  • Data: 2004-01-22 22:15:27
    Temat: Re: Kredyt mieszkaniowy a WIBOR
    Od: "zbiggy" <z...@n...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Michał 'Amra' Macierzyński napisal/a:

    > Dwa, ze zacznie z powodzeniem dzialac zagraniczna konkurencja. Zeby
    > zdobyc klientow - bedzie stosowala niska cene.

    No i jak wpłynie konkurencja na rynek?
    niektórzy z tych nowych będą zdobywać rynek w ten sposób, że dadzą kredyt na
    wibor+0,5% marży (zamiast obecnie powszechnych np. 1,5%), niektórzy dadzą
    kredyt na stopę prezesa 4,99% na rok, bez możliwości wcześniejszej spłaty -
    i w naszych rozważaniach nadal nic się nie zmienia pod względem jakościowym.
    Gdyby były kredyty na stopie < wibor z możliwością darmowych nadpłat w ciągu
    roku to bym nic nie mówił. Ale wiesz dobrze że takich nie ma.

    > Niekoniecznie. Zyskiem moze byc zdobycie wiekszej ilosci klientow,
    > ktorzy zatrzymani przez kredyt - kupia inne produkty.

    myślę, że w biznes planie kredytu mieszkaniowego takie imponderabilia
    zwiększają zysk z produktu o ok. 1%, nie więcej.

    > Ja jednak nie za bardzo wierze, zeby szybko WIBOR zrownal sie
    > LIBORowi. Dopiero po wejsciu do strefy Euro.

    nieważne, czy WIBOR będzie spadał, czy rósł, tylko czy oscylacje WIBORu
    wokół "stopy prezesa" są dla klienta korzystne czy nie w całym okresie
    kredytu.

    > Jesli biznes nie bedzie wykazywal zyskow to i owszem. Jesli jednak
    > bedzie szlo lepiej niz w zalozonym biznesplanie - nie ma co tego
    > zmieniac.

    jest co zmieniać, jeżeli sterta analiz wykazuje, że klient zaakceptuje
    zmianę.
    Sam rozsądnie, wbrew nawiedzonym krzykaczom, wypowiadałeś się o podwyżkach
    opłat np. w Lukasie, a teraz gadasz jak najęty ... przez M... ;-))

    > A z tego co sie slyszy na rynku Multi radzi sobie calkiem dobrze.
    > Natomiast mBank chyba cos z osiagnieciem bep ma klopot

    mbank też opiera stopy na zarządzeniach to raz, a dwa: nie wiem, kiedy chcą
    przekroczyć bep - może w tym roku, ale na pewno nie planowali tego na tyle
    czasu, żeby dokładać do kredytu mieszkaniowego Kowalskiego przez cały okres
    ("dokładać" znaczy brać X odsetek przy lepszych innych możliwościach
    inwestycji).

    > Jeli bylaby to prawda - KB nie mialby ~5,5% udzialu w rynku kredytow
    > mieszkaniowych, tylko mniej wiecej 80% :)

    To nas nie przybliża do rozwiązania zagadki - WIBOR czy prezes ;-))
    KB można porównac do firmy, która produkuje solidne spodnie i sprzedaje je
    za 50 zł.
    A większość i tak pójdzie do firmowych sklepów i kupi portki za 200,
    nieważna jakość, tylko metka.
    Bo zobaczyli reklamę, i nie zastanawiają się nad parametrami.
    To 5,5%, a także sytuacja naszego kraju, świadczy po prostu o tym, że
    większość nie potrafi dokonywać racjonalnych wyborów.

    > Twoje domysly o trzepaniu kasiory sa jedynie "domyslem" opartym na
    > ogolnejh prawidlowosci. Mysle, ze zycie pokaze jak z tym bylo.
    > W tej chwili WIBOR rosnie. Zobaczymy co bedzie za pol roku.
    > Moze znowu Tensor bedzie tutaj dokazywal :))) (w sumie bedzie ok - to
    > dobre jest dla wszystkich!)

    ja nie twierdzę, że WIBOR musi spadać - może się kręcić przez najbliższe
    lata wokół 5,5% albo przekroczyć 7% - ja twierdzę, że wypadkowa stopa
    prezesa będzie gorsza jeżeli do rozważań przyjmiemy wystarczająco długi
    okres.

    > Ok. Taki kredyt zawsze mozesz jedak zrolowac lub zmienic walute.
    > Owszem - zaplacisz prowizje, ale nalezy korzyastac z tego co jest
    > aktualnie dobre, a nie tego co tylko _moze_ byc dobre.

    proszę bardzo przykład - mimo że rękami i nogami bronię się przed
    porównywaniem "co się dzieje z kredytem na 10 lat w czasie pół roku" -
    brałem kredyt w BPH uruchomiony chyba 25 sierpnia przy W6 = 5% (+1,1%)
    dzisiaj wibor wynosi 5,5%. A w tym czasie: kurs CHF kupno 2,8zł, dzisiaj
    kurs sprzedaży - 3,06zł (na pods. tabeli kursów PKOBP)

    --
    Pozdrawiam,
    Zbiggy