eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.banki[KK]Ubezpiecznie od niedokonanej platnosci online › Re: [KK]Ubezpiecznie od niedokonanej platnosci online
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!new
    sfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mail
    From: "Piotr" <p...@c...cz>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: [KK]Ubezpiecznie od niedokonanej platnosci online
    Date: Fri, 28 Sep 2007 16:42:30 +0200
    Organization: tp.internet - http://www.tpi.pl/
    Lines: 61
    Message-ID: <fdj3uk$31m$1@atlantis.news.tpi.pl>
    References: <fdh7mj$cu3$1@news.onet.pl> <fdhh5h$ktr$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <fdht7o$ai$1@achot.icm.edu.pl>
    NNTP-Posting-Host: gtk42.internetdsl.tpnet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=response
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: atlantis.news.tpi.pl 1190990612 3126 83.3.244.42 (28 Sep 2007 14:43:32 GMT)
    X-Complaints-To: u...@t...pl
    NNTP-Posting-Date: Fri, 28 Sep 2007 14:43:32 +0000 (UTC)
    In-Reply-To: <fdht7o$ai$1@achot.icm.edu.pl>
    X-Priority: 3
    X-MSMail-Priority: Normal
    X-Newsreader: Microsoft Windows Mail 6.0.6000.16480
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.0.6000.16480
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.biznes.banki:426764
    [ ukryj nagłówki ]

    > Wiele banków ma klauzulę w umowie, że klienta obciążają transakcje zdalne.
    > Zdarzają się liczne wypadki w wielu polskich bankach, że bank nie chce
    > oddać pieniędzy w oczywistym przypadku nielegalnego użycia danych karty do
    > zakupu zdalnego.

    Oczywiście że obciążają. Ale wyłącznie te, które posiadacz karty wykonał.

    art 28
    5. Posiadacza nie obciążają operacje, z zastrzeżeniem ust. 6, jeżeli karta
    płatnicza została wykorzystana bez fizycznego przedstawienia i
    elektronicznej
    identyfikacji posiadacza lub bez złożenia przez niego własnoręcznego
    podpisu
    na dokumencie obciążeniowym. Użycie kodu identyfikacyjnego nie wystarcza
    do
    obciążenia posiadacza zakwestionowaną przez niego operacją, chyba że
    został
    złożony bezpieczny podpis elektroniczny zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z
    dnia
    18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz.U. Nr 130, poz. 1450).

    elektroniczna identyfikacja jest tutaj 3d - ktorego podanie - podobnie jak
    numeru pin w terminalu zwalnia bank od odpowiedzialnosci. natomiast kodem
    identyfikacyjnym jest nuer karty, cvv2 itp. tak wiec - bank moze odmowic
    reklamacji transakcji wylacznie jesli podano 3d lub podano dane karty +
    zlozono podpis elektroniczny

    >6. O ile umowa o kartę płatniczą przewiduje taką możliwość, posiadacza
    > obciążają operacje dokonane na odległość, mimo iż karta płatnicza została
    > wykorzystana bez fizycznego przedstawienia.

    Kazda umowa przewiduje taka mozliwosc - o ile karta umozliwia dokonywanie
    transakcji internetowych, mail order lub telefon order. Brak takiego
    zapisu - uniemozliwia dokonanie transakcji taka karta. Czyli - maestro,
    electrony - nie maja takiego zapisu (w wiekszosci bankow poza np.
    Inteligo) - nie nie mozna nimi zaplacic "na odleglosc". Natomiast kazda
    kredytowka,itp - ktora mozna zaplacic na odleglosc taki zapis poziada w
    umowie.

    Natomiast panuje bledne przekonanie - ze taki zapis uniemozliwia zlozenie
    uzasadnionej reklamacji. Oczywiscie bankowi nie zalezy na wyprowadzeniu
    klienta z bledu.

    Natomiast na swiecie kazdy (swiadomy) posiadacz karty wie, ze moze taka
    transakcje reklamowac. Bank, aby taka transakcje odrzucic, umusi udowodnic,
    ze to jej posiadacz udostepnil lub ujawnil komus jej dane - czyli dane
    identyfikacyjne (numer, cvv2) oraz kod (3d) - i tylko w takim przypadku moze
    transakcje odrzucic.

    Oczywiscie jest art 16: "Posiadacz jest obowiązany do przechowywania karty
    płatniczej i ochrony kodu identyfikacyjnego, z zachowaniem należytej
    staranności" - tak wiec jesli bank udowodni nam, ze dane karty byly w pliku
    ktory udostepnilismy w pececie w p2p - ma racje, moze odrzcic reklamacje.
    Jesli bank informuje klienta - ze nie wysyla maili, itp. - a padniemy ofiara
    pishigu - ma racje, moze odrzucic reklamacje. Jesli natomiast sprzedawca w
    sklepie odpisal numer karty - i uzyl w internecie - klient ma racje, chyba
    ze uzyl wraz z kodem 3d ktory byl zapisany na karcie...

    Pozdr.,
    Piotr

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1