    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: KK - czy jest to kradziez pieniedzy?
    Date: Wed, 6 Apr 2005 02:02:57 +0200

    Użytkownik "Slawek Kos" <s...@p...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:d2u0hg$adt$1@inews.gazeta.pl...

    > ale caly dowcip na tym polega, ze on juz poswiadczyl nieprawde...
    > podpisal kwit w ktorym sie zgodzil, ze zaplaci "ile bedzie trzeba" i
    > zostawil wolna reke Avisowi w okresleniu "ile trzeba". Avis okreslil
    "ile
    > uwaza ze trzeba", wiec...?

    W myśl polskiego prawa, to nie on poświadczył nieprawdę, ale oni
    popełnili przestępstwo wypełniając podpisany przez niego in blanco
    dokument niezgodnie z umową (art. 270§2 kk).

    Otwartą pozostaje kwestia dowodowa. Avis musiał by gościa pozywać.
    Zgodnie z prawem międzynarodowym pozew kierują do sądu w Hiszpanii -
    tylko nie wiem jak prawo Hiszpańskie zareaguje wobec braku powoda. Potem
    potworne schody z uznaniem wyroku w Polsce. Mylę, ze sobie odpuszczą.

    W odwodzie pozostaje fakt, ze jeśli na dokumencie zwrotu pojazdu (nie
    ważne chwilowo z jaką godziną) znajduje się podpis naszego pytającego, a
    ten jest w stanie dowieść, że o 21:00 w Hiszpanii go nie było, to dowód
    na to, ze tamci sfałszowali dokumenty. To według polskiego prawa również
    przestępstwo, bo przecież taka dokumentacja jest równocześnie
    dokumentacją działalności gospodarczej (art. 303 kk).

    Generalnie powództwo Avisu może się wiązać ze złożeniem przez naszego
    pokrzywdzonego zawiadomienia o przestępstwie. Mozę to zrobić tu w Polsce
    składając jednocześnie oświadczenie o zezwoleniu na ściganie
    międzynarodowe. Sprawa już za kilka miesięcy trafi do Hiszpanii, ale
    wówczas pracownik Avis, czy też inna osoba odpowiedzialna za rozliczenia
    będzie miał poważne kłopoty.

    Reasumując ja bym transakcję jednak reklamował i jednocześnie złożył
    zawiadomienie o przestępstwie tu w Polsce. Albo nawet wcześniej
    zawiadomienie i z kopią zaświadczenia o złożeniu zawiadomienia złożył
    reklamację w banku. Moim zdaniem powinno chwycić stosunkowo tanim
    kosztem.