  • Data: 2009-02-16 21:19:26
    Temat: Re: CHFPLN 2
    Od: z/svc <z/svc@> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 16 Feb 2009 22:00:24 +0100, filip lach <f...@g...pl>
    wrote:

    >Hmm,
    >mam kredyt denominowany w CHF - początkowo było to 430.000 PLN, ostatnią
    >ratę miałem 730CHF - po dzisiejszym kursie (3,26) to daje 2380 PLN.
    >Gdybym miał kredyt w PLN oprocentowany w tej chwili na 6% to rata
    >wyniosłaby 2578 PLN, a więc więcej. Dodatkowo w racie spłacanej obecnie
    >kapitał stanowi zdecydowaną większość oddawanych bankowi pieniędzy.
    >Gdyby to była rata w PLN to część kapitałowa stanowiłaby jedynie 20%
    >przelewanych pieniędzy.
    >Od przyszłego miesiąca mam obniżenie oprocentowania do 1,6% (marża na
> [...]

    OK, zgadzam się z Tobą.
    Ale gwiazdka się skończy, jak bank skalkuluje sobie tak:
    - początkowo kredyt był wart 430.000 PLN.
    - dzisiaj kredyt jest wart... sam sobie policz, ilość CHF na kredycie
    razy kurs. Powiedzmy, że dzisiaj Twój kredyt jest wart 500.000 PLN
    - jeśli kredyt był brany na 100% wartości mieszkania, to kredyt jest
    wart 70.000 PLN więcej, niż mieszkanie
    - więc klient musi dopłacic 70.000 PLN, bo zabezpieczenie jest za
    niskie.

    Aha, nie uwzględniam spadku wartości mieszkania...

    Ludzie raty będą płacić. Przejebane to będzie jak pomimo tego faktu
    banki zaczną żądać spłat lub dodatkowych zabezpieczeń. Których będzie
    brak.

    Pawlak jedną rzecz powiedział słuszną: banki nie powinny mieć
    możliwości żądania spłaty lub żądania dodatkowych zabezpieczeń w
    sytuacji, kiedy kredytobiorca regularnie płaci swoje raty. A że
    wartość mieszkania się zmienia czy kredytu? Czas na kalkulowanie
    ryzyka był przy przyznawaniu kredytu. Bank też trochę ryzyka powinien
    brać na siebie.

    --
    z/svc