  • Data: 2002-05-26 16:27:47
    Temat: smart cards i takie tam [było: Bankowo
    Od: Marcin Cenkier <m...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

    Vizvary II Istvan wrote:
> [...]
    [...]
    > Opieranie bezpieczeństwa na tym raczej bedzie zawodne (trojan po
    > zakończeniu operacji dokonanej w trybie wyłacznym i zwolnieniu
    > karty przez aplikacje) tez sobie zarezerwuje kartę w trybie
    > dowolnym.

    W jaki to niby sposób? Abstrachuję od podsluchiwania klawiatury (bo tego
    sie nie da na razie uniknać) - podczas ustanowienia bezpiecznego i
    wyłącznego kanału komunikacyjnego z kartą, mamy do czynienia z sytuacją
    jak w przypadku https - nie jest możliwe śledzenie komunikacji gdzieś
    pomiędzy aplikacją a kartą ani nie jest możliwe "wskoczenie" pomiędzy
    transakcjami i wykonanie jakiegoś evil code'u.

    > Dalej może sobie wykonywać dowolne operacje niskopoziomowe czy tez
    > działać przez CAPI . Możesz teraz zaproponować z kolei, by kartę
    > włozyć wtedy gdy aplikacja rząda, aplikacja rezerwuje i nigdy nie
    > zwalnia aż do wyjecia, byłoby to przyporzadkowanie karty do
    > pojedynczych aplikacji i istotne ograniczenie funkcjonalnosci.

    Po zakończeniu operacji na karcie można zamknąć kanał komunikacyjny.
    Podejrzewam, że można tak skonfigurować kartę, żeby była dostępna
    _tylko_ w trybie exclusive. _Przy_założeniu_że_trojan_nie_zna_PINu,
    karta jest bezpieczna.

    > Chetnie. Generalnie cały ten wątek jest zbyt technologiczny i
    > należałoby prznieść w dużej mierze na priv.

    Myślisz? Ja tych informacji szukałem jak głupi w archiowach grup
    dyskusyjnych i dość mizerne były tego rezultaty (ale nie żadne), i tak
    sobie myślę, że mimo że obecnie nikt pewnie poza nami nie czyta tego
    wątku (może jednak się mylę?), to może się to komuś kiedyś w przyszłości
    przydać... A jako, że nie ma grupy pl.technologia.kartychipowe, to może
    ta grupa jest tak samo dobra jak każda inna? Proponuję follow up to
    pl.comp.security, zgodzisz się? Na razie robie crosspost.

    A swoją drogą, zauważyłem, że boom zainteresowanie technologią JavaCard
    był jakieś 2 lata temu - czy ta technologia czasami nie wymiera? A może
    po prostu już nie jest reklamowana, bo toczy się już własnym pędem
    (efekt domina)?

    Z tego co obserwowałem na różnych witrynach internetowych producentów
    kart i czytników, to JavaCard jest nadal supportowana. Tylko nie mogę do
    końca dojść jak się ma JavaCard do OpenFramework. Czy to jest to samo?

    > Jak juz wczesniej wspomniałem wielodostep nie jest warunkiem ataku.
    > Ja tu raczej wceluję w brak jakiejkolwiek sygnalizacji tego, że na
    > kacie cos się dzieje.

    Przy moich powyższych założeniach chyba jednak wielodostęp jest
    niezbędną dziurą, przy rodzaju ataku, jaki opisywałeś. Z tego co wiem
    bezpieczny kanał komunikacyjny jest możliwy do ustanowienia, są do tego
    odpowiednie api.

    > Co miał biedny robić, jeśli na rynku jest tylko jeden taki czytnik.
    > Fałszywa skromność konstruktora nie pozwala mi wspomnieć kto to
    > produkuje :-))

    rotfl

    > A ja podejrzewam, że pomysł STIP opracowany był pierwotnie dla
    > POSów, tylko z przyczyn praktycznych został zaadaptowany dla PCtów (
    > wobec klęski JAVA-station jako alternatywny standard stacji
    > roboczej. Pozwoli to bowiem zlikwidować przewagę technologiczną MS z
    > oczywistą szkodą dla przeważającej większościuzytkowników, i nie
    > tylko tych z systemem Windows w PC)

    Poczytam sobie o tej technlologii, zanim cos więcej powiem :)

    > Tu jest kilka waznych informacji. Dla mnie na przykład jest
    > naturalne, że po tym, że powiedzmy wynegojujemy kontrakt, to
    > wymieniamy z partnerem tylko uścisk dłoni. Podpis cyfrowy każdy
    > składa we wałsnej siedzibie z własnymi narzedziami. A sprawa
    > bynajmniej nie jest dla każdego oczywista. (patrz wymienianie się
    > przez dwóch prezydentów KARTAMI !!!! po podpisaniu w miejscu publicznym
    > jakiegoś tam aktu).

    Hę? To ma niby być gest _zamiast_ wymieniania się teczkami?!?

    > Generalnie zaś zmiania to warunki, w jakim naprzykład karcie
    > przyjdzie działać. Co zaś do "bezpiecznego urzadzenia" zwróc uwagę,
    > że sama ustawa bardzo mało mówi i o urzadzeniu i o innych sprawach
    > wiązanych z bezpiecznym wykonywaniem podpisu, raczej jest to "Ustawa
    > o urzedach certyfkacji".

    Z tego co wiem, wynika to z dyrektywy UE, żeby ustawy o handlu
    elektronicznym i pokrewnych, były technologicznie obojętne.

    > Przepisy wykonawcze dopiero mają niektóre
    > sprawy sprecyzować. Na razie na to wygląda (sądząc po wykładzie p.
    > Popisa na Enigmie), że polskie przepisy (tak jak zresztą ine na świecie)
    > traktują komputer osobisty jako środowisko w założeniach bezpieczne.

    Poza tym wszelkiego rodzaju czytniki będą musiały dostać jakiś
    certyfikat z UOP'u stwierdzający zdatność urządzenia do wykorzystania
    przy bezpiecznym podpisie. Tak więc może się zdarzyć zapewne, że
    wtykając swoją kartę do czytnika przy swoim komputerze będę łamał prawo
    :( (bo przez ustawę będę zobligowany do dbania o to, żeby podpisywać
    bezpiecznie i tylko to, co zamierzam).

    > Co jest zresztą logiczne, acz nieprawdziwe. Gorzej, że na tej samej
    > konferencji okazało sie, że są rozbieżne zdania w środowisku co
    > nalezy rozumieć pod takimi pojęciami jak "dokument elektroniczny"
    > (bo to nie to samo jak wszelkie dane elektroniczne, ale wobec tego
    > CO to jest ?) albo co oznacza słowo "weyfikowany" w tym zdaniu KC, w
    > którym zrówna się co do skutków prawnych podpis elektroniczny i
    > odreczny. Jakby nie mozna było zapytac tych, co to zdanie wpisali
    > :-))

    Ci kochani prawnicy... ogólnie myślę, że można by przyjąć dość szeroką
    definicję dokumentu - jako DANYCH (w odróżnieniu od PROGRAMU).

    --
    Greetings, -- mailto:m...@p...fm --
    Marcin Cenkier "Let's assume that there's only one truth."