  • Data: 2012-07-12 15:10:07
    Temat: Re: Brac czy nie brać - hipoteczny w PEKAO SA
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:jtk2r0$jh8$3@news.icpnet.pl...

    > WIBOR nie ma żadnego wpływu na marżę, to 2 parametry, które składają się
    > na oprocentowanie kredytu

    Masz rację co do zasady - w umowie jest odsetki = marża + WIBOR. Ale jest
    tam też, że odsetki liczy się za faktyczną liczbę dni w danym miesiącu, a
    zakłada się, że rok ma 360 dni. Czyli faktycznie (w tym roku) odsetki
    przemnaża się przez 366/360. I właśnie o skutki takiego liczenia mi chodzi.
    Przykład:
    Marża 1%, WIBOR 5% - oprocentowanie kredytu wychodzi 6%.
    Ale faktyczne jest 6*366/360 = 6,1% - co do porównania z innymi bankami
    należy rozumieć jako marża 1,1% + WIBOR 5%.
    A gdyby WIBOR był 10% to dostaniemy 11% co odpowiada 11,18% - co w innym
    banku odpowiada marży 1,18% + WIBOR.
    Dla mnie to jest zależność _faktycznej_ marży od WIBORu.

    Przypuszczam, że większość klientów wybierając bank z marżą 1% a nie ten z
    marżą 1,1% spłaci cały kredyt (faktycznie płacąc 1,1%) i cały czas w
    przekonaniu, że wybrali lepszą ofertę. Marketingowo to jest chyba idealne
    rozwiązanie.
    P.G.