • 22. Data: 2010-01-03 14:53:07
    Od: krzysztofsf <k...@o...pl>

    Josh01 pisze:

    > I o tym już wcześniej pisałem - dla mnie jest to sposób na
    > wydrenowanie spółki zależnej z kapitału.

    Nie do konca.
    Jest to rowniez metoda na ustawienie takich stawek za obsluge rachunkow,
    zeby wychodzilo taniej niz oplata za wyplate z bankowmatu firmy obcej -
    naprzyklad.

> [...]
    > Ja odpisałem: "...jeśli można tam płacić kartą..."
    > Więc czytam grupę, ale od razu nie dowalam komuś i nie łapię za słówka

    Wybacz, ale kupno w Biedronce jest jednoznaczne z platnoscia gotowka.
    Nie sadzilem, ze musze wyjasnic dodatkowo, dlaczego ktos kupujacy
    glownie w Biedronce, nie jest w stanie zrealizowac limitu platnosci
    bezgotowkowych.

> [...]
    > niedorzeczne zapisy w nowej TOiP, które wytworzą dodatkowe koszty dla
    > banku co nie ma nic wspólnego z rentownością, o promowaniu obrotu

    Wszystko jest twoim gdybaniem.
    Nie jestes w stanie przytoczyc statystyk korzystania z tych produktow w
    Pocztowym, ani kosztow obslugi transakcji w obcym bankomacie i w banku
    pocztowym. Nie wiesz nawet, czy w pocztowym obsluga jest oplacana
    ryczaltowo, czy od pojedynczej transakcji lub od wartosci wszystkich
    transakcji.
    W dodatku uporczywie popierasz archaiczna forme transakcji
    bezgotowkowych, dokonywanych karta debetowa, a nie kredytowa.

> [...]
    > zwłaszcza małżeństwo emerytów. Niestety czasem ponad 30% z 500zł
    > miesięcznie tacy emeryci zostawiają w aptece (jak nie więcej) - a w

    A jak to sie ma do zwolnienia z oplat, ktorego dalej by nie wyrobili
    tymi transakcjami? Ja pisze wyraznie o niewyrabianiu limitow na
    zwolnienie z oplat. Mozliwe, ze w Nestor wystarczalo mniej niz 500 zl -
    ja akurat przymierzam sie do konta standard bez karty, na wplatomat,
    dlatego nie pamietam limitu zwalniajacego od oplaty w Nestor.

> [...]
    > rachunków za media i mieszkanie, nie zostanie im wiele, a zatem
    > posiadanie rachunku bankowego nigdy nie miało dla nich sensu.

    Nie rozumiem. Dlaczego niekorzystanie z karty platniczej ma uniemozliwic
    korzystanie z rachunku bankowego? Osobiscie przy kilku posiadanych
    aktywnych kontach, na ktorych mam obroty, korzystam z karty platniczej
    tylko do jednego z nich.

  • 23. Data: 2010-01-03 15:08:11
    Od: "Valdi" <V...@v...pl>

    "krzysztofsf" news:hhqb0q$bgf$2@news.onet.pl

    > Wybacz, ale kupno w Biedronce jest jednoznaczne z platnoscia gotowka.

    Może dla Ciebie jest jednoznaczne :) Ja dopiero o tym fakcie dowiedziałem
    się z jakieś dwa lata temu i do teraz zdarza mi się zapomnieć o braku
    możliwości zapłaty plastikiem za zakupy :)

    > Nie sadzilem, ze musze wyjasnic dodatkowo, dlaczego ktos kupujacy
    > glownie w Biedronce, nie jest w stanie zrealizowac limitu platnosci
    > bezgotowkowych.

    Jak byś przyglądnął się ogólnej konstrukcji swojego posta to byś wiedział
    skąd moje "czepialstwo". :) Pokuszę się nawet o stwierdzenie, że przejąłem
    twój styl pismiennictwa - to swoistego rodzaju połączenie
    domysłu/powątpiewania z nutką cynizmu :D

    > W dodatku uporczywie popierasz archaiczna forme transakcji
    > bezgotowkowych, dokonywanych karta debetowa, a nie kredytowa.

