  • Data: 2022-05-03 11:32:27
    Temat: Re: Jak powstaje WIBOR?
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    wtorek, 3 maja 2022 o 10:51:58 UTC+2 Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Nie wiem na ile lepszy czy gorszy byłby w sensie wysokości raty,
    > natomiast oczywiście co do zasady lepszy jest kredyt oparty o wysokość
    > rynkowych stóp procentowych. Przecież kredyt o stałym oprocentowaniu
    > składa się w istocie z kredytu opartego o aktualne wskaźniki oraz
    > z zakładu ("ruletki") - jak te wskaźniki będą się zmieniać w czasie
    > następnych X lat.
    >
    > Oczywiście tu spekulantami są obie strony, bank i kredytobiorca.
    > Z drugiej strony, żaden kredyt (ani depozyt) nie są wolne od spekulacji.
    > Różnica jest tylko w wielkości tych spekulacji.

    Ale nie mówimy tu o zwykłych rynkowych kredytach, tylko o hipo - mających o wiele
    niższe oprocentowanie.
    Choć znam ludzi, którzy zbudowali domek za "zwykły" kredyt konsumpcyjny, 10-letni,
    ale na "rynkowym" %.

    I nie mówimy o "normalnej" sytuacji ze stopami w okolicach celu inflacyjnego, tylko o
    sztucznie wyzerowanych.
    Jeszcze w czerwcu hipo o stałym % - nawet niech to będzie na 5 lat tylko - były mega
    tanie.
    Oczywiście debile brały na zmiennym, bo "rata niższa" - pewnie o sto zł, to teraz
    mają wyższą o tysiąc.
    A pinokio jeszcze im dopłaci, jakby ze swojego brał.

    Ciekawie jest za to w strefie euro, gdzie nie ma inflacji, stopy zerowo-ujemne, i
    czekają na 2% inflację, bo jest za niska.
    Euribor od -0,5% do 0,1%, saron chf -0,7%.
    A wibor od 4,4% do 6,4%.
    wibid mniejszy o 0,2pp - a lokaty wciąż na dnie.

    A ogólnie to przy sprawdzaniu wysokości stóp na nbp.pl wyskoczyło mi coś takiego:
    "Prezes NBP wraz z Prezydentem RP w kolejnej odsłonie globalnego projektu
    ,,Opowiadamy Polskę światu" ".
    Odlot lepszy niż Felix Baumgartner.

    https://www.nbp.pl/home.aspx?f=/aktualnosci/wiadomos
    ci_2022/prezes-WcN.html

    Hmm, w artykule o wycofaniu "ben ladenów" (czyli 500-eurówek) było, że ebc ma zysk na
    sprzedaży banknotów - różnicę między wartością nominalną a kosztem produkcji.
    nbp się chwali rekordowym 11-miliardowym zyskuem za zeszły rok. Ciekawe skąd...