  • Data: 2009-02-16 21:00:24
    Temat: Re: CHFPLN 2
    Od: filip lach <f...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Mithos pisze:

    > IMO bez szans.
    >
    > Jak to dobrze nie mieć kredytów w walutach. Jak to dobrze nie mieć w
    > ogóle kredytów :)
    >
    > Znajomi z pracy, którzy mają kredyty walutowe już są mocno zestresowani
    > (niektórzy mają takie cuda w USD). Oczywiście przestrzegałem ich przed
    > tym i polecałem kredyt w PLN ale nikt mnie nie chciał słuchać. W to, że
    > będą codziennie sprawdzać kurs walut też nie chcieli wierzyć, a teraz
    > codziennie słyszę "CHF/USD znowu w górę".
    >
    > Przypomniało mi się jak bawiłem się w fundusze i kilka razy dziennie
> [...]
    Hmm,
    mam kredyt denominowany w CHF - początkowo było to 430.000 PLN, ostatnią
    ratę miałem 730CHF - po dzisiejszym kursie (3,26) to daje 2380 PLN.
    Gdybym miał kredyt w PLN oprocentowany w tej chwili na 6% to rata
    wyniosłaby 2578 PLN, a więc więcej. Dodatkowo w racie spłacanej obecnie
    kapitał stanowi zdecydowaną większość oddawanych bankowi pieniędzy.
    Gdyby to była rata w PLN to część kapitałowa stanowiłaby jedynie 20%
    przelewanych pieniędzy.
    Od przyszłego miesiąca mam obniżenie oprocentowania do 1,6% (marża na
    poziomie 0,9%) co dodatkowo obniży ratę wyrażaną w CHF dając dalsze
    bezbolesne pole dla wzrostu kursu CHF/PLN. A ta kalkulacja nie
    uwzględnia oszczędności osiąganych w poprzednich okresach. Kurs CHF
    sprawdzam w dniu zapadalności raty...
    Tak więc triumfalizm osób niespłacających kredytów walutowych jest
    odrobinę przesadzony.
    Natomiast nieustannie sprawdzającą się zasadą jest niezaciąganie
    kredytów do maksimum zdolności.