    From: witek <w...@g...pl.spam.invalid>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Konto za granicą
    Date: Sat, 04 Jun 2005 16:13:27 -0500

    Mithos wrote:

    > Czasem publicznie nie ma w dyspozycji odpowiedniego sprzetu albo usluga
    > jakiej nie jest refundowana. Coz mam poradzic, ze preferuje miec plombe
    > swiatlo-utwardzalna niz zwykla.

    A co ty mi tu z dentystami wyjeżdżasz. Nawet w przypadku dentystów jeśli
    chcesz to masz go za darmo, gorszej jakości, ale masz. W przeciwieństwie
    do innych krajów, gdzie jak nie zapłacisz, to nie masz w ogóle.

    > Bo nie protestuje ku temu. Ale placic renty na rolnikow, ktorzy sa w
    > stanie pracowac w polu to juz jest gruba przesada. Podobnie jak i
    > utrzymywac inne menelstwo na rentach.
    To czemu protestujesz przeciwko płaceniu na szkoły.
    Zresztą jak ktoś mi wyjeżdża z tekstem, że on płaci podatki i wymaga to
    mnie od razu coś trzęsie.

    > Ja jednak widze, ze jest zla. Za opieke lekarza w czasie ciazy placic
    > trzeba, podobnie przed operacja (albo za miejsce bo inaczej mozna zejsc
    > z tego swiata zanim miejsce sie zwolni) itp. Sa to przyklady wziete z
    > zycia, a nie wymyslone.
    A gdzie ty masz służbę zdrowia gdzie indziej za darmo.
    Za opiekę w ciąży zapłaciłbys normalnie kilkanaście tysięcy, albo lekarz
    by ci wprost powiedział, że nie chce kolejnego pacjenta. Z poród
    zapłaciłbyś drugie tyle.
    Widać nie za bardzo miałeś doczynienia ze służbą zdrowia po za Polską.
    Jedyną rzecz jaką doceniam za granicę to jest wyposażenie szpitali, bo
    lekarzy absolutnie. Przynajmniej tych "pierwszego kontaktu".

    > Kto jest zdolny ten dostanie stypendium.
    Nieprawda.

    A kto nie to moze pracowac w
    > trakcie.
    Też nieprawda.

    To sie nazywa selekcja.

    To się nazywa chora selekcja i prowadzi do analfabetyzmu w państwie.

    > Skoro taki system (platnej edukacji) funkcjonuje gdzies indziej to czemu
    > ma u nas nie dzialac?

    A widziałeś chociaż jak funkcjonuje. Bo ja widziałem. I zdecydowanie
    wolę nasz system, bo kształci znacznie lepiej i znacznie
    wszechstronniej, z tym, że jest nie do utrzymania przez państwo w
    naszych warunkach, bo jesteśmy na to za biedni.

    Wytepi sie taka mentalnosc dosyc szybko. Zreszta
    > nie wierze, ze najlepsze uczelnie i kierunki nie przetrwaja nawet gdy
    > beda platne.
    Teorię uprawiasz.
    najlepsze przetrwają, ale chodzi o wykształcenie społeczeństwa, a nie
    wąskiej grupy, bo inaczej będzie we wszystkich zawodach miał to co dziś
    masz w zawodzie prawniczym. Zamkniętą korporację za horendalne ceny.

    A, ze te kiepskie sobie nie poradza to tylko wyjdzie
    > wszystkim na zdrowie.

    Nie wyjdzie. I tu jest problem.

    > Ale taki dyplom to zbyt wiele nie daje.

    I tu się grubo mylisz. Jeszcze daje, ale nie długo rzeczywiście nie
    wiele będzie wart, bo kształcimy coraz gorzej.

    > Niektore prywatne uczelnie radza sobie calkiem niezle. Wystarczy zerknac
    > na rankingi i niektore stoleczne uczelnie prywatne.

    Ja nie mówię o niektórych. Wyjątek też ci mogę wskazać.
    Ogólnie prywatne uczelnie stoją daleko w tyle za państwowymi.
    Dlaczego? Bo liczą kasę i jest im wszystko jedno jak wykształcą, byleby
    tylko student zapłacił , był zadowolony i powiedział kolegom, że jak tu
    przyjdziesz i zapłacisz to dyplom na pewno dostaniesz.
    I to jest to o czym mówisz, Dyplom przestaje być miarą czegokolwiek.
    A powinien.

    > Mozna nauczyc sie na uczelni(w szkole) prywatnej jak nic nie umiec po
    > skonczeniu uczelnie panstwowej (a takich nie brakuje).

    To jest znowu przykład, a nie generalna zasada.

    > Ile jest takich co utraca uprawnienia ? Slyszalem o kilku na jakiejs
    > dalekiej prowincji.

    To źle słyszałeś. I nic więcej na ten temat nie mogę dodać.

    > Mozna wprowadzic czesciowa odplatnosc albo szukac innych rozwiazan.
    I to jest to.

    > tego co ja obserwuje to np. filie duzych uniwersytetow w jakichs
    > mniejszych miejscowosciach prezentuje czasami poziom beznadziejny, wiec
    > dlaczego ja mam za to placic?
    Znowu to samo. Dlaczego uważasz, że ty za to płacisz.
    Nuaczmy się wreszcie, że płacimy podatki i na tym kończy się mówienie o
    naszych pieniądzach, bo mi to komunę przypomnina kiedy wszystko było nasze.
    Podatki zapłacone nie są już twoje, więc ich nie dziel.
    Na to jak będą podatki dzielone masz wpływ na wyborach. Byłeś?

> [...]
    > sie z tego korzysta czy nie. Jest to swojego rodzaju abonament, a
    > powinny byc te pieniadze raczej magazynowane na indywidualnych kontach i
    > z nich powinny byc pobierane pozniej oplaty za poszczegolne zabiegi. Bo
    > np jesli pan x + jego zona przez 10 lat placa skladke zdrowotna, a nie
    > korzystaja z usulug panstwowej sluzby zdrowia przez caly ten okres to
    > uzbiera im sie suma na tyle wysoka, ze wystarczy aby pokryc
    > skomplikowanego zabiegu, jaki moze byc potrzebnu w przyszlosci. Niestety
    > , u nas wyglada to tak, ze za taki zabieg beda musiali zaplacic sami

    Znowu dzielisz co nie twoje.

    > Ja znam kilku lekarzy i wiem jak to wyglada. Pacjentow tez znam. Oplaty
    > sa ale pod stolem.

    Ja nie płacę pod stołem i mam to co potrzebuję.
    Jak chcę mieć coś więcej to idę prywatnie i płacę oficjalnie.