  • Data: 2009-09-09 21:26:03
    Temat: Re: Bankomaty Euronetu w oddziałach Aliora a sprawa grecka
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

    > Może i pójdę do kina. :) Nie oznacza to, że mam prawo do uczynienia
    > czegoś i (w związku z tym, że mam to praw) pójdę. Oznacza przypuszczenie:
    [...]

    Zły przykład - adekwatny byłby "Może i pójdzie do kina.". Zdanie "Może i
    pójdę do kina." jest jednoznaczne znaczeniowo - nie ma tu czego
    rozpatrywać. :-)

    > Ale słowo 'może' ma zbyt wiele znaczeń.
    [...]

    Rozpisałeś się i nie neguję, że masz rację, jednak nie napisałeś niczego
    sprzecznego z moją tezą. Ba, bawet na końcu przyznałeś mi rację:

    > Może :) wypowiedź
    > straci na ortograficznej dokładności (bo istotnie taki przecinek stawiamy
    > na przykład tam, gdzie mamy konstrukcję 'i jedno, i drugie', ale zyska
    > na tym jednoznaczność Twojej wypowiedzi. :)
    >
    > A ponieważ ortograficznie będzie to taka sobie poprawność, więc
    > napisałem znamienne IMO. :)

    Czyli zgadzamy się, że zapis z przecinkiem nie jest *interpunkcyjnie*
    (nie ortograficznie) poprawny. :-)

    A w skrócie to jest tak: Zdanie "Może i powinien" możemy potraktować
    jako współrzędnie złożone (dwa orzeczenia trzeciej osoby czasu
    teraźniejszego) - i w takim wypadku nie ma przecinka. Możemy je także
    potraktować jako zdanie proste (czyli z jednym orzeczeniem i partykułą
    przypuszczającą) - i w takim wypadku również nie ma przecinka.

    Oczywiście zgadam się też, że dodanie przecinka jednoznacznie wykluczy
    tą drugą możliwość, choć faktycznie nie jest formalnie poprawne. Żeby
    było poprawnie, należałoby rozdzielić zdania składowe: "Może. I
    powinien." :-)

    --
    MiCHA