  • Data: 2016-07-16 16:28:55
    Temat: Re: Kiedy najlepiej nadplacic kredyt hipoteczny?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Cześć,

    Marcin <n...@n...com> writes:

    > Sa :) Sam znam takich ktorzy biora znacznie mniej niz pozwala im
    > teoretyczna zdolnosc kredytowa w banku.

    Całkiem słusznie, po co mieliby brać więcej (= ponosić większe koszty)
    niż potrzebują? Problem jest niestety z definicją słowa "potrzebować".

    > Znam tylko jeden przypadek ze ktos wzial kredytu pod korek i
    > jeden przypadek gdy ktos ma klopot z obsluga kredytu - akurat to jest
    > ten sam kredyt...

    Być może jednak potrzebował (a nie "potrzebował") - w Polsce ceny
    nieruchomości są bardzo wysokie (mimo że w ciągu ostatnich kilku lat
    nastąpiła zauważalna, choć nie dramatyczna "korekta"), myślę że jeśli
    ktoś kupuje mieszkanie typu 60 m^2 z 2 lub lepiej z 3 pokojami dla
    małej rodziny (1 lub 2 dzieci, w tym "w planach") to to nie jest żadna
    ekstrawagancja.

    Gorzej, jeśli ktoś kupuje np. wielki i drogi apartament, bez planów
    rodzinnych, bo "tak wypada". Kredyt na XX lat (ani w ogóle żaden kredyt,
    pożyczka) to nie jest coś, co "wypada".

    Jedną z przyczyn wysokich cen nieruchomości jest "od zawsze" zaniżony
    kurs złotówki (aczkolwiek długoterminowo jest coraz mniej zaniżony).

    > Jak pare lat temu bralem kredyt na mieszkanie to tez teoretycznie byly
    > kredyty ze stala stopa procentowa w jednym banku i to przez scisle
    > okreslony czas (AFAIR 8 lat) a potem juz rynkowe stopy. Ale tylko
    > teoretycznie bo drobniejszym drukiem bylo napisane, ze jak WIBOR
    > wystrzeli powyzej pewnego poziomu to i tak bank zastosuje stopy
    > rynkowe. Wiec mialbym placic wieksza rate na poczatku ale w razie
    > powaznych zawirowan i tak mnie to przed niczym nie chronilo to po co
    > mi takie zabezpieczenie?.

    Jasne. Tak w ogóle najuczciwsze (nie mówię że w 100% uczciwe, ale
    najbliższe) są kredyty oprocentowane według wzoru
    obiektywnie_ustalany_wskaźnik + marża. Jest to także najprostsze
    rozwiązanie.
    --
    Krzysztof Hałasa