    Z całym szacunkiem ale teraz prz...ałeś z grubej rury :O
    Na czym polega ten "archaizm" karty debetowej względem "nowoczesności" KK?

  • 24. Data: 2010-01-03 20:37:59
    Od: krzysztofsf <k...@o...pl>

    Valdi pisze:
> [...]
    > się z jakieś dwa lata temu i do teraz zdarza mi się zapomnieć o braku
    > możliwości zapłaty plastikiem za zakupy :)

    Jest jednoznaczne i z przyczyn doswiadczen osobistych i z powodu lektury
    grupy, dla niekupujacych tam.
    Jesli ktos placi glownie bezgotowkowo, blyskawicznie wpisuje Biedronke
    na swoja "czarna liste".

> [...]
    > twój styl pismiennictwa - to swoistego rodzaju połączenie
    > domysłu/powątpiewania z nutką cynizmu :D

    Przykro mi, nie jestem semantykiem.

    > Z całym szacunkiem ale teraz prz...ałeś z grubej rury :O
    > Na czym polega ten "archaizm" karty debetowej względem "nowoczesności" KK?

    Zacznij korzystac. Zobaczysz.

  • 25. Data: 2010-01-03 23:28:27
    Od: Michal_Ko <m...@n...org>

    krzysztofsf pisze:

    > Zacznij korzystac. Zobaczysz.

    Że tutaj wtrące swoje 0,03 PLN...

    1. Za: http://www.krzyzowki.info/archaiczno%C5%9B%C4%87

    Krzyżówkowe definicje hasła archaiczność:

    1. [Historia] przestarzałośc, zacofanie
    2. [Historia] starodawność
    3. [Ubrania i Moda] staromodność
    4. nienowoczesność , anachroniczność
    5. zachowawczość , ortodoksyjność
    6. konserwatywność , niewspółczesność
    7. tradycjonalizm , skostniałość , skostnienie
    8. zgrzybiałość , wsteczność
    9. wstecznictwo , obskurantyzm , tradycyjność

    Wiem, że źróło nie najlepsze, ale to słowo naprawdę do kart debetowych
    nie pasuje w ogóle :) Archaicznymi możnaby w Polsce, od biedy, nazwać
    czeki. Karta debetowa jest nowoczesnym środkiem płatnicznym- a swoją
    drogą, KK powstały wcześniej niż debetówki :)

    2. Jak długo korzystasz z KK? Bo na tej grupie są ludzie, którzy już
    zdążyli przerobić ze 2 talie KK aby ostatecznie wrócić do debetówek. KK
    nie jest dla każdego- powody są jasne i oczywiste. Statystyki tego ilu
    użytkowników się zadłuża permanentnie, ilu ponosi opłatę roczną, ilu w
    ogóle nie wie do czego KK służy itp. Poza tym banki uporczywie namawiają
    do korzystania z KK kusząc programami lojalnościowymi, rabatowymi,
    cashback-iem, ubezpieczeniami i innymi cudami. Nie bez przyczyny- o ile
    mi wiadomo, nie są to instytucje charytatywne.
    Odpowiedz mi na pytanie: DLACZEGO w ramach KK można uzyskać tyle bonusów
    a do debetówek praktycznie (poza bardzo nielicznymi wyjątkami) nie?

