  • Data: 2004-09-22 10:06:41
    Temat: Re: Abonament RTV
    Od: Catbert <virtual_banana_spam@spam_wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 9/22/2004 10:34 AM, yayco wrote:

    > Zdarzyło się to jak raz 2004-09-22 10:24, kiedy Adam Płaszczyca

    > Przykro mi, ale nie masz racji. Uznanie niezgodności aktu normatywnego z
    > konstytucją przez Trybunał Konstytucyjny, nie czyni tego aktu nieważnym
    > natychmiast (gdyby tak było to od jakiegoś czasu nie byłoby w Polsce
    > *żadnej* służby zdrowia). Dopiero brak konwalidacji (wydania aktu
    > normatywnego zgodnego z konstytucją) w terminie określonym przez
    > Trybunał (termin taki został wyznaczony) deroguje (czyni nieważnym)
    > tenże akt.

    Założenie, że akt "ważny" pojawi się w terminie jest czysto hipotetyczne
    - w razie czego pojawi się akt, który zadziała wstecz - skoro mogą
    obowiązywać akty prawne niezgodne z prawem (kostytucją) to dlaczego z
    pragmatycznych względów (jak w przypadku płacenia abonamentu) nie
    pozwolić sobie na luksus dopuszczenia działania prawa w przód w tył i na
    boki?

    Przy takim podejściu trudno się dziwić, że posłowie potrafią powiedzieć,
    że coś jest zgodne z prawem, lecz niezgodne z konstytucją.

    "Abonament" to kolejny akt prawny, który pomimo sprzeczności z prawem
    obowiązuje jako instrukcja do stosowania, bo byłby "bałagan".

    Może pójdziemy dalej i ministrowie będą wywieszać instrukcje do
    stosowania na drzwiach swych gabinetów - co z tego, że nieprawne?
    Przecież "jakoś" musi być?

    Załóżmy, że abonamentu nie trzeba płacić i co więcej - należy zwrócić
    dotychczas zapłacony? No i co takiego by się stało? Zaprzestano by
    nadawania programów i wyłaczono nadajniki, zakończono by realizację
    "misji" i co dalej? Armageddon?

    Jest ksh, jest ustawa o rachunkowości, są ustawy podatkowe, jest kodeks
    pracy - przychodzi prezes, zwołuje władze spółki i ogłaszają upadłość.
    Co z tego, że zrobią coś niezgodnie z prawem? A co za problem? Zbierze
    się Trybunał i zawyrokuje, że tak, niezgodnie z prawem, ale do czasu
    nowej ustawy, będzie jak jest, bo jakoś musi być, bo byłby bałagan etc.
    W rezerwie jest jeszcze interes społeczny, par. "22" (nadużywanie prawa
    podmiotowego), pomroczność jasna, stan wyższej konieczności, immunitet,
    błąd, instancyjność, przedawnienie, unia itd.

    Może jako załącznik do ustaw dodawać "W pustyni i w puszczy"?

    Pzdr: Catbert