    From: Dawid Andrzej Rutkowski <d...@w...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Dostałem nową kartę
    Date: Mon, 6 May 2024 22:23:40 +0200

    On Wed, 24 Apr 2024, Krzysztof Halasa wrote:

    > To to akurat jest bliżej 50%, i to nie uwzględniając różnic w kosztach.
    > Aczkolwiek istnieją wyznawcy.

    Wyznawcy krótej strony mocy?

    Ja jakoś zawsze AMD kupowałem, od 386DX 40MHz (no to to jeszcze tata
    wybierał, hmm, tak się zastanawiam, jakiej firmy mieliśmy do tego 387),
    chyba jedynie pentium 166MHz MMX od intela miałem.
    Teraz to już nie widzę różnicy, bo i od dawna nie kupuję.
    Ale że AMD dobiło do 50% to jestem zdziwiony.
    Tylko jak to 50% liczone?
    W dolarach wydanych na kupowane procesory?
    W sprzedawanych bogomipsach?
    Czy może w sztukach?

    Off top oczywiście, ale to jak zwykle.
    Inna sprawa, że ARM mocno się w to wbił.
    Nie za bardzo śledzę, ale skoro Apple poszło w ARM, i to własny,
    to jednak może być to coś lepszego niż x86/x64, choć oczywiście zawsze
    zależy, co się optymalizuje.

    A jeszcze inna sprawa, że cieszę się niesamowicie, że dożyłem czasów, że
    już żaden buracki producent oprogramowania nie powie: "za wolny procesor".
    Echhh, nie zapomnę takiego jednego buraka od tzw. "raks-sql" - że do
    działania programu księgowego połączenie komputera z programem klienckiem
    do serwera bazy danych "MUSI być po gigabit-ethernecie, inaczej będzie
    wolno". No ale było minęło.
    I z jednej strony mogę mieć mój stary probook 6475b (dobre jest to, że
    kupując używkę udało się załatwić 8GB RAM), a z drugiej syn dostał
    teraz laptopa za 2,5k na którym wszystk działa.
    Hmmm, możliwe, że mój pierwszy 386 w 1993 też coś koło tego kosztował,
    oczywiście przed denominacją - oraz inflacją.
    Ten obecny jest z tysiąc razy szybszy (w MHz to z 500, ale jeszcze
    potoki, rdzenie itp.), ma 4 tysiące razy większą pamięć i 5 tysięcy
    razy większy dysk, no i nieporównywalny monitor.

    Ale ma niestety też win 11 i musiałem się nauczyć, jak się minecrafta
    instaluje - a sądziłem, że umiem w komputery... ;>