    Odpowiedź jest prosta: KK wydaje się więcej, _prawie_ zawsze... może
    grupowi "wyjadacze wisienek" i twardziele są w stanie na KK _naprawdę_
    zyskać, ale to jest promil wszystkich użytkowników. Na całą resztę- co
    potwierdzają statystyki w sposób bardzo dobitny- działa magia
    przyznanego limitu, grace-period, idealna płynność (limity dużo wyższe
    od zarobków) i dodatkowe "korzyści" w postaci punktów, cashbacku itd. I
    spłacanie całości wyciągów nie ma wiele do rzeczy- i tak wydajesz więcej
    bo tak działa ludzka psychika. :) Ja się już o tym przekonałem, a byłem
    wieloletnim zwolennikiem płatności KK, rzecz jasna super świadomym,
    spłacającym całość i cieszącym się z GP... ;)

    --
    Michał

  • 26. Data: 2010-01-03 23:56:48
    Od: krzysztofsf <k...@o...pl>

    Michal_Ko pisze:

    O "archaicznosci" napisalem prowokacyjnie ;) , poniewaz denerwuje mnie
    wrecz fanatyzm osob propagujacych za wszelka cene platnosci bezgotowkowe
    w kontekscie gotowkowych jako swoistego zacofania.

    Wychodze im naprzeciw z KK, jako wyzsza forma :))

    Zreszta, jesli ktos juz korzysta z KK, to przymusowe korzystanie z
    dodatkowej debetowki jest dla niego utrudnieniem - musi pamietac o
    transakcjach, zeby nie stracic tych kilku zlotych. Jak dotad tylko BPH
    stosuje w przypadku korzystania ze swoich KK przeniesienie obowiazkowego
    limitu transakcji debetowka na KK.

    Wyzsze wydatki KK maja rowniez odniesienie do wydatkow debetowka z konta
    z limitem debetowym - jesli ktos nie ma dyscypliny wydatkowej, to
    predzej czy pozniej "zje" przyznany kredyt odnawialny i bedzie na
    minusie - tak filozofia transakcji bezgotowkowych.

    Odnosnie "wyzszosci" KK , moge ci dac tylko jeden konkretny, istotny
    przyklad - nieudana transakcja blokuje ci w jej przypadku dostepny limit
    kredytowy. Mozesz, do czasu wyjasnienia sprawy korzystac z innych KK
    (jesli masz zapas :) ), lub siegnac do srodkow z konta. Blokada
    transakcji debetowka, zamraza ci twoja wlasna zywa gotowke, co czasem
    moze byc bardzo przykre, jesli jest to wieksza kwota lub byla to
    koncowka posiadanych zasobow, czy dostepnego debetu.

  • 27. Data: 2010-01-04 08:09:13
    Od: Michal_Ko <m...@n...org>

    krzysztofsf pisze:
> [...]
    > wrecz fanatyzm osob propagujacych za wszelka cene platnosci bezgotowkowe
    > w kontekscie gotowkowych jako swoistego zacofania.

    Płatności bezgotówkowe są po prostu wygodniejsze i bezpieczniejsze, w
    większości przypadków przynajmniej :)

    > Wychodze im naprzeciw z KK, jako wyzsza forma :))

    Pozornie wyższa :) Co, na dobrą sprawę, jest wyższego w wydawaniu limitu
    i spłacaniu go co miesiąc w całości w/s do wydawania tych samych
    pieniędzy z własnego konta?

    > Zreszta, jesli ktos juz korzysta z KK, to przymusowe korzystanie z
    > dodatkowej debetowki jest dla niego utrudnieniem - musi pamietac o
    > transakcjach, zeby nie stracic tych kilku zlotych.

    No to jest zupełnie inna kwestia- ale wybór korzystania z KK zamiast z
    debetówki to- dla większości ludzi- igranie z ogniem. Rzecz jasna nie
    dla śmietanki pbb :D

> [...]
    > predzej czy pozniej "zje" przyznany kredyt odnawialny i bedzie na
    > minusie - tak filozofia transakcji bezgotowkowych.

    Chyba, że ktoś z limitów odnawialnych nie korzysta (jak ja)- bo to już
    jest totalnie głupi pomysł (bo każdy dzień korzystania oznacza odsetki)
    jak na codzienne wydatki. Sprawa jest prosta- TRZEBA mieć odpowiednio
    duże oszczędności i wtedy swój ROR traktować jak niby kartę kredytową,
    tyle, że SAM określasz jaki jest jej obecny limit i wydajesz SWOJE
    pieniądze, których zbyt duży ubytek- boli. ;)

    > Odnosnie "wyzszosci" KK , moge ci dac tylko jeden konkretny, istotny
    > przyklad - nieudana transakcja blokuje ci w jej przypadku dostepny limit
    > kredytowy.

