    From: witek <w...@g...pl.spam.invalid>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Bezpieczenstwo eKarty -- dowolne operacje banku?
    Date: Sun, 08 May 2005 12:30:37 -0500

    Michal Jankowski wrote:

    > Natomiast w sytuacji, gdy karta do operacji wymaga onlajnowego posa, a
    > transakcja jest zatwierdzana pinem/czipem/whatever i zadnego kwitu z
    > podpisem i tak nie ma, nie widze przeciwwskazan do tego, zeby
    > onlajnowo odbywala sie nie blokada, tylko cala transakcja do konca. I
    > trudno, mozna sie zgodzic, ze nie w kazdym sklepie da sie taka karta
    > zaplacic - ale przeciez elektronami i tak sie nie da zaplacic w zelazku...

    Nie, bo nie zawsze transakcja składa się z jednego elementu.
    Autoryzacja karty odbywa się na początku transakcji, a obciążenie karty
    np. przy realizacji zamówienia.
    Tak jest np ze sklepami internetowymi, ktore autoryzują transakcję w
    momencie złożenia zamówienia, a obciążają kartę dopiero w momencie
    wysyłki towaru,
    tak samo jest z hotelami, które wysyłają autoryzację w momencie złożenia
    zamówienia, a obciążenie karty następuje w dniu przyjazdy do hotelu, a
    nawet czasami w dniu wyprowadzki, z czym też się spotkałem.

    Ma to swoje plusy, bo jeżeli zamówienie zostało złożone cudzą kartą a
    właściciel karty sprawdza stan karty od czasu do czasu to ma dużą szanse
    na zastopowanie transakcji zanim w ogóle do niej dojedzie.
    Ma to swoje plusy i nikt z tego nie zrezygnuje dla celów tego, że ktoś
    nie potrafi zapamiętać ile to kasy powinien trzymać na koncie, bo nie
    wie ile wydał kartą.
    Jak już jest tak fatalnie, to proponuję ołówek i kartę, a dla bardziej
    skomputeryzwanych excel, albo MS Money.
    Ja potrafię ci podać saldo mojego konta na dwa miesiące do przodu.