eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiCzy wszyscy wciskaja juz jedynie debetowki chipowe/zblizeniowe? › Re: Czy wszyscy wciskaja juz jedynie debetowki chipowe/zblizeniowe?
    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Czy wszyscy wciskaja juz jedynie debetowki chipowe/zblizeniowe?
    Date: Thu, 06 Sep 2012 23:19:07 +0200

    Daareek Allegro <d...@g...com> writes:

    > No tak, ale pytam tak ogolnie bo moze gdzies sie ostaly jeszcze tylko
    > magnetyczne? Z tym bezpieczenstwem to dla klienta zadna kozysc,
    > transakcje z podpisem moge sie jeszcze starac jakos podwazyc jak nie
    > jest moja ale z PINem to juz kicha. Jest PIN autoryzujacy transakcje
    > wg. systemu = brak mozliwosci reklamacji! Takze jak zwykle bank do
    > przodu, klient w plecy... :-S

    Problem w tym, że fraudy z PINem są dużo mniej prawdopodobne niż takie
    bez PINu. Dodatkowo w przypadku karty bez scalaka to bank (a więc
    klient) odpowiada za fraudy (pomijając ew. te bez obecności karty),
    w przypadku karty ze scalakiem jest tak tylko wtedy, gdy użyto scalaka
    (= w praktyce oryginalnej karty).

    Jesteś pewien że chcesz mieć na karcie fraudy i składać reklamacje
    (przypuszczalnie mało nieskuteczne, bo płacić za nie musiałby bank)?

    BTW dwa fragmenty:
    Art. 45. 1. Ciężar udowodnienia, że transakcja płatnicza była
    autoryzowana przez użytkownika lub że została wykonana prawidłowo,
    spoczywa na dostawcy tego użytkownika.
    2. Wykazanie przez dostawcę zarejestrowanego użycia instrumentu
    płatniczego nie jest wystarczające do udowodnienia, że transakcja
    płatnicza została przez użytkownika autoryzowana. Dostawca jest
    obowiązany udowodnić inne okoliczności wskazujące na autoryzację
    transakcji płatniczej przez płatnika albo okoliczności wskazujące na
    fakt, że płatnik umyślnie doprowadził do nieautoryzowanej transakcji
    płatniczej, albo umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa dopuścił się
    naruszenia co najmniej jednego z obowiązków, o których mowa w art. 42.
    --
    Krzysztof Halasa