    Tak, to jest prawda. Nieudana transakcja lub transakcja która w
    założeniu ma blokować wyższe kwoty- wtedy można zamiast limitu bankowego
    korzystać z własnych oszczędności, jak napisałem wyżej, lub mieć po
    prostu KK w zanadrzu na takie sytuacje.

    Blokady zwykłych transakcji schodzą zwykle do 7 dni- nie jest to jakoś
    strasznie długo.

    > transakcji debetowka, zamraza ci twoja wlasna zywa gotowke, co czasem
    > moze byc bardzo przykre, jesli jest to wieksza kwota lub byla to
    > koncowka posiadanych zasobow, czy dostepnego debetu.

    KK tymbardziej- wg mnie- to bardzo poważne niebezpieczeństwo dla osób,
    które całe swoje "zasoby" trzymają na ROR i mają ich na tyle niewiele,
    że byle nieudana transakcja to być albo nie być... Ale to moje poglądy-
    oczywiście każdy ma prawo i może korzystać z KK jak chce. W USA mamy
    tego efekt. Nota bene- nie wiem czy słyszałeś, że 2009 rok był
    pierwszym, gdzie w USA wykonano więcej transakcji kartami debetowymi
    (sic!) niż kredytowymi? Wygląda na to, że przyparci do muru amerykanie
    przecierają oczy. I z czasem MOŻE wyjdą na prostą a KK zacznie służyć
    tym, którzy umieją/mogą z niej korzystać tak, jak należy.

    --
    Michał

  • 28. Data: 2010-01-04 08:24:58
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    On 4 Sty, 09:09, Michal_Ko <m...@n...org> wrote:

> [...]
    >
    > Pozornie wyższa :) Co, na dobrą sprawę, jest wyższego w wydawaniu limitu
    > i spłacaniu go co miesiąc w całości w/s do wydawania tych samych

    Platnosci za pomoca karty debetowej przypietej do konta sa w chwili
    obecnej niewygodne i szczerze mowiac, po prostu upierdliwe.
    Wiekszosc ROR jest obecnie nieoprocentowana (Za wyjatkiem Aliora i
    Eurobanku) i albo rezygnujemy z oprocentowania i trzymamy tam
    pieniadze, albo rezerwujemy nieduza kwote pod zakupy i uzupelniamy na
    biezaco w miare wydawania (upierdliwe, a czesto trudne jesli konto
    oszczednosciowe jest z limitem przelewow).

> [...]
    > tyle, że SAM określasz jaki jest jej obecny limit i wydajesz SWOJE
    > pieniądze, których zbyt duży ubytek- boli. ;)

    I robisz bankowi prezent w postaci nieoprocentowania tych srodkow.

> [...]
    > prostu KK w zanadrzu na takie sytuacje.
    >
    > Blokady zwykłych transakcji schodzą zwykle do 7 dni- nie jest to jakoś

    Ta...Zwlaszcza, jesli srodki masz na lokacie terminowej i musisz ja
    zerwac, zeby dokonac terminowych platnosci - na przyklad.
    No i po co KK z ktorej nie korzystasz, a placisz za posiadanie?

    > KK tymbardziej- wg mnie- to bardzo poważne niebezpieczeństwo dla osób,
    > które całe swoje "zasoby" trzymają na ROR i mają ich na tyle niewiele,
    > że byle nieudana transakcja to być albo nie być...

    wspomnialem o trzymaniu gotowki na lokacie termonowej, lub na KO z
    wykorzystanym limitem bezplatnych przelewow itp

> [...]
    > przecierają oczy. I z czasem MOŻE wyjdą na prostą a KK zacznie służyć
    > tym, którzy umieją/mogą z niej korzystać tak, jak należy.

    pozabierali im karty po prostu :))
    Widzailem na yotoube filmy na temat - amerykanie kompletnie nie zdaja
    sobie sprawy (przecietni) z funkcjonowania KK, a w dodatku banki tam
    byly bardzo niefrasobliwe i w miejsce zablokowanej KK konkurencja
    przysylala swoja, nie wnikajac w przyczyny blokady.

