eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiBank odpowiada za sprawdzenie zgodności nr konta i danych właścicielaRe: Bank odpowiada za sprawdzenie zgodnosci nr konta i danych wlasciciela
  • Data: 2008-12-24 15:24:25
    Temat: Re: Bank odpowiada za sprawdzenie zgodnosci nr konta i danych wlasciciela
    Od: "MK" <m...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Olgierd" <n...@r...org> wrote in message
    news:pan.2008.12.24.14.35.41@rudak.org...

    > Nie chce mi się czytać tamtych przepisów, ale sądzę, że jak świat światem
    > przelew bankowy jest przelewem bankowym, zaś takie sprawy jak NRB, IBAN,
    > dłuższy czy krótszy numer rachunku to tylko technikalia.

    No to sprawdzmy co takie rozliczenia regulowalo ;)

    Publikator: Dz.U.1983.70.313
    Rodzaj aktu: Rozporządzenie
    Data uchwalenia: 1983-12-20
    Tytuł aktu: Stosowanie przez jednostki gospodarki uspołecznionej formy
    bezgotówkowej w rozliczeniach z posiadaczami rachunków
    oszczędnościowo-rozliczeniowych.

    § 1. Jednostki gospodarki uspołecznionej są obowiązane przelewać na rachunki
    oszczędnościowo-rozliczeniowe osób fizycznych, zespołów rolników
    indywidualnych lub spółek prawa cywilnego wykonujących produkcję rolniczą,
    prowadzone w Narodowym Banku Polskim - powszechnych kasach oszczędności lub
    w bankach spółdzielczych, stosownie do pisemnych dyspozycji ich posiadaczy,
    całość lub część należności z tytułu wynagrodzeń, emerytur, rent, dostaw,
    robót, usług, skupu produktów rolnych i innych należności.

    Osoby fizyczne mogly wystawiac tylko czeki.

    § 3. Jednostki gospodarki uspołecznionej są obowiązane przyjmować od osób
    fizycznych, zespołów rolników indywidualnych oraz spółek prawa cywilnego
    wykonujących produkcję rolniczą zapłatę czekami z rachunków
    oszczędnościowo-rozliczeniowych, prowadzonych przez Narodowy Bank Polski -
    powszechne kasy oszczędności i przez banki spółdzielcze, za towary i usługi,
    z tytułu zobowiązań podatkowych, opłat celnych oraz innych należności.

    § 4. Czek nie może być wystawiony na kwotę niższą niż 100 zł ani też wyższą
    od ceny towaru, usługi lub kwoty regulowanej należności.

    Publikator: M.P.1985.30.207
    Rodzaj aktu: Zarządzenie
    Data uchwalenia: 1985-09-16
    Tytuł aktu: Szczegółowe zasady rozliczeń pieniężnych jednostek
    gospodarki uspołecznionej.

    4. 1. Polecenie przelewu stanowi udzieloną bankowi dyspozycję dłużnika
    obciążenia jego rachunku określoną kwotą i uznania tą kwotą rachunku
    wierzyciela.

    2. Bank może odmówić przyjęcia polecenia przelewu nie znajdującego pokrycia
    w środkach na rachunku dłużnika, którego stan finansowy uniemożliwia
    terminowe wywiązywanie się z zobowiązań.

    3. Bank obciąża rachunek dłużnika najpóźniej w następnym dniu roboczym po
    przyjęciu polecenia przelewu, jeżeli stan środków na to pozwala.

    4. Jeżeli w ciągu miesiąca od dnia przyjęcia przez bank polecenia przelewu
    nie nastąpi, wskutek braku środków, obciążenie rachunku dłużnika, bank
    zwraca dłużnikowi polecenie przelewu.

    Dziwne, ze nie regulacji ustawowych tak waznych rzeczach jak przelew...
    nieprawdaz? Ciekawym doswiadczeniem byloby sprawdzic kto w ogole mogl miec
    rachunek bankowy (prawdziwy, a nie ksiazeczke oszczednosciowa do ktorej
    wpisywalo sie wplaty i wyplaty)...

    > Zresztą nawet wówczas działały 2 albo 3 banki komercyjne (nie wiem jaki
    > był status BGŻ, więc zostawiam sobie pokaźny, 50-proc. margines).

    Komercyjne mowisz... bardzo ciekawe... no, ale to tylko kwestia definicji...

    MK