  • Data: 2009-01-28 16:28:01
    Temat: Re: Kredyt hipoteczny w CHF i POLBANK
    Od: Maverick <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Falisty wrote:
    > Witam Wszystkich
    >
    > Potrzebuję zaciągnąć kredyt hipoteczny na remont mieszkania - dość spora
    > kwota, bo około 100 tyś PLN. Nadmienię, ze na WIBOR, LIBOR itp się nie
    > znam, wiem tylko że niby teraz warto wziąć kredyt:
    > - w/g mojego dobrego kolegi w CHF (poleca POLBANK)
    > - w/g brata żony tylko w PLN.
    > Niby CHF stoi dość dobrze i niby w miarę bezpiecznie jest wziąć taki
    > kredyt właśnie teraz w CHF.
    > Niemniej zbyt się na tym nie znam, więc chciałbym zapytać Fachowców na
    > tej grupie co bardziej warto w tej chwili: CHF czy PLN ?
> [...]

    Tak na szybko:
    WIBOR - "oprocentowanie miedzybankowe" dla PLN, obecnie ok 5% (za jakis
    tydzien spadnie do tylu)
    LIBOR - "oprocentowanie miedzybankowe" dla CHF , obecnie ok 0,67%

    Do stawek LIBOR/WIBOR dochodzi marza banku:
    Dla PLN: ok 1.0-1.5 uznaje sie za dobra, ok 2 % jest srednia
    DLA CHF: ok 2.5% jest dobra, srednia to obecnie ok 3.5%

    A wiec przy PLN masz tylko WIBOR+marza (lacznie min 6%) - i praktycznie
    nic wiecej nie musisz sie martwic.
    Co do CHF - LIBOR +marza - lacznie ok 4% - przy dlugim kredycie musisz
    sie liczyc ze LIBOR wzrosnie, a marza zostanie - ale znow kazdy % wplywa
    mocno na wartosc rat. Dochodzi spread (kupujesz od banku franki duzo
    drozej, niz pozniej splacasz - to przy zalozeniu stalego kursy franka) +
    ryzyko kursowe (w lipcu frank 1.99, w styczniu 2.90 - w lipcu 2009? tego
    nikt nie wie - moze byc 4.0 jak i 2.0 - i tu jest wlasnie to ryzyko).

    --
    Regards,
    Maverick