  • Data: 2011-02-23 14:50:49
    Temat: Re: Jaki produkt dla chrzesnicy na przyszle 18 lat
    Od: "witrak()" <w...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

    Jarek Andrzejewski wrote:

    > a) bo obecnasytuacja jest znacznie poważniejsza
    > b) bo tylko w UE niektórzy nieśmiało próbują ciąć wydatki (np. UK), a
    > USA brnie w dług coraz głębiej
    > c) bo właśnie o kilkunastu latach od teraz dyskutujemy. Zgoda: gdyby
    > dziś ktoś taki jak Margaret Thatcher objął władzę w USA i UE, to w
    > ciągu parunastu lat "wyszlibyśmy", ale szans na to niestety dziś nie
    > widać

    No, ale to Ty powinieneś *wykazać*, że się ktoś taki nie znajdzie
    i nie zrobi porządku. To, co przeciwstawiasz mojemu stwierdzeniu
    "nie wiemy, bo nie mamy podstaw, aby jakieś umotywowane
    przewidywania budować" stanowi wyłącznie Twoje *przekonanie*, że
    "jest źle i będzie gorzej".
    Mogę nawet prywatnie się z Tobą zgadzać, ale nie może to stanowić
    żadnego uzasadnienia dla odrzucenia przewidywań nieco mniej
    pesymistycznych. Jednym słowem: "nie wiemy jak będzie, a prywatnie
    obawiamy się, że będzie gorzej", ale na pewno nic ponad to właśnie.

    > śmiem twierdzić, że to czy kraj ma dług na poziomie dochodów z
    > miesiąca, roku czy wielu lat ma spory wpływ na to, ile warte są jego
    > obietnice spłaty owego długu. A z tym też wiąże się wiara, że
    > pieniądze emitowane przez takie państwo mają wartość.

    Powtarzam: to już jest wyprowadzanie prognozy w oparciu o
    obserwowany aktualnie poziom długu. Ta prognoza opiera się na
    szeregu założeń, z których część jest łatwiejsza do umotywowania a
    reszta mniej. Jedno z takich założeń podałeś powyżej.

    > a jak może się zmienić ten stan w "kolejnym momencie", jeśli wiadomo,
    > że państwo nie jest w stanie spłacić swoich długów w ciągu wielu lat?
    > Przecież spłata ponad 700 mld zł przy wpływach budżetu na poziomie
    > ułamka tej kwoty to nie jest "krótki termin" (już teraz same odsetki
    > zabierają w przybliżeniu tyle co wpływy z całego PIT!).
    > Jeśli coś w tej sytuacji może nastąpić "w krótkim terminie", to
    > jedynie wzrost tego długu (co niestety ma miejsce).

    Skąd wiadomo ? Na czymś się opierasz. Pewnie na słusznych modelach
    z zakresu ekonomii, ale też może na tzw. zdrowym rozsądku. Ale są
    państwa znacznie bardziej zadłużone niż nasza, których pozycja
    gospodarcza jest uważana za znacznie lepszą. Na jakie zasadzie ?
    Zaten jest problem i samym budowaniem modeli. Ergo mamy niepewne
    modele i niedokładne dane do nich. :-(

    Nie twierdzę, że czyjeś konkretne stwierdzenia są fałszywe. Idzie
    mi o to, że budowanie prognoz długookresowych jest znacznie
    bardziej skomplikowane, niż się to niespecjalistom (łącznie ze
    mną) wydaje. I większość wniosków wysnuwanych w oparciu o
    "zdroworozsądkowo" budowane prognozy jest słuszna tylko dla bardzo
    wąskiego marginesu odchyłek od pierwotnych założeń i na niezbyt
    długi okres.

    I dlatego one mnie niewiele mocniej przekonują niż wieszczby
    Nostradamusa.

    > ok, podaj choć jeden prawdopodobny rozwój wydatków, którego wynikiem
    > byłaby spłata tego długu powiedzmy w ciągu 10 lat. Oczywiście coś
    > innego niż hiperinflacja, dzięki której państwo spłaciłoby go nic nie
    > wartym - choć co do grosza - pieniądzem.

    Znowu: ja nie zajmuję się przewidywaniem i nie próbuję przekonać
    Cię do jakiejś mojej tezy. Ja tylko próbuję pokazać, że "dowody"
    płynące jakoby z rozumowań (w tym tych, na których oparte są
    niektóre Twoje argumenty) są nie do obrony.
    Nie masz sposobu, aby udowodnić, że lepiej w perspektywie
    kilkunastu lat inwestować w złoto (albo wanad, albo coś innego),
    niż w fundusz inwestujący fifty-fifty w akcje i obligacje.

    > pewnie nie da się. Shit happens.
    > Za to skutki inflacji da się przewidzieć, bo nigdy nie były inne niż
    > strata tych, którzy w "psutym" pieniądzu lokowali efekty swojej pracy.

    Jasne, shit happens. Ale nie tylko :-)
    Co będzie, gdy nowe badania geologiczne spowodują za siedem lat
    znalezienie największych na świecie pokładów złota w kieleckiem ? :-P

    Pozdr.

    witrak()