    From: Krzysztof Mieloch <k...@w...de>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Kart w Niemczech
    Date: Tue, 01 Jun 2004 17:24:08 +0200

    Rafal Urbanelis schrieb:

    > "Andrzej" <f...@p...onet.pl> schrieb im Newsbeitrag

    > tez mnie to niezmiernie dziwilo na poczatku pobytu w DE. tak jest caly czas.
    > visa zaplacisz bez problemu na stacjach benzynowych, w butikach.
    >
    > jesli chodzi o duze sieci handlowe: real, mediamarkt, saturn etc dziala
    > niestety tylko karta EC/Maestro lub cash.
    > wiaze sie to ponoc z duzymi prowizjami pobieranymi w przypadku innych kart -
    > a ich tlumaczenie jest takie, ze wola obnizyc cene klientowi koncowemu niz
    > bulic visie.

    Roznica miedzy prowizjami:

    Sposoby platnosci "ec-karta":

    ec-cash - kazda transakcja gwarantowana (online - potwierdzenie pinem -
    sprawdzenie pokrycia) - koszt 0,3% przynajmniej 0,08Euro (Stacje
    benzynowe 0,2%, 0,04EUR) + koszt polaczenia.

    ELV (Elektronisches Lastschrift-Verfahren; Offline-Lastschrift) -
    elektroniczne "polecenie zaplaty". Z EC-karty terminal odczytuje numer
    banku i konta. Klient podpisuje. Po podliczeniu (np. dziennym) wysylane
    sa polecenia zaplaty do banku. Koszt: 0. Minusy: nie jest gwarantowane.

    POZ (Point of sale Ohne Zahlungsgarantie) - rozszerzony ELV
    do 30 EUR jak ELV, powyzej wysylane jest ogolne zapytanie do bazy, czy
    ten numer konta nie jest na czarnej liscie, co oczywiscie nie gwarantuje
    wystarczajacej ilosci pieniedzy na koncie. Koszt: ponizej 30EUR zaden,
    powyzej 30EUR 0,05EUR za kazde zapytanie + koszt polaczenia.

    OLV (Online Lastschrift-Verfahren) - online ELV
    Niektore sklepy (badz sieci) zakladaja wlasne czarne listy. Do takiej
    bazy wysylane jest zapytanie. Koszt: tylko polaczenie.

    Niektore sklepy same wybieraja sposob zaplaty. Np. Do okreslonej kwoty
    "polecenie zaplaty", a powyzej ec-cash.

    VISA - prowizja miedzy 2% a 4%.

    No i jako sprzedawca, ktory system byscie wybrali?

    Teoretycznie