    From: rhao <r...@p...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Historia kredytowa w PL
    Date: Tue, 17 Feb 2009 17:38:36 +0100

    Tomek Głowacki pisze:

    > Problem w tym, że to nie do końca działa tak jak mi się początkowo
    > wydawało (IMVHO). BIK jest w pewnym sensie domyślnie traktowany przez
    > banki, które go odpytują jako źródło TYLKO I WYŁĄCZNIE negatywnej
    > informacji o kliencie (czyli - gdzie i jak bardzo podpadł?).

    W BIK sa wszystkie zobowiazania klienta przeszle i obecne, wiec jesli
    analityk widzi w nich brak zaleglosci to jest do informacja pozytywna.

    > Chodzi o sposób podania informacji - np. podawane są tam zadłużenia 1zł
    > na 0 dni, reszta jest tak przedstawiona, że można tam wypaść co najwyżej
    > "mniej niekorzystnie" :-) Powoduje to, że tylko i wyłącznie od
    > patrzącego w raport zależy, jak zostaniesz potraktowany. Jak zabierze
    > się za to ktoś niekompetentny - zapomnij o kredycie, jak ktoś, kto "wie"
    > z czym ma do czynienia - już lepiej.

    Zadluzenie 1zl na 0 dni jest ok znaczy terminowo splacane; ] Analityk
    ocenia punktowo zaleglosci do 30dni=1 30-90=2 powyzej 3 potem widac tez
    windykacje i to co zostalo odzyskane. Wszystko to ma wplyw na
    przyznawalnosc ale tylko od polityki banku zalezy ile moze miec klient
    takich 1, 2 czy 3 w swojej historii.

    > No i oczywiście, kryteria procentowe czy wagowe scoringu nie są jawne,
    > bo i po co. Sam raport nie przedstawia też żadnych konkretnych
    > informacji liczbowych z których by wynikało, czy jesteś rzetelnym czy
    > nie rzetelnym kredytobiorcą.. zestawienie jest ilościowe i tak naprawdę,
    > czym mniej tam masz wpisane w ogóle, tym lepiej (IMO!).

    Niestety, chodzily sluchy ze scoring mial byc jawny dla klientow ale czy
    i kiedy to wprowadza niewiadomo, wynik scoringu to konkretna liczba w
    granicach 0 do okolo 600 i tu tez od polityki banku zalezy czy dajemy
    kredyt od 300 czy moze od 500.

    > co najśmieszniejsze, każde zapytanie do BIK zmniejsza twój score ;)
    > dobre...

    Kazde zapytanie zmniejsza ale kazdy przyznany kredyt zwieksza (wychodzi
    na 0) Co zrobic ze zdarzaja sie ludzie ktorym w ciagu miesiaca odmowilo
    15 bankow ale dalej probuja; ]