    From: Sebastian <n...@n...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Kiedy chip w Citi?
    Date: Wed, 19 Sep 2007 09:54:47 +0200

    Krzysztof Halasa pisze:
    [...]
    > Naprawde wierzysz ze pieniadze biora sie z nieba, a koszty fraudow
    > (ktore mozna robic w trywialny sposob) obciazaja kogos innego niz
    > uczciwych klientow?

    Trochę OT
    Z tym jest trochę jak z ubezpieczeniami.

    *Mam kartę na podpis:* Koszty fraudu obciążają mnie zawsze niezależnie
    czy przekręt mnie dotyczą czy nie, kilkadziesiąt gorszy w miesięcznie.

    *Mam kartę na pin:* Znacznie mniejsze szanse na fraud, ale nie zerowe.
    Jestem co miesiąc 1zł i 27gr do przodu. Jeśli jednak to ja będę
    pechowcem to komornik skasuje mi samochód i telewizor. Bank i
    wielbiciele statystyki są szczęśliwi bo ogólnie fradu mniejszy.

    Dlaczego nie karty z chip na podpis? Jakie gwarancje, że terminal tylko
    na pasek nie zażąda PIN'u?

    Dodatkowo bankom przestanie zależeć na poprawianiu standardów
    bezpieczeństwa skoro będą miała prosta i tanią procedurę odzyskiwanie
    strat od pechowców.

    Teraz oczywiście płacimy my, ale bank też musi wykazać trochę wysiłku
    więc opłaca mu się szukać lepszych zabezpieczeń. Jak bank nie będzie
    miał bezpośrednich bodźców ekonomicznych do walki z fraudem to będzie
    lepiej !?

    Generalnie podoba mi się pomysł chipa ale w tej formie to tylko w
    krajach skandynawskich, Europa środkowa czy Afryka ma za duży poziom
    złodziejstwa.

    Sebastian