    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Awaria w ALIOR BANK
    <62d9817f$0$551$65785112@news.neostrada.pl>
    <m...@i...localdomain>
    <62daa1a7$0$559$65785112@news.neostrada.pl>
    <m...@i...localdomain>
    <d...@g...com>
    <m...@i...localdomain>
    <a...@g...com>
    <m...@i...localdomain>
    <b...@g...com>
    <m...@i...localdomain>
    <b...@g...com>
    Date: Wed, 27 Jul 2022 23:24:32 +0200

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:

    > Ogólnie uważam wymuszanie autoryzacji na siłę za głupotę.
    > No, ew. jestem skłonny uznać, że to cena za wygodę, np. bezpinowego pikacza - sam
    dużo
    > nie płacę, a konieczność wpisania PIN mnie wkurza - więc co dopiero jak ktoś płaci
    o wiele więcej
    > (ale może jest spokojniejszy ;)
    > To może było tak, że te kredytówki nie działały z pikacza, ale
    > działały offline z chipa?

    Mogło tak być. Oczywiście KD też tak mogły działać. Także PIN offline
    itd.

    Przecież jeśli ktoś dostaje miesiąc w miesiąc pensję na konto, to można
    mu ustawić na tej jego KD, żeby do wysokości np. pensji dawało robić
    zakupy bez wnikania. Najwyżej na chwilę w debet wpadnie, i co z tego?
    Z tym że to oczywiście za trudne.

    BTW kiedyś KD normalnie działały offline (do jakiejś tam kwoty
    pojedynczych zakupów), i nie miały chipa. Musiały mieć wypukłe literki
    i/lub (ale to raczej szło w parze) odpowiedni service code.

    Z drugiej strony, teraz jak ktoś zgubi kartę, zastrzega, i karta może
    służyć do skrobania szyb, bo praktycznie za nic się nią nie zapłaci
    (no, może w samolocie).
    Zresztą banki nawet nie zastrzegają kart tak jak kiedyś, tylko po prostu
    blokują autoryzacje i ew. automatycznie chargebackują.

    > Najgorsze jest, że nie dowiesz się od banku, czy karta ma w ogóle możliwość
    autoryzacji
    > offline - a dowiedzieć się możesz (nieprzyjemnie) np. na pokładzie samolotu (to są
    już te samoloty
    > z "internetem"?) - hmm, chyba że może terminale do samolotu mają jakieś specjalne
    własności
    > i karta, która nie pójdzie offline w "zwykłym" sklepie, ma szansę
    > pójść w samolocie?

    Jasne, kwestia konfiguracji terminala oraz odpowiedzialności.
    Samoloty (i np. promy) miewają to ostatnie nieco inaczej zorganizowane.

    > Bo raczej scenariusz kradzenia kart i kupowania różności w samolocie byłby
    obciążony
    > sporymi kosztami...

    I ryzykiem może. Poza tym transakcje w samolocie nie są bez limitu. No
    i takie zakupy chyba trudno spieniężyć(?).

    > Czemu debetówki mc nie działały, a kredytówki mc działały?

    Inne ustawienia. Kiedyś był to service code zapisany na pasku
    magnetycznym (oraz sama wypukłość), teraz wszystko siedzi w scalaku.
    No i terminale mogą mieć swoją bazę BINów z zasadami obsługi (albo
    używać takiej online).

    > Bo jaka to różnica - KK czy KD z kredytem odnawialnym? Tylko historyczna.

    No np. GP to jest pewna różnica. Ale faktycznie, wielkiej różnicy nie ma.
    --
    Krzysztof Hałasa