  • Data: 2004-02-07 15:44:50
    Temat: Re: Jak podzielic kasę na kilka lokat
    Od: MiKo <m...@n...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

    t...@p...onet.pl wrote:
    > Na grupie sci.matematyka (na którą czasami też pisuje) pojawił się dość ciekawy
    > i jednocześnie dość praktyczny problem. Nie wnikając w szczegóły matematyczne
    > mozna go określić tak.
    >
    > Mam kase w wysokości np. 30.000 PLN. Chcę założyć np. 3 lokaty na ten sam okres
    > i te same oprocentowanie. Ale możliwe jest, że w trakcie trwania lokat będę
    > potrzebował jakieś pieniądze. Wtedy jedną, dwie lub trzy lokaty trzeba będzie
    > zerwać i nie dostane odsetek. Aktualnie nie znam ile będę potrzebował. Jak
    > powinienem podzielić kwotę 30.000 na lokaty aby moja strata była jak
> [...]

    To zalezy od innych zalozen - jak dlugo jestes w stanie "czekac" na kase
    (np. od momentu gdy bedziesz wiedzial ze jej potrzebujesz do fizycznej
    wyplaty) oraz jakiej wielkosci wyplate przewidujesz.
    Jesli mialbym 30k, a chcialbym miec "rezerwe" 10k co miesiac, to w
    pierwszym miesiacu podzial bylby taki:
    10k na 1mc, 10k na 2mce, 10k na 3 mce.
    Po zakonczeniu tych lokat odnowienie kazdej z tych lokat na 3 mce.
    Dodatkowa zaleta to fakt ze te lokaty moglyby latwo sie automatycznie
    odnawiac.
    W wyniku co miesiac konczy mi sie 3-miesieczna lokata i moge "bezkarnie"
    miec 10k. Gdybym chcial miec margines 5k zamiast 10k (rowniez co
    miesiac), podobnie moglbym zrobic dla 6 lokat po 5k (czas trwania jednej
    lokaty 6 mcy).

    Ale to teoria, w praktyce chyba nie chcialoby mi sie tak bawic ;)
    Natomiast (wzgledna) zaleta bylaby taka, ze do tego bylby potrzebnmy
    tylko jeden bank (tyle ze musi oferowac lokaty na rozne terminy).
    Zakladam ze lokata na dluzszy okes jest bardziej oplacalna (co nie
    zawsze jest prawdziwe).

    Miko