    From: a...@t...pl (Bartek)
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Hipoteczny - czy nadal warto zaciągać w CHF?
    Date: 12 Feb 2006 12:52:50 +0100

    > A dlaczego nie? :)
    > 2/3 kredytow jest w walutach obcych teraz brane.
    > Pamietaj, ze jak cos wybuchnie, to i kredyty w PLJ poleca do gory. Jesli
    > chcesz byc bezpieczny 100% - po prostu nie nalezy ich brac ;)

    Ja mam wrazenie, ze ta histeria jest sponsorowana przez banki, ktore z
    powodu braku dostepu do taniej bazy depozytowej w CHF lub innych przyczyn
    maja w ofercie jedynie kredyty w PLN, wiec ograniczaja sobie rynek do 1/3
    mozliwego.

    Te ostatnie naciski na nadzor bankowy, te kasandryczne niemal zapowiedzi
    tragedii, ktore mogą dotknac kredytobiorców zadluzonych w CHF i EUR ew.w
    USD, to wg mnie element walki rynkowej i niewiele wiecej.

    Tak naprawde, jesli PLN poleci na leb na szyje z jakichs przyczyn, powiedzmy
    politycznych, to ciezko uwierzyc ze taki WIBOR pozostanie bez zmian wobec
    tych samych czynników, ktore oslabią złotówkę.

    Jezeli przymiemy kredyt na 30lat 200k PLN w CHF na LIBOR 6M +1.5 marzy
    (1,2+1,5=2,7% p.a.) i w PLN na WIBOR 6M +1.0 marzy (4,3+1,0=5,3) to biorąc
    pod uwage spread na poziomie 3,5% (kredyt po kursie 2,5 PLN/CHF, splata po
    2,59 PLN/CHF), to miesieczna rata wyniesie w PLN 1111, a w CHF 840 PLN. Zeby
    raty sie zrównaly, kurs CHF musialby wzrosnąc do 3,42 PLN/CHF, co wychodzi
    ponad 32% wzrost.
    Zmiana niemalze dramatyczna. Pytanie, ile wtedy wynosilby WIBOR? 5,3%, 6%, a
    moze 10%?

    Mysle,naturalne bedzie ze kredyty w CHF bedą wygasac w miare zblizania sie
    do siebie wartosci stop procentowych w PLN i CHF. W tej chwili róznica
    miedzy LIBOR 6M CHF i WIBOR 6M to 3.1 punkta procentowego. Jest to na tyle
    duzo, ze oplaca sie podjac ryzyko zmiany kursów walut.
    Jezeli obserwowane tendencje spadku stóp procentowych w PLN i wzrostu w CHF
    sie utrzymają, to byc moze za jakis czas po prostu nie bedzie sie oplacac
    kredyt w CHF.

    Popatrzcie na st.proc. w EUR 2,7% LIBOR 6M, czy w USD 4,86%. Wzialby ktos
    kredyt w USD zarabiajac w PLN? ;-)

    W przypadku EUR z marza banku na poziomie 1,5 proc. róznica w m-cznej racie
    wynioslaby zaledwie 90 PLN.

    Pozdrawiam
    BN
    www.adekus.pl