    From: Marcin Cenkier <m...@p...fm>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Bankowosc Internetowa - sposob zapisu klucza
    Date: Sat, 25 May 2002 22:41:38 +0200

    Vizvary II Istvan wrote:
    > Jestem tego pewien. Aplikacje mogą rezerwować kartę w róznych
    > trybach. Tryb wielodostepu jest standardowo stosowane, lecz
    > poszczególne operacje będą dokonane jako transakcje, więc jedne
    > aplikacje nie moga przerywać ciag operacji traktowanych jako jedna
    > transakcja. Ale to się dzieje na poziomie serwisu obsługi kart OS.

    Oki. Odrobiłem zadanie domowe - do karty można _także_ się połączyć
    kodowanym kanałem transmisyjnym w trybie exclusive. Wtedy jedyne
    zagrożenie to podsłuch PIN codu, ale z tym się nie da walczyć inaczej
    jak poprzez PINpad na samej karcie. (Są już może takie?)

    > Jest kilka kart JAVA. Produkują je Schlumbeger, Setec, Gem+ itd.. Ja
    > korzystam z Cyberfelex 32k(wedle specyfikacji Sun JavaCard 2.1.2
    > zgodne z OpenPlatform VISA) z dodatkowym układem zblizeniowym w
    technologii
    > Mifare do kontroli wejscia-wyjścia (traktowane przez Schlumberger
    > jako karty korporacyjne). Zdaje się mamy takie karty w ofercie...

    Ja byłbym bardzo zainteresowany, jeśli się zgodzisz to omówiłbym tę
    sprawę mailem na priva.

    > Jeśli chcesz coś sobie robić i tanio, to w OTO Lublin maja trochę kart
    > kryptograficznych z systemem Windows for SmartCard. Aplikacje sie
    > pisze w VisualBasicu. Bardzo miłe karty, mimo durnego środowiska.

    Durnego.... no właśnie. Interesuje mnie tylko i wyłącznie SC w
    technologii Java (tj. OpenPlatform).

    > Powinno byc .... zgadza się. A ja sobie obliczyłem, że wobec braku
    > jakiejkolwiek sygnalizacji w czytnikach uzywanych przez Prezydenta
    > RP w chwili podpisania ustawy o podpisie cyfrowym za pomoca karty
    > :-)) mogł niechcąc ułaskawić około 500 przestepców.

    No nie, czyli ta karta była w trybie wielodostępu? :)

    > System powinnien być bezpieczny z definicji, a poki brak definicji -
    > powinnien sygnalizować, gdy coś korzysta z karty. Pozniej (jak bedzie
    > definicja) tez nie zaszkodzi.

    Z tym, że to użyteczne to się zgodzę, bardziej interesujące jest to, że
    wg ustawy:

    "1. Bezpieczne urządzenie służące do składania podpisu elektronicznego
    powinna co najmniej:
    [...]
    4) zapewniać łatwe rozpoznawanie istotnych dla bezpieczeństwa zmian w
    urządzeniu do składania podpisu lub poświadczenia elektronicznego."

    A więc jeśli Prezydent używał użądzenia bez takich ficzerów, to dawał
    bardzo zły przykład :)))

    > Konkurencja (Sun) proponuje cala kryptografie wyrzucic poza PC do
    > samodzielnego urzadzenia z klawiatura, z wyswietlaczem. No i wymienna
    > kartą. Zajmuje sie tym konsorcjum STIP i oczywiście urzadzenie
    > wykonuje zdalnie ładowane stiplety.

    To jest rozsądne rozwiązanie. Tylko już widzę urządzenie, które
    wyświetla zajmującą ładne kilkanaście kilobajtów nowelizację ustawy o
    podpisie elektronicznym i Prezydenta, który na cieklokrystalicznym
    ekraniku 3x4cm ją przegląda i pracowicie wciska mikroskopijne klawisze
    przewijania tekstu.... Spodziewam się więc że takie terminale będą tylko
    używane w środowisku niepewnym, jeśli w ogóle.

    Chyba jednak rozwój pójdzie w kierunku rozwijania aplikacji, gdzie
    dokumenty przedstawiane do podpisu użytkownik będzie miał dostarczane do
    swojego prywatnego komputera i tam w zaciszu i z wykorzystaniem
    wszelkich środków ostrożności będzie podpisywał dokument. I raczej
    standardem będzie _nie_ wkładanie karty w każdy nadażający się czytnik -
    bo w gruncie rzeczy każdy może być troszkę "usprawniony", przez
    nieuczciwych kontrahentów.

    --
    Greetings, -- mailto:m...@p...fm --
    Marcin Cenkier "Let's assume that there's only one truth."