  • 29. Data: 2010-01-04 08:51:31
    Od: "k...@g...pl" <k...@g...pl>

    Porzucając temat wyższość KK nad kartami debetowymi vs. wyższość karty
    debetowej nad KK wracam do pierwotnego nurtu dyskusji, a mianowicie
    nowa TOIP Banku Pocztowego.
    Przestrzegam przed zakładką "płatności" w Pocztowym24. Wszelcy
    zdefiniowani odbiorcy i wykonane przelewy z rachunku oszczędnościowego
    kończą się naliczeniem opłaty 10 PLN. Wczoraj wieczorem mało nie
    spadłem z obrotowego, jak zobaczyłem wykonany przelew z datą
    dzisiejszą i pobraną prowizją w wysokości 10 PLN. Zaznaczam, że był to
    pierwszy przelew w tym miesiącu z tego rachunku. W tytule widnieje:
    opłata za st. zlec. Jak rozumiem, za stałe zlecenie.
    Zadzwonię dziś po południu do Bydgoszczy, ciekawe co mi powiedzą. W
    mięczyszasie sprawdziłem, czy rzeczywiście może jakieś stałe zlecenie
    się utworzyło, ale nie, nie przypominam sobie, żebym wpisywał zakres
    czasowy obowiązywania takiej płatności. Doszedłem do wniosku, że mają
    tak ustawiony system, że wszelkie operacje wykonywane z tej zakładki
    płatności obciążone są prowizją. Dam znać co wskórałem na infolinii.

  • 30. Data: 2010-01-04 23:05:51
    Od: Michal_Ko <m...@n...org>

    krzysztofsf pisze:

    > Platnosci za pomoca karty debetowej przypietej do konta sa w chwili
    > obecnej niewygodne

    Zdefiniuj "wygodę" bo dla mnie to tyle, co fizyczna wygoda braku
    konieczności chodzenia do bankomatu i posiadania dużej ilości gotówki.
    Pieniądze na bieżące wydatki są na ROR.

    > i szczerze mowiac, po prostu upierdliwe.

    Upierdliwe to tak naprawdę jest pilnowanie wyciągów, logowanie się do
    innych systemów transakcyjnych i comiesięczne ustalanie przelewu. Nie
    wspominając o tym, jak bardzo upierdliwie jest, jak o tym zapomnisz :)
    KK powoduje konieczność wykonania nadmiarowych operacji, bo w przypadku
    debetowej jest:
    ROR -> Płatność kartą -> Rachunek sprzedawcy
    A kredytowej:
    ROR -> Rachunek karty -> Płatność -> Rachunek sprzedawcy.

    > Wiekszosc ROR jest obecnie nieoprocentowana (Za wyjatkiem Aliora i
    > Eurobanku) i albo rezygnujemy z oprocentowania i trzymamy tam
    > pieniadze,

    Kolego, ale ile tego "oprocentowania"??? Ile miesięcznie wydajesz (nie
    pisz- po prostu przemyśl)?
    Pisałem, że KK dla zwykłego śmiertelnika z podwójną średnią krajową (nie
    mówiąc o tych, co zarabiają mniej!) więcej potencjalnej szkody niż
    pożytku. No, bo jak ktoś wydaje KK 10 000zł / miesiąc to faktycznie gra
    zaczyna być warta świeczki, ale przy wydatkach na poziomie 1000-2000zł
    miesięcznie, obecne oprocentowanie kont oszczędnościowych daje żałosne
    kwoty. Które prawdopodobnie zaoszczędzisz nie ulegając magii limitu, GP
    i innych wspomnianych rzeczy - za to doskonale wiedząc iloma środkami
    dysponujesz i rozsądnie nimi gospodarując.

