    From: " Adam Moreń" <a...@W...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: BIK szaleje
    Date: Sat, 14 Feb 2004 15:35:29 +0000 (UTC)

    Glenn <g...@b...pl> napisał(a):

    > Masz prawo do kredytu? Czyli kredytodawca ma OBOWIĄZEK udzielenia Ci
    > kredytu? A niby z jakiej racji?

    Bo kredyt to taka sama usługa jak inne. Bank pożycza pieniądze, zabezpiecza
    spłatę, bierze za to pieniądze. Kredyt to nie sakrament. Jeśli odmawia to
    chciałoby się, żeby miał dobry powód. Żeby zasady były oparte na dobrych
    kryteriach. Są dwie strony tej relacji bank-klient, a nie jedna bank i
    nikt(czyli klient).

    > Informacja o kredytobiorcach działa w cywilizowanych krajach. To u nas
    > jest to nowość. Na dodatek powiem Ci, że osoba od której chcesz pożyczyć
    > w ogóle nie ma obowiązku Ci się tłumaczyć dlaczego nie chce udzielić Ci
    > pożyczki. Nawet jeżeli kieruje się kryterium typu "wygląda mi na
    > nieuczciwego".

    Ja wiem, że tak jest i że może być jeszcze bardziej. I sądzę, że skutek jest
    taki, że pewne grupy ludzi zaczną być przez to dyskryminowane z powodów, które
    oderwą się od pierwotnych intencji (czyli informacji o kredytobiorcach).
    Obawiam się, że będą to np. ludzie, którzy nie ze swojej winy znaleźli się w
    trudnym położeniu. A ten mechanizm tylko ich pogrąża. To jesteś biedny - weź
    kredyt (na jedzenie, na szkołe, mieszkanie itp.), skasujemy Cię za to słono, a
    na dodatek uzbieramy informację na Twój temat, a poźniej jeszcze zapłacisz nam
    za to, że mamy na Ciebie haka....