    > albo rezerwujemy nieduza kwote pod zakupy i uzupelniamy na
    > biezaco w miare wydawania (upierdliwe, a czesto trudne jesli konto
    > oszczednosciowe jest z limitem przelewow).

    A jak wygląda rutyna korzystania z KK? Wiem doskonale, bo parę lat
    korzystałem. Ułudą jest to "oszczędzanie" na kontach oszczędnościowych-
    po prostu termin spłaty zgrywasz z wynagrodzeniem i spłacasz na bieżąco.
    Jesteś po prostu "jeden miesiąc w przód". To samo osiągniesz,
    oszczędzając regularnie pewne kwoty. Możemy wykonać symulację, jeśli
    chcesz.

    > I robisz bankowi prezent w postaci nieoprocentowania tych srodkow.

    Zastanów się- bo chyba nie odpisałeś na tamte pytania- z jakiego powodu
    bank Tobie chce "robić prezent" w postaci cashback, punktów, promocji
    itd. ? Komu się to opłaca? I dlaczego?

    Poza tym co do oprocentowania sprawa jest jasna- KK daje tylko ułudę
    oprocentowania środków, bo korzystając z niej regularnie, do
    porównywalnych codziennych zakupów, jesteś "do przodu" o jeden miesiąc a
    nowe pieniądze i tak i tak musisz wydać, albo na bieżące wydatki albo na
    spłatę karty. Oprocentowanie i GP zaczyna grać rolę przy duuużych
    wydatkach. Regularnych.

    > Ta...Zwlaszcza, jesli srodki masz na lokacie terminowej i musisz ja
    > zerwac, zeby dokonac terminowych platnosci - na przyklad.

    No ale mam na koncie oszczędnościowym + odpowiednią nadwyżkę na ROR.

    > No i po co KK z ktorej nie korzystasz, a placisz za posiadanie?

    No to w tej chwili nie mam żadnej KK bo funkcjonalność debetowych jest
    identyczna. Nie pożyczam samochodów na tyle często, żeby miało to dla
    mnie jakiekolwiek praktyczne znaczenie.

    > pozabierali im karty po prostu :))

    Z jakiego powodu?

    > Widzailem na yotoube filmy na temat - amerykanie kompletnie nie zdaja
    > sobie sprawy (przecietni) z funkcjonowania KK,

    A Polacy? Bo około 75% nie spłaca całości zadłużenia na KK. A wiemy, że
    to jest forma najdroższego kredytu. KAŻDY zdaje sobie sprawę z
    funkcjonowania KK, bo prostu przyznany limit działa na wyobraźnię i ją
    wyłącza. Bo w głębi rozumu nie ma ludzi na tyle skretyniałych, żeby
    wierzyli że bank da im pieniądze za darmo.
    Dlatego, na dobrą sprawę, wszystkie a zwłaszcza "odnawialne"
    konsumpcyjne produkty kredytowe (nawet KK z 0% w GP) to jest igranie z
    ogniem. Ale... nic nie mam do użytkowników tego czy innego kredytu. Po
    prostu w świetle tego, czym jest tak naprawdę KK nieuczciwie jest
    nazywać ją "nowoczesną" a debetówki "archaiczną". :) Od tego wyszliśmy.

    A już całkowicie a propos historii kart i archaiczności- KK jest
    koronnym przykładem archaiczności, bo okres rozliczeniowy i okres
    bezodsetkowy powstały wtedy kiedy powstały (lata 50-60)... z
    konieczności technicznej. Nie było wtedy możliwości rozliczania
    transakcji elektronicznie, na bieżąco, trzeba było je zebrać, wysłać
    zestawienie do klienta i otrzymać zapłatę. Wszystko papierkowo- stąd GP,
    który musiał trwać.

    Karta debetowa, która realnie w czasie rzeczywistym daje dostęp do
    środków na rachunku jest znacznie nowocześniejszym instrumentem i mogła
    się upowszechnić wraz z upowszechnieniem elektroniki w obsłudze transakcji.

    --